جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


آشنایی با تلویزیون های HDR

دنیای تلویزیون‌های پیشرفته و جدید موجود در بازار، تا بخواهیم با یک قابلیت جدید منطبق شویم، قابلیت های جدیدتری پیش روی ما قرار می‌گیرند. تلویزیون‌های سه‌بعدی، 4K، نمونه‌های OLED، کوانتوم دات و یا صفحه‌نمایش‌های دارای انحنا از این جمله هستند. در تازه‌ترین تکنولوژی‌های مورد استفاده در تلویزیون‌ها می‌توان به قابلیت HDR اشاره کرد که کوتاه شده عبارتHigh Dynamic Range به معنای محدوده دینامیکی بالا است.

آشنایی با تلویزیون های HDR

قابلیت HDR هیچ ربطی به تعداد پیکسل بیشتر ندارد و از طریق تغییر نور و میزان روشنایی و تاریکی تصویر، خروجی بهتری را پیش روی شما قرار می‌دهد. اگرچه در نگاه اول، این قابلیت بسیار کاربردی به‌نظر می‌رسد اما همانند دیگر تکنولوژی‌های نوپای حاضر در بازار، موانع مختلفی از قیمت بالا تا نبود منابع ویدئویی سازگار با این قابلیت بر سر راه حضور آن وجود دارند.

تعریف HDR

یا توجه به اینکه این گزینه را پیش از این در دوربین‌ گوشی‌های هوشمند نیز مشاهده کرده‌اید، احتمالا واژه HDR به گوش شما آشنا به‌نظر می‌رسد. در زمینه عکس‌برداری، HDR کاربردهای فراوانی داشته و جزئیات را در قسمت‌های تاریک و پرنور عکس مورد نظر شما، برجسته‌تر نشان خواهد داد. این عمل معمولا از طریق گرفتن چندین و چند عکس متفاوت در شرایط نوردهی مختلف و در نهایت ترکیب آن‌ها اتفاق می‌افتد. تنها مشکل در این‌جا آن است که عکس‌هایی که در این فرایند تولید می شوند، آبرنگی بوده و زنده به‌نظر نمی‌رسند.

در خصوص ویدئوهای تولید‌شده در قالب فرایند HDR، این موضوع کاملا متفاوت است. این تصاویر کاملا زنده بوده و بیشترین شباهت را به آنچه در دنیای واقعی مشاهده می کنید، خواهند داشت. HDR در ویدئوها به تولید کنتراست غیرواقعی و یا اعمال فیلترهایی که تاثیرات نامطلوب دارند، منجر نخواهد شد بلکه از تکنولوژی‌های جدیدی در پوشش وسعت رنگ بیشتر استفاده می‌کند.

به همین دلیل، شما به تلویزیون ویژه‌ای برای مشاهده ویدئوهای HDR نیاز خواهید داشت و البته منابع ویدئویی سازگار با این قابلیت نیز باید در دسترس قرارگیرند. در بهترین حالت، رنگ‌هایی با دقت بالاتر و عمق بیشتر پیش روی شما قرار خواهند گرفت و افکت‌های نورپردازی نیز زنده‌تر به‌نظر خواهند رسید.

 

آشنایی با تلویزیون های HDR

تلویزیون‌های HDR چه تفاوتی با دیگر محصولات موجود در بازار دارند؟

HDR به تکنولوژی خاصی از صفحه‌ نمایش‌ها وابسته نیست و در حال حاضر شرکت‌هایی مانند ویزیو، سونی، سامسونگ، پاناسونیک، ال‌جی، TCL و هایسنس همگی تلویزیون‌های مجهز به HDR در بازار دارند که در قالب مدل‌های LCD با رزولوشن4K روانه بازار شده‌اند. مقدار نور پس‌زمینه این صفحه‌نمایش‌ها به 1000 نیتس می‌رسد که در مقایسه با آنچه در اکثر تلویزیون‌های اچ‌دی ال‌سی‌دی که میزان نور آن‌ها 300 تا 400 نیتس است مشاهده می‌شود، این برتری، کاملا قابل ملاحظه است اما چرا تا این میزان نور مورد نیاز است؟ با چنین نوری، تضاد یا کنتراست میان روشنایی و تاریکی (یا قسمت‌های روشن و روشن‌تر) بیشتر به چشم می‌آیند و در نهایت تجربه کاربر در مشاهده محتویات تصویری، به‌مراتب بهبود می‌یابد.

از سوی دیگر اکثر تلویزیون‌های HDR از نوع OLED نیستند زیرا پنل‌های ال‌سی‌دی می‌توانند میزان نور بیشتری را در مقایسه باOLED ها تولید کنند. یکی از دلایل این امر آن است که تلویزیون‌های OLED فاقد سیستم نور پس‌زمینه هستند (در تلویزیون‌هایOLED هر پیکسل به‌طور مستقل خاموش و روشن می‌شود) و از همین رو می‌توانند تاریک‌تر باشند و البته رنگ‌های سیاه با عمق بیشتری نیز تولید کنند. البته باید عنوان کرد که در اوایل ماه جاری میلادی بود که ال‌جی و پاناسونیک هر دو تلویزیون‌هایOLED با رزولوشن 4K و با توانایی پخش ویدئوهای HDR را معرفی کردند.

کیفیت رنگ‌ها چگونه خواهد بود؟

تعداد رنگ‌ها در تلویزیون‌های قدرتمند 4K به مراتب در مقایسه با نمونه‌های تمام اچ‌دی افزایش یافته است. به‌منظور نمایش رنگ‌ها، تلویزیون‌های اچ‌دی از استاندارد 25 ساله‌‌ای به نام Rec. 709 استفاده می‌کنند که قدمتی هم‌پای ویندوز 3.0 مایکروسافت دارد. در تلویزیون‌های جدید 4k از استاندارد جدیدتری استفاده می‌شود و از بستر رنگی 10 تا 12 بیت Rec.2-2-که چیزی تا 60 برابر تمایز و ترکیب رنگ بیشتر در مقایسه با Rec. 709 پیش روی شما قرار می‌دهد، استفاده شده است.

در قالب بهره‌گیری از تکنولوژی HDR، تلویزیون می‌تواند از فضای رنگی وسیع‌تری بهره ببرد و در قالب تکنولوژی‌های تصحیح رنگ مانند کوانتوم داتس نیز دقت رنگی به مراتب بالاتر به دست خواهد آمد. ترکیب رزولوشن 4K، میزان نور بالا، کنتراست بهبود یافته و تعداد رنگ بالاتر گزینه‌ای است که باعث خواهد شد ویدئوهای HDR، طبیعی‌تر و چشم‌نوازتر به‌نظر برسند.

محتویات مناسب

پیداکردن محتویات مناسب 4K HDR به‌مراتب سخت‌تر از یافتن محتویات تصویری معمولی از نوع 4K است. پس از یافتن محتویات مناسب نیز باید طبق معمول به سراغ جنگ فرمت‌های پشتیبانی شده توسط دستگاه خود بروید. یکی از معروف‌ترین فرمت‌های HDR، دالبی ویژن است که به دستگاه سازگار با رمزگشای دالبی ویژن داخلی نیاز دارد. ویزیو اولین شرکتی است که تلویزیون‌های سازگار با قابلیت دالبی ویژن را روانه بازار کرد و در ادامه راه، ال‌جی، فیلیپس و TCL تلویزیون‌های سازگار با قابلیت دالبی ویژن را در نمایشگاه CES 2016 رونمایی کردند. در حال حاضر محتویات مناسب HDR و البته سازگار با قابلیت دالبی ویژن را می‌توانید از سرویس‌دهنده‌های اینترنتی مانند Vudu دریافت کنید و نت‌فلیکس نیز به‌زودی چنین محتوایی را ارائه خواهد داد. برخی دیسک‌های بلوری 4K نیز به‌طور پیش‌فرض از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

یکی دیگر از فرمت‌های سازگار، HDR 10 است که پشتیبانی از آن در قالب دیسک‌های بلوری 4K انجام می‌پذیرد.

با این تفاسیر و با توجه به قیمت بالا و نبود محتویات کافی، بهترین پیشنهاد آن است که فعلا قید خرید تلویزیون‌های مجهز به قابلیت HDR را بزنید تا محتویات سازگار، هر چه بهتر و بیشتر در دسترس قرارگیرند.

منبع آی تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *