جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


راه اندازی پایلوت IT در استان مرکزی

با توجه به پتانسیل‌های بالای کشور در حوزه IT، به زودی پایلوت IT در استان مرکزی در راستای دستیابی به توسعه پایدار راه‌اندازی خواهد شد.

راه اندازی پایلوت IT در استان مرکزی

برات قنبری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در گردهمایی جامعه فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: در سال‌های گذشته همواره یکصد نفر اول کنکورهای مهندسی رشته‌هایی همچون برق، الکترونیک و مخابرات را برای تحصیل انتخاب می‌کردند، اما امسال برای اولین‌بار رشته کامپیوتر در صدر انتخاب داوطلبان قرار گرفت.

وی افزود: متأسفانه در گذشته فضای مجازی یک تهدید برای کشور محسوب می‌شد، در حالی که امروزه فضای مجازی به عنوان یک موقعیت در زندگی مردم پذیرفته شده است. از این رو باید برای توسعه این بخش اقدامات اساسی انجام دهیم.

قنبری ادامه داد: دولت 4 هزار میلیارد تومان و اپراتورها 16 هزار میلیارد تومان و به طور کلی در مجموع 20 هزار میلیارد تومان در حوزه ICT سرمایه‌گذاری کردند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات تصریح کرد: باید برای حرکت به سمت نسل پنجم شدن خود را آماده کنیم، چرا که چاره‌ای جز رونق و رواج این فضا نداریم.

در استان مرکزی پایلوت IT راه‌اندازی می‌شود

صفری، دبیر جامعه فارغ‌التحصیلان امیرکبیر با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی پایلوت IT در استان مرکزی هستیم گفت: با توجه به اینکه بیشتر صنایع محوری کشور در این استان قرار دارد و تعداد فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این استان دو برابر متوسط سرانه کشور است، تصمیم بر این شد که استان مرکزی با هدف تبدیل شدن به هاب IT در منطقه میزبان پایلوت IT باشد.

وی افزود: سعی کردیم از شهرک‌های صنعتی نیز در این مسئله کمک بگیریم تا به صورت دقیق از پتانسیل‌های کشور در جهت دستیابی به توسعه پایدار بهره ببریم.

صفری با بیان اینکه در شرایط فعلی ایران از لحاظ کمیت پس از کشورهای آمریکا و روسیه سومین کشور از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی است ادامه داد: باید پتانسیل‌های حوزه مهندسی به خصوص بخش کامپیوتر همچون حوزه‌های نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی و هسته‌ای به سرعت به رشد شتابان برسد، زیرا همیشه فرصت بهره‌مندی از نیروها و فارغ‌التحصیلان فراهم نخواهد بود.

دبیر جامعه فارغ‌التحصیلان امیرکبیر با تأکید بر اینکه کشور می‌تواند با توسعه حوزه IT که دارای بهروری بالایی است به سرعت در زمینه اشتغال‌زایی و صادرات به توفیقات زیادی دست یابد گفت: درآمد حاصل از بخش IT  در کشور هندوستان در اوایل دهه 90 میلادی 150 میلیون دلار بود که این رقم در سال 2008 به 50 میلیارد دلار و در حال حاضر نیز نزدیک به 300 میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: این مسئله منجر به این شد که صادرات در بخشIT  در کشور هندوستان به بالای 30 درصد و اشتغال در این حوزه به 10 درصد برسد. این در حالی است که ایران علیرغم داشتن پتانسیل‌های بالا در این حوزه، هنوز نتوانسته به اهداف و توفیقات خوبی دست یابد.

وی در پایان با انتقاد از اینکه حجم مهندسین باکیفیت در ابعاد مختلف هنوز در کشور سامان نگرفته است اظهار کرد: به دنبال این هستیم که با تجمیع فارغ‌التحصیلان بتوانیم در راستای توسعه کشور گام‌های موثری برداریم.

منبع ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *