جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


رم های در بدترین وضعیت خود قرار گرفتند!

چندی است که مسئله افزایش قیمت حافظه های رم (RAM-DRAM) بازار حافظه های نیمه هادی را تحت شعاع قرار داده است. گزارش هایی که از ماه های سپتامبر-اکتبر سال 2016 منتشر شده است حاکی از آن است که قیمت تراشه های نیمه هادی DRAM در حال افزایش بوده و بر خلاف پیشبینی ها، این روند حتی در نیمه دوم سال 2017 نیز به شدت قبل در جریان است. همانطور که در گذشته نیز بدان اشاره شد، مهمترین دلیل این افزایش قیمت، افزایش تقاضا در بخش گوشی های موبایل هوشمند و تبلت ها است. در نتیجه تولید کنندگان تراشه های DRAM باید پاسخگوی نیازهای محصولاتی مانند کارت گرافیک ها، موبایل، تبلت، لپ تاپ و نوت بوک های هیبریدی، حافظه های SSD، تلویزیون های هوشمند، برخی گجت ها، حافظه های رم کامپیوتر و… باشند. در این میان اما مشکلاتی دیگر بر سر راه تولید قرار گرفته است.

 

رم های DDR4 در بدترین وضعیت خود قرار گرفتند

مجموعه DRAMeXchange وابسته به TrendForce در آخرین گزارش خود باز هم بر روند رو به رشد قیمت ماژول های رم پرداخته است. طبق گزارش های موجود، روند افزایش قیمت تا 12.5% در 3 ماهه دوم سال 2017 ادامه داشته است. به عبارت ساده تر، در نیمه دوم سال 2017 نیز قیمت حافظه های رم تا 12.5% افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که قیمت یک ماژول 4 گیگابایتی DDR4 از 24 دلار به 27 دلار رسیده است. کمپانی هایی که درخواست قطعات OEM را در این بازه زمانی ثبت کرده اند، در انتظار تولیدات 17 و 18 نانومتری جدید شرکت هایی مانند سامسونگ و مایکرون هستند. آقای Avril Wu مدیر موسسه DRAMeXchange گفت: سامسونگ و مایکرون درگیر مسائل فنی تولید هستند به طوری که در تنگنای 3 ماهه دوم قرار گرفته اند. این دو کمپانی در حال حرکت به سوی تولید در لیتوگرافی زیر 20 نانومتر هستند؛ سامسونگ تولیدات 18 نانومتری خود را در 3 ماهه نخست سال 2017 آغاز کرده و این شرکت تمایل به استفاده از سطوح بالای تکنولوژی دارد.

اما این اقدامات با چالش هایی روبرو بوده است. مسائلی مانند سازگاری و مباحث تکنیکی این روند را به تاخیر انداخته است. Micron نیز وضعیت مشابهی را در تولید 17 نانومتری داراست؛ مایکرون نیز بسیار بعید است که در زمان کوتاه یعنی تا پیش از پایان 3 ماهه دوم سال 2017 موفق به برطرف کردن آنها و تولید انبوه نیمه هادی های 17 نانومتری شود. در نتیجه یکی از دلایل افزایش قیمت را می توان در مشکلات به وجود آمده در تولیدات زیر 20 نانومتر دانست. این مسئله موجب به وجود آمدن تاخیر در عرضه شده است. همچنین سیستم های سرور نیز با افزایش DRAM های مورد استفاده خود تا 10%~15% خواهند شد. به گزارش DRAMeXchange حتی سیستم های سرور نیز از این وضعیت رنج برده و قیمت نهایی آنها باز هم افزایش پیدا خواهد کرد. حافظه های eMCP نیز تا 5% به نسبت سه ماهه نخست سال 2017 گران تر خواهند شد. جالب است بدانید که حتی با وجود این محدودیت و موانع، درآمد حاصل از حافظه های DRAM تا 18.2% در 4 ماهه پایانی سال 2016 رشد داشته است.

 

منبع : سخت افزار

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *