جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ماهی 400 میلیاردتومان پول اینترنت

اینترنت عرصه‌های گوناگون زندگی بشر را متحول کرده است و محدودیت‌های زمانی و مکانی در روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم جهان را از میان برده است. همچنین اینترنت هزینه‌های ارتباطات را کاهش داده است و به یکی از مهم‌ترین ابزارهای اقتصادی در حوزه تجارت بین‌الملل تبدیل شده که هم می‌تواند به‌طور مستقیم و هم غیر مستقیم بر روابط بین کشورها تاثیر بگذارد و صادرات کالا و خدمات را به‌طور قابل ملاحظه‌ای رونق ببخشد.

ماهی 400 میلیاردتومان پول اینترنت


استفاده از اینترنت در تمام جهان از جمله در کشورهای در حال توسعه در حال گسترش است و به امری اجتناب ناپذیر بدل شده است. این در حالی است که در کشورهایی که رونق تجاری بیشتر است تعداد کاربران اینترنتی هم بیشتر است. جمعیت فعلی دنیا بالغ بر1/7میلیارد نفر است که از این تعداد 39 درصد به اینترنت دسترسی دارند و 61درصد مابقی نیز به دلایل مختلف از جمله فرهنگی و سیاسی موفق به دست یابی به اینترنت نیستند. در کشورهایی که جمعیت بیشتری دارند میزان مصرف اینترنت نیز بیشتر است. چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان دارای بیشترین تعداد کاربران است و ایران در این میان رتبه 28 در جهان را برای استفاده از اینترنت دارد. ضریب نفوذ اینترنت در ایران در سال 93 به 29/53 درصد رسیده بود و اتصال به شبکه ‌ای دی اس ال بیشترین سهم را در بین کاربران اینترنت داشته است. این در حالی ست که تا پایان سال 92 ضریب نفوذ اینترنت در کشور 13/49درصد بوده است.
بیشترین و کمترین کاربران اینترنت
استان مازندران در سال 93 با ضریب نفوذ 64/92 بیشترین کاربران اینترنتی را در ایران داشته است و پس از آن تهران و اصفهان با ضرایب نفوذ 93/76و 29/63 در جایگاه دوم و سوم قرار داشتند. این درحالی است که استان خراسان شمالی با ضریب نفوذ 04/29 کمترین کاربران اینترنت در کشور را دارد و محروم‌ترین استان از نظر دسترسی به اینترنت محسوب می‌شود.

30 درصد ضریب نفوذ اینترنت باند پهن
تا پایان سال 93 استفاده کاربران از اینترنت باند پهن رشد دو برابری را نسبت به سال 92داشته است. در سال 93 ضریب نفوذ در کشور در حدود 16/31 درصد اعلام شده بود در حالی که این رقم تا پایان سال 92 حدود 77/17درصد بوده است.

محبوبترین سرویس اینترنتی
شمار کاربران اینترنت ADSLدر سه ماهه اول سال 93 به حدود 14میلیون نفررسیده بود که توانسته بود بیشترین تعداد کاربران را از آن خود کند. ضریب نفوذ این سرویس 17درصد بود که در حدود شش میلیون مشترک را دارا بود. اینترنت موبایل در جایگاه دوم استفاده از اینترنت قرار دارد و در سال 93 حدود 12 میلیون ایرانی از طریق موبایل به اینترنت وصل می‌شدند و ضریب نفوذی در حدود 15 درصد را به خود اختصاص داده بودند.

 سرعت 64کیلوبیت دایل آپ
با اینکه تکنولوژی‌ها پیشرفت کرده است، اما همچنان حدود 10 درصد از کاربران اینترنت تا پایان سال 93 از اینترنت دایل آپ با سرعتی در حدود 64 کیلوبیت در ثانیه استفاده می‌کردند. تعداد کاربران این فناوری در سال 93 در حدود هفت میلیون نفر و تعداد مشترکان آن نیز در حدود چهار میلیون نفر بودند. در کنار این فناوری وایمکس نیز در ایران کاربران مخصوص به خود را دارد که در حدود سه میلیون نفر را تشکیل می‌دهند و ضریب نفوذی در حدود چهار درصد و حدود دو میلیون نفر اشتراک داشته است.

فرصت‌های شغلی
یک کارشناس صنعت ارتباطات در سال 92 اذعان داشت با توجه به پتانسیل‌های بالای صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌توان هشت میلیون فرصت شغلی را در کشور ایجاد نمود. براساس آمارها در سال 92 بیش از 10 میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی بودند که جزو فعال‌ترین کاربران شبکه‌های اجتماعی در جهان محسوب می‌شود.

 اتصال ۲۵ هزار روستا به اینترنت
توسعه ICT در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته جزو اولویت‌های سال ۹۴ است که به‌طور جدی پیگیری شد و همانطور که در سال ۹۳ برای نخستین بار ۸ هزار روستا به اینترنت متصل شده بود، در سال 94 نیزدر حدود 25 هزار روستا دارای اینترنت شدند. همچنین توسعه پهنای باند به صورتی است که 80 درصد از داخل و 20 درصد از پهنای باند بین‌الملل تامین شده است.

هزینه خدمات اینترنت
هزینه خدمات اینترنت براساس حجم مصرفی محاسبه خواهد شد. با این وجود در میان مشترکین سیم‌کارت‌های دایمی این اتفاق به شکل دیگری رخ داده و در موارد متعدد افراد در قبض‌های خود با مبلغی حتی بیش از 50 هزار تومان بابت استفاده از اینترنت مواجه می‌شوند. با توجه به نرم‌افزار‌های مختلفی که می‌توان روی گوشی‌های هوشمند نصب کرد، در بسیاری موارد کاربران برای استفاده از این نرم‌افزار‌ها و موارد دیگر، بسته‌های تخفیفی اینترنت موبایل را فعال می‌کنند اما برخی کاربران با این حساب که استفاده چندانی از اینترنت موبایل ندارند بسته‌های تخفیفی را فعال نکرده و ترجیح می‌دهند در موارد اندکی که به استفاده از اینترنت نیاز دارند با هزینه‌های آزاد آن را تامین کنند. و برای این کاربران سیم‌کارت‌های اعتباری از به پایان رسیدن سریع شارژ خود، آن هم در قبال استفاده‌ای بسیار اندک از اینترنت گلایه می‌کنند.
در حال حاضر هزینه اینترنت مخابرات با خط تلفن و‌ای دی اس ال نامحدود در حدود 26000هزار تومان برای سرعت 256 است. این هزینه برای سرعت 128 در حدود 22000تومان و هزینه اینترنت برای سرعت 512 و با محدودیت 2گیگ ماهی 14000هزار تومان است. اگر اینترنت را شرکتی خریداری کنیم بر اساس تعرفه سه ماهه آن با سرعت 200 باید 18000هزار تومان پرداخت شود. هزینه‌های اینترنت با موبایل در همراه اول و ایرانسل و در خط‌های دایمی و اعتباری متفاوت است.
برای نمونه در خطوط ایرانسل هزینه یک روزه 15مگابایتی 500 تومان و هزینه 7روزه 100مگابایتی 2500 و هزینه 30 روزه 200مگابایتی 5000تومان است. همچنین هزینه اینترنت یک ماهه یک گیگ در ایرانسل 13000 هزار تومان است. در خطوط همراه اول هزینه 150 مگابایت اینترنت یک روزه آن 1000تومان است و برای 800مگابایت و برای مدت 7 روز باید 5000تومان پرداخت شود. برای یک‌ گیگ اینترنت همراه اول برای یک ماه نیز مبلغ 10000تومان باید پرداخت شود. برای سیم کارت‌های دایمی نیز هزینه مصوب 8/14ریال برای هر مگا بایت است.
لازم است مشترکین تلفن‌همراه و افرادی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند به این نکته توجه داشته باشند که در صورت فعال بودن اینترنت آنها که معمولا در اکثر گوشی‌های هوشمند با عنوان Mobile Data نام‌گذاری شده است، این هزینه‌ها به پای آنها نوشته خواهد شد. به همین دلیل لازم است حتما توجه داشته باشید در صورتی که از بسته‌های تخفیفی اینترنت استفاده نمی‌کنید و علاقه‌ای به پرداخت هزینه‌های بالای GPRS ندارید حتما در مواقعی که از اینترنت استفاده نمی‌کنید Mobile Data را در گوشی هوشمند خود غیرفعال کنید.

هزینه میلیاردی ایرانیان برای اینترنت
استفاده از اینترنت باعث گشایش در حوزه‌های مختلف شده است. اینترنت به دلیل ارتباط سریع و آسانی که ایجاد می‌کند دریافت خدمات را آسانتر کرده است. به صورت کلی جهان در عصر اینترنت جهانی ارزان‌تر است، هرچند شرکت‌های خدمات‌دهنده در زمینه اینترنت سود سرشاری از افزایش کاربران اینترنت می‌برند. بر فرض اینکه در ایران 40 میلیون نفر از اینترنت استفاده کنند و هر ایرانی ماهانه 10 هزار تومان برای اتصال به شبکه اینترنت خرج می‌کند در ماه چیزی حدود 400 میلیارد تومان از محل اتصال به اینترنت هزینه می‌شود. توجیه اقتصادی این هزینه بالا را باید به این صورت بررسی کرد که امکان خرید اینترنتی، دریافت خدمات و دریافت اخبار و اطلاعات باعث می‌شود کاربران با پرداخت ماهانه 10 هزار تومان تا چند برابر از هزینه‌های خود بکاهند، همانطور که صرفه جویی در وقت نیز از جمله توجیهات این هزینه است.

 

منبع:روزنامه آرمان

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *