جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


معرفی انواع باتری های موبایل

در هنگام تولید باتری‌های جدید و استفاده از آنها در گوشی‌های موبایل، کمپانی‌های سازنده معمولا درباره قدرت آنها در تولید انرژی و مدت زمان نگهداری شارژ توسط آنها، اطلاعاتی را منتشر می‌کنند. اما آیا این اطلاعات قابل اطمینان هستند؟ به راستی چه میزان از این اطلاعات واقعی هستند؟

معرفی انواع باتری های موبایل

 


امروزه می‌توان باتری‌هایی ساخت که انرژی زیادی تولید می‌کنند، طول عمر مناسبی دارند و باریک و سبک هستند. اما باید توجه داشت که معمولا تمامی ‌این ویژگی‌ها در یک باتری یافت نمی‌شود. مثلا ممکن است یک باتری بسیار باریک طراحی شود اما طول عمر کوتاهی داشته و قدرت نگهداری شارژ در آن پایین باشد و یا باتری دیگر دارای عمر مناسب باشد اما اندازه آن بزرگ و ضخامت آن زیاد باشد.
البته می‌توان باتری تولید کرد که تمام موارد بالا را یکجا داشته باشد اما به دلیل هزینه تولید بالا و مواد به کار گرفته شده قیمت‌تمام شده بالا می‌رود. البته باید گفت که کمپانی‌های تولیدکننده تلفن‌های همراه، نیاز کاربر را به خوبی دریافته‌اند. آنها توانستند باتری‌های کوچک با توان تولید انرژی بالا و قیمت مناسب تولید کنند که البته طول عمر زیاد در اولویت بعدی آنها قرار گرفته است. در اینجا قصد داریم به اختصارانواع باتری‌ گوشی‌های همراه را معرفی کنیم.

 باتری‌های نیکل کادمیومی ‌(Nickle Cadmium)
این نوع باتری‌ها را می‌توان در حقیقت اولین گروه از باتری‌های قابل حمل دانست که استفاده از آنها تقریبا متوقف شده و انواع جدیدتر این محصولات جایگزین آنها شده‌اند.
اندازه بزرگ و وزن زیاد آنها از نقاط ضعف این باتری‌ها به شمار می‌رفت. علاوه بر این داغ شدن بیش از اندازه آنها مشکلاتی را در حین مکالمه به وجود می‌آورد و در دراز مدت می‌توانست منشا دردسرهای جدی‌تری شده و عملکرد گوشی را تحت تاثیر قرار دهد. اما معایب استفاده از این باتری‌ها به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود، مساله جدی‌تر در رابطه با تولید و بازیافت این محصولات بود، وجود فلز سمی‌ کادمیوم در این نوع باتری علاوه بر ایجاد خطر، آلودگی شدید محیط زیست را نیز به همراه داشت.
به علاوه با وجود این که این باتری‌ها در بدو ورود، تحولات مثبتی را در زمینه تکامل گوشی‌های موبایل ایجاد کردند اما یک ویژگی در آنها وجود داشت که به آن Memory Defects گفته می‌شد، به این صورت که پس از هر بار شارژ ظرفیت باتری به اندازه بسیار کمی‌ کاهش می‌یافت و توصیه می‌شد که برای بهبود این اشکال قبل از خالی شدن کامل باتری از شارژ مجدد آن خودداری شود. با این حال گوشی‌هایی که در آنها از این نوع باتری استفاده شده بود، پس از گذشت حداکثر دو سال نیاز به تعویض به جایگزینی باتری پیدا می‌کردند.
البته امروزه خوشبختانه به ندرت می‌توان گوشی یافت که از این نوع باتری در آن استفاده شده باشد.

 باتری‌های نیکل هیدرید فلز ( Nickle Metal Hydride)
همانطور که از نام این باتری‌ها پیداست، فلز سمی‌کادمیوم از ترکیب آنها حذف شده است که در درجه اول اقدام مثبتی است. این باتری‌ها نسبت به نسل قبلی اندکی باریک‌تر وسبک‌تر شدند، اما مشکل Memory Defects در آنها نیز به چشم می‌خورد. از خصوصیات مثبت این نوع باتری‌ها شارژ شدن سریع آنها بود، به طوری که پس ازحدود یک ساعت، عملیات شارژ آنها کامل می‌شد، اما به همان نسبت سرعت تخلیه شارژ آنها نیز بالا بود و بسته به میزان استفاده در طول روز، بارها نیاز به شارژ مجدد پیدا می‌کردند.
البته مشکل به همین جا ختم نمی‌شد، شارژ بیش از حد این باتری‌ها و اصطلاحا over charge آنها، باعث کاهش توان باتری در نگهداری شارژ می‌شد و اگر مدتی باتری شارژ نشده و خالی باقی می‌ماند توانایی شارژ مجدد را از دست می‌داد. علاوه بر این دمای محیط نیز نقش عمده‌ای در عملکرد این باتری‌ها ایفا می‌کرد.

باتری‌های لیتیوم‌یونی (Lithium Ion)
استفاده از باتری‌های لیتیوم‌یونی در گوشی‌های همراه، بسیاری از مشکلات گذشته را به تنهایی حل کرد. قابلیت تولید این نوع باتری در اندازه‌های مختلف دست طراحان موبایل را برای ایجاد تنوع در این زمینه باز گذاشت و به دلیل وزن کم، امکان تولید گوشی‌های باریک وسبک را فراهم آورد. با رواج استفاده از گوشی‌های موبایل با صفحه نمایش بزرگ و سخت‌افزار قوی، باتری‌های لیتیوم‌یونی با توان بالا، از پس تامین انرژی لازم در این زمینه برآمدند. ولتاژ تولیدی این گوشی‌ها معمولا 3.7 ولت است که نسبت به اغلب باتری‌های شارژ شدنی با قابلیت تولید ولتاژی معادل 1.2 ولت، رقم بالایی است به همین جهت مورد استفاده این باتری‌ها درگوشی‌های جدید است و در گوشی‌های قدیمی ‌که چنین ولتاژی به هیچ وجه مورد نیاز نیست کاربردی ندارند.
نکته قابل توجه این است که در این باتری‌ها مشکلMemory Defects برطرف شده است و دیگر لازم نیست نگران خالی شدن کامل شارژ و یا شارژ بیش از حد گوشی خود باشید. این باتری‌ها را می‌توان با هر میزان شارژ، دوباره به جریان الکتریسته متصل کرد و شارژ آنها را تا صددرصد کامل کرد. البته روند شارژ در این باتری‌ها تا هشتاد درصد از حجم باتری به سرعت امکان‌پذیر است اما کامل شدن شارژ از هشتاد درصد تا صددرصد به صرف زمانی در حدود یک ساعت نیاز دارد.
تنها مشکل قیمت بالای این باتری‌هاست که کارایی‌ها و همچنین رواج استفاده از آنها در انواع گوشی‌ها، چاره‌ای جز کنار آمدن با این هزینه برای ما باقی نگذاشته است.

باتری‌های لیتیوم پلیمری (Lithium Polymer)
در این گروه با جدید ترین نوع باتری‌هایی سر و کار داریم که تاکنون در تلفن‌های همراه به کار گرفته شده است. مقاومت و قدرت بالا و وزن بسیار کم از ویژگی‌های این نوع باتری‌هاست. علاوه بر این قاب محکمی‌ که آنها را در بر گرفته باعث افزایش امنیت باتری‌ها شده و خطر آتش گرفتن و انفجار آنها را حتی در صورت سوراخ شدن باتری به حداقل ممکن رسانده است.
باتری‌های لیتیوم پلیمری توانایی بسیار بالایی درنگهداری شارژ دارند به طوری که گفته می‌شود توانایی آنها در نگهداری شارژ پنجاه درصد بیشتر از سایر باتری‌های شارژشدنی است. همچنین دمای پایین نیز تاثیری بر عملکرد این باتری‌ها ندارد و در صورت عدم استفاده، این باتری‌ها قادرند شارژ خود را ماه‌ها حفظ کرده و آسیب نبینند.
اما با وجود این کارایی‌ها، باتری‌های لیتیوم پلیمری هنوز به طور گسترده به کار گرفته نشده‌اند. کمپانی‌ها برای کاهش هزینه‌ها و مقرون به صرفه‌ترشدن تولیدات خود، ترجیح می‌دهند تا از باتری‌های لیتیوم‌یونی استفاده کنند و برای رساندن این باتری به کیفیت مطلوب‌تر، شیوه‌های نرم‌افزاری را جایگزین ارتقای سخت‌افزار کنند. تنها شرکتی که در سطح انبوه از این نوع باتری‌ها استفاده کرده و البته توانسته گوشی‌های خود را به قیمت بسیار بالا به فروش برساند، کمپانی اپل است. سایر شرکت‌ها گاهی آنها را در برخی از پرچمداران خود به کار گرفته‌اند و سپس بنا به دلایل مالی، از کاربرد دایمی ‌و گسترده آنها صرف‌نظر کرده‌اند.
نتیجه‌گیری
چهارنوع باتری که در متن حاضر ذکر شد از نظر سرعت شارژ شدن و مدت زمان نگهداری شارژ تفاوت عمده‌ای با یکدیگر دارند. فاکتوری که در انتخاب باتری مناسب باید مد نظر قرار داد به مدل و برند گوشی بستگی دارد و حتما باید ویژگی‌های باتری انتخابی با مشخصات گوشی موردنظر همخوانی داشته باشد.
همچنین در هنگام خرید از بین انواع باتری‌های موجود در بازار، باید این نکته را نیز درنظر گرفت که باتری انتخابی اصلی باشد و توسط کمپانی مربوطه تولید شده باشد. خرید باتری‌های ارزان‌تر که توسط کارخانه‌های متفرقه ساخته شده و قابل استفاده در طیف وسیعی از برندها هستند، ایده خوبی نیست. استفاده از این نوع باتری‌ها علاوه بر پایین آوردن کارایی گوشی، هزینه تعویض زودهنگام باتری را نیز به کاربر تحمیل می‌کند.
اما امروزه برخی از کمپانی‌ها با طراحی و تولید گوشی‌هایی که امکان جایگزینی باتری در آنها وجود ندارد، بار یافتن باتری اورجینال را از دوش کاربر برداشته‌اند و در عوض هزینه نسبتا بالایی را برای تعویض گوشی درصورت از کارافتادن باتری به وی تحمیل کرده‌اند که به نظر منصفانه نمی‌رسد.

lمنبع:آی تی آنالیز

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *