جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت

کمپانی آکیولس تصمیم گرفته که در فصل اول ۲۰۱۶ مدل نهایی هدست واقعیت مجازی را روانه‌ی بازار کند.این کمپانی امروز در کنفرانسی به صورت رسمی از مدل نهایی و مصرف کننده‌ی هدست واقعی مجازی خود با نام آکیولس ریفت رونمایی کرده و از ویژگی‌های جدید آن سخن گفت

 هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت

واقعیت مجازی با تمام جذابیت‌هایی که دارد، هنوز در ابتدای راه است و متأسفانه نیاز به نمایشگر رزولوشن بالا و کوچک، سخت‌افزار قدرتمند برای پردازش هم‌زمان دو تصویر رزولوشن بالا و موضوع تأخیر حسگرها، مانع پیشرفت سریع آن شده است.آکیولس ریفت از مدت‌ها قبل به عنوان یکی از اولین نمونه‌های تکنولوژی واقعیت افزوده روی صحنه آمده و هر از گاهی اخبار جالبی در مورد پیشرفت آن می‌شنویم و حالا همه‌ی گیمرها منتظر منتظر هستند تا در پاییز پیش رو، اولین نسخه‌ی عمومی آن به بازار آید

هدست 1

آکیولس ریفت نهایی، سبک است و از هر هدفونی پشتیبانی می‌کند

هدست 2

چند ماه پیش یکی از نسخه‌های آکیولس ریفت به اسم Crescent Bay معرفی شد، نسخه‌ای برای توسعه‌دهندگان که نسبتاً سبک بود. سبک بودن برای ساعات طولانی غوطه‌وری در دنیای مجازی، حیاتی است. نسخه‌ی نهایی هم تا حد زیادی شبیه کرِسِنت بِی است و البته از نظر تجهیزات الکترونیکی و ارگونومی بهینه‌تر خواهد بود.صدایی که تفکیک بالایی داشته باشد هم مقوله‌ی مهمی است. هدفونی که در کرسنت بی به کار رفته، نسبتاً خوب بود و در نسخه‌ی نهایی هم از هدفون مشابهی استفاده می‌شود. اما خبر جالبی که امروز به دستمان رسیده، این است که در نسخه‌ی نهایی می‌توان از دیگر هدفون‌ها هم استفاده کرد. به هر حال گیمرها برای هدفون‌هایی که تفکیک صدای عالی دارند، هزینه‌ی زیادی متقبل شده و می‌شوند و شاید به هدفون اصلی آکیولس ریفت علاقه نشان ندهند.

هدست 3

نمایشگر آکیولس ریفت و تنظیمات آن

هدست 4

نمایشگر بخش مهم و اساسی آکیولس ریفت است. در نمایشگاه CES 2015 مدیر عامل آکیولس گفته بود که اضافه کردن فریم تیره بین دو فریم ویدیو، پدیده‌ی مات شدن را کاهش می‌دهد. برای اضافه کردن فریم اضافی به نمایشگری نیاز است که رفرش‌ریت آن بالاتر از ۶۰ هرتز باشد و در حقیقت ۶۰ فریم در هر ثانیه برای تجربه‌ی محیط سه‌بعدی به صورت روان نیاز است و برای اضافه شدن فریم‌های مشکی، رفرش ریت باید بالاتر باشد. به همین علت است که آکیولس ریفت دارای دو نمایشگر OLED با رفرش‌ریت ۹۰ هرتزی است.

هدست 5

رزولوشن مجموع دو پنل، ۲۱۶۰ در ۱۲۰۰ پیکسل عنوان شده بود و می‌توان حدس زد که هر یک ۱۰۸۰ در ۱۲۰۰ پیکسلی هستند و در حقیقت حالت مربعی شکل دارند. لنزی جلوی هر نمایشگر قرار می‌گیرد تا کاربر تصویر را از فاصله‌ی کمتری مشاهده کند و در عین حال سردرد نگیرد.فاصله‌ی بین مردمک دو چشم هم بسیار مهم است و خوشبختانه آکیولس ریفت پیچ تنظیم فاصله هم دارد و کاربر می‌تواند برای تطبیق بهتر فاصله را به دلخواه خویش تنظیم کند.

دنبال کردن حرکات سر با منظومه‌ی حسگرهای مادون قرمز

هدست 6

در آکیولس ریفت دنبال کردن حرکات سر کاربر از طریق سیستم لامپ‌های LED مادون قرمز صورت می‌گیرد. هولولنز مایکروسافت را که به خاطر دارید؟ آن نمایشگر واقعیت افزوده‌ی معروف، پیگیری حرکات سر را با دوربین‌های تعبیه شده روی خودش انجام می‌داد اما آکیولس ریفت به دوربین‌هایی که در اطرافش نصب شده‌اند، وابسته است. بدیهی است که نصب کردن دوربین‌های آکیولس ریفت مشکل‌تر است اما در عوض دقت بالاتری دارد و وزن نمایشگر پوشیدنی، کاهش پیدا می‌کند.و عینکی‌ها! آکیولس نسخه‌ی مصرف‌کننده را طوری طراحی کرده که گیمرهای عینکی هم با آن مشکل پیدا نکنند! فضای کافی برای عینک پیش‌بینی شده و حتی پس از مدتی استفاده اگر فوم اطراف نمایشگر از آن حالت اولیه‌اش خارج شده باشد، به راحتی می‌توان آن را جایگزین کرد.

 

کنترلر همراه آکیولس ریفت

هدست 7

این مورد هنوز هم مورد داغی برای بحث است. آکیولس امروز بالاخره اعلام کرده که ریفت را به همراه کنترلر اکس‌باکس وان عرضه می‌کند. البته مدل بی‌سیم و برای ویندوز هم گیرنده‌ی بی‌سیم همین کنترلر ارایه می‌شود.در واقع اخیراً آکیولس و مایکروسافت همکاری خوبی داشته‌اند چرا که برای توسعه‌ی بازی‌های سه‌بعدی به سبک واقعیت مجازی، باید یکی از غول‌های نرم‌افزاری که در درجه‌ی اول مایکروسافت است، وارد عمل شود. اضافه شدن کنترلر اکس‌باکس هم به نفع ردموندی‌هاست و هم آکیولس را از اندیشین به موضوعی دیگر فارغ می‌کند. آکیولس می‌گوید این کنترلر بهترین روش استفاده از اغلب بازی‌های واقعیت مجازی خواهد بود! ولیکن آکیولس در کنار کنترلر معروف مایکروسافتی‌ها، یک کنترلر دیگر هم ارایه می‌کند که خاص برخی بازی‌هاست و شاید تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری از واقعیت مجازی برای گیمرها به ارمغان بیاورد.

هدست 8

کنترلر Oculus Touch نام کنترلر خاص آکیولس است. البته این کنترلر شامل دو قطعه‌ی مشابه هم هست، روی هر بخش یک استیک آنالوگ (دکمه‌های گوش‌کوبی شکل) دو دکمه و یک تریگر آنالوگ (همان دکمه‌های فشاری جلو که L2 و R2 گفته می‌شوند) و در نهایت مکانیزم تریگر دستی در نظر گرفته شده است. هر دو بی‌سیم هستند و دست‌وپای گیمر را نمی‌بندند و حتی با حسگر مادون قرمز، مکانشان دنبال می‌شود و می‌توان در بازی‌ها، با حرکت دست از آنها استفاده کرد. جالب این است که حرکت انگشتان هم تا حدی رهگیری می‌شود و می‌توان برای برخی حالت‌ها، عملکرد خاصی در بازی تعریف کرد. فیدبک لرزشی در دو بخش پیش‌بینی شده و تماس فیزیکی را شبیه‌سازی می‌کند.

اولین بازی‌ها و اپلیکیشن‌های آکیولس ریفتبدون نرم‌افزار و بازی، حتی بهترین سخت‌افزارها هم اجسام معمولی خواهند بود. آکیولس همکاری خوبی با توسعه‌دهندگان بازی و اپلیکیشن دارد و در همان روزهای اول، قرار است بازی‌های EVE: Valkyrie و Chronos و همین‌طور Edge of Nowhere به عنوان عناوین برتر معرفی شوند.

آکیولس نمایش ۲ بعدی از واسط کاربری آکیولس ریفت را هم ارایه کرده که البته به صورت ۳ بعدی در نمایشگر پوشیدنی آکیولس ریفت دیده می‌شود و قطعاً بسیار جالب‌تر از تصویر زیر خواهد بود. دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های مالتی‌پلیر از جمله کاشی‌هایی است که پیش روی کاربر تصویر می‌شود.همکاری آکیولس و مایکروسافت آغاز شده و قرار است بازی‌های جدید Xbox Game Streaming به دنیای جذاب ریفت وارد شوند. البته نه به صورت سه‌بعدی بلکه به صورت یک تصویر دو بعدی گسترده که پیش چشم گیمر قرار می‌گیرد و او را از دنیای اطراف فارغ می‌کند.

منبع :anandtech

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *