جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


یک مرورگر سبک

اگرچه ویژگی‌های فراوان مرورگرهای رایج باعث می‌شود کاربران بی‌شماری به آن‌ها جذب شوند، اما کاربران زیادی هم هستند که به دنبال یک مرورگر سبک و بی‌دردسر هستند، شاید برای آن‌که در شرایط ویژه به کمک همان مرورگر رایج بیاید.

“کمیلیون” K-Meleon مرورگری سریع و سبک با قابلیت سفارشی‌شدن است که روی ویندوزهای ۳۲ بیتی اجرا می‌شود. این مرورگر مبتنی بر موتور «گکو» Gecko یا همان موتور رندرکننده «موزیلا»ست. کمیلیون نرم‌افزاری منبع‌باز و رایگان است که تحت «پروانه عمومی همگانی GNU» منتشر شده است.
ایده طراحی این نرم‌افزار این بوده که کوچک و کاربرپسند باشد. قابلیت‌های تازه درصورتی‌که عملکرد و کارایی مرورگر را بالا ببرند و نه صرفاً به خاطر این‌که ظاهر زیبایی دارند، اضافه می‌شوند. هر زمان امکان داشته باشد، کارکردهای اضافی از طریق افزونه‌ها ضمیمه می‌شود. ازاین‌رو، برای آن‌هایی‌که مایل به استفاده نیستند، دردسری نخواهد بود. لذا طراحی تکه‌تکه کمیلیون از نقاط قوتش محسوب می‌گردد.


این مرورگر، نسخه ساده‌شده موزیلا یا «نت‌اسکیپ» Netscape نیست. البته از همان سازوکار تبدیل صفحات وب به تصاویر گرافیکی بهره می‌برد؛ اما بقیه ویژگی‌های کمیلیون، ساخته دست برنامه‌نویسان است و تقلید از موزیلا یا نت‌اسکیپ نیست. ازآن‌جاکه این نرم‌افزار از رابط کاربری خود ویندوز استفاده می‌کند، نسبت به موزیلا، نت‌اسکیپ یا «ای‌اوال» AOL سریع‌تر، سبک‌تر و کارامدتر است. توجه داشته باشید که این مرورگر تنها روی سیستم‌عامل ویندوز کار می‌کند. رایانه‌هایی که موزیلا روی آن‌ها اجرا نمی‌شود، با کمیلیون مشکلی نخواهند داشت. مخاطبین هدف کمیلیون آن‌هایی هستند که مرورگرهای بزرگ را بسیار حجیم می‌دانند و مرورگرهای دیگر را هم استاندارد نمی‌بینند. کسانی که از مرورگر کنونی خود راضی هستند، مخاطب خوبی برای کمیلیون به حساب نمی‌آیند، چراکه نکات مثبتی که برآمده از رابط کاربری سبک‌تر است، نسبت به مزایای مرورگرهای رایج، بسیار کم‌تر به چشم می‌آید. البته ایرادی هم ندارد که از کمیلیون خوش‌تان نیاید. هر چه باشد، هر کسی مرورگری دارد.
«نبرد مرورگرها» بین برنامه‌های غول‌پیکری است که قابلیت‌هایشان تنها روی جدیدترین سیستم‌ها اجرا می‌شود. آن‌هایی‌که کمیلیون را با آن برنامه‌های غول‌آسا کنار هم قرار می‌دهند، لطف دارند، اما نیازی به این کار نیست. کمیلیون با کسی سر دعوا ندارد و برنامه‌نویسانش نیز نمی‌خواهند دنیا را بگیرند. چنانچه افزونه‌های آن‌چنانی می‌خواهید که از روی اینترنت و اچ‌تی‌ام‌ال هم سنگینی می‌کند، به یک «فرامرورگر» نیاز دارید. هیچ‌گاه هدف این نبود که کمیلیون «مجموعه ارتباطی اینترنتی» باشد. کمیلیون تنها یک مرورگر ساده و سریع و سبک است، همین.

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *