جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


درباره حالت هواپیما در موبایل

بسیاری از کاربران فکر می‌کنند استفاده از حالت هواپیما در گوشی هیچ کاربردی ندارد و تا وقتی که مشخص نشده امواج شبکه‌های مخابراتی ضرری جدی ندارند، نیازی به فعال کردن آن هم نیست، یا دست‌کم کاربرد آن تنها به حضور در هواپیما محدود می‌شود. اما حالت هواپیما در گوشی‌ها چیست و به چه کار می‌آید؟ اصلا چرا باید از آن استفاده کرد؟ این وضعیت (Airplane mode) در حقیقت موجب می‌شود رادیو، وای‌فای و بلوتوث دستگاه و در مجموع عملیات انتقالی گوشی غیرفعال شوند. اما اکنون در بسیاری از هواپیماها قابلیت وای‌فای وجود دارد و احتمالا به‌زودی هم می‌توان بدون خاموش کردن گوشی طی سفر بدون دردسر تماس تلفنی برقرار کرد. با این اوصاف از این پس از این حالت در چه شرایطی استفاده کنیم؟

درباره حالت هواپیما در موبایل

 


نکته اینجاست که اگر شما هرگز با هواپیما هم سفر نکنید، با فعال کردن این ویژگی می‌توانید بخش‌هایی از گوشی که با امواج رادیویی انرژی زیادی مصرف می‌کنند را متوقف کنید. در واقع، حالت هواپیما، مادامی که نیازی به امواج بی‌سیم نداشته باشید عمر باتری دستگاه را تاحد زیادی افزایش می‌دهد.

حالت هواپیما دقیقا چه می‌کند؟
حالت هواپیما فارغ از اینکه از چه دستگاهی استفاده می‌کنید (‌گوشی اندرویدی، آی‌فون، آی‌پی، تبلت یا گوشی ویندوزی یا هر دستگاه دیگر) کار یکسانی انجام می‌دهد:
– امواج مخابراتی: ارسال و دریافت امواج مخابراتی از طریق برج‌های مخصوص متوقف می‌شود. با فعال کردن این ویژگی دیگر نمی‌توانید تماس صوتی برقرار کنید یا پیامک بفرستید.
– وای‌فای : گوشی شما دیگر نمی‌تواند به دنبال بسترهای وای‌فای در اطراف بگردد و به آنها متصل شود و اگر هم به مودم وای‌فای متصل باشید، این ارتباط قطع خواهد شد.
– بلوتوث: در حالت هواپیما قابلیت بلوتوث دستگاه نیز غیرفعال می‌شود، یعنی نمی‌توانید داده‌ای را میان دستگاه‌ها منتقل کنید. اما با این حال ارتباط بلوتوث با صفحه‌کلید یا ماوس قطع نمی‌شود.
– جی‌پی‌اس: حالت هواپیما همچنین عملیات مربوط به جی‌پی‌اس دستگاه را نیز متوقف می‌کند. اما این فرایند در همه گوشی‌ها یکسان نیست و از همین رو موضوع جی‌پی‌اس کمی گیج‌کننده است. از دیدگاه نظری جی‌پی‌اس با فناوری‌های دیگری که در اینجا بدان‌ها اشاره کردیم تفاوت دارد؛ دستگاهی که جی‌پی‌اس فعال دارد تنها به سیگنال‌های دریافتی از ماهواره‌ها گوش می‌دهد، ولی هیچ داده‌های منتقل نمی‌کند. با این همه، برخی از مقررات مربوط به پرواز از دریافت سیگنال‌های جی‌پی‌اس هم بنا به دلایلی چند جلوگیری می‌کنند.
وقتی حالت هواپیما فعال می‌شود، معمولا یک آیکون هواپیما در بخش هشدارهای گوشی به نمایش درمی‌آید که در گوشی‌های اندرویدی و آی‌او‌اسی در نوار بالایی قابل مشاهده است. شما در این حالت هنوز هم می‌توانید از گوشی استفاده کنید و نیازی به خاموش کردن دستگاه ندارید.

چرا حالت هواپیما ضروری است؟
قوانین اکثر کشورها استفاده از دستگاه‌هایی که انتقال سیگنال انجام می‌دهند را منع کرده‌اند. یک گوشی معمولی یا تبلتی که به قول خودمان سیم‌کارت‌خور است با برج‌های ارتباطی مختلفی ارتباط برقرار می‌کند. چنانچه فاصله گوشی با این برج‌ها بیشتر شود، گوشی یا تبلت لاجرم سیگنال‌هایشان را برای برقراری ارتباط با این برج‌ها قوی‌تر می‌کنند. این مدل ارتباطی می‌تواند با حسگرهای درون هواپیما تداخل کرده و به‌طور بالقوه اختلالاتی در تجهیزات ناوبری ایجاد کند. این نگرانی‌ است که همگی با آن آشنایی داریم و دلیل اصلی قوانین پرواز است. اما با همه اینها اگر هم این اختلال مشکلی ایجاد کند هواپیما به دلیل اینکه برخی حالت مذکور را فعال نکرده‌اند سقوط نمی‌کند، خیالتان آسوده!
مساله مهم‌تر این است که نظر به اینکه سریع در حال سفر هستید تمامی گوشی‌ها در هواپیما از این برج به آن برج پرش می‌کنند. این امر می‌تواند بر سیگنال گوشی‌های مردمی که روی زمین هستند تداخل ایجاد کند. به هر حال با روشن کردن این ویژگی مانع از این می‌شوید که گوشی شما این کار دشوار را بر عهده بگیرد، زود باتری خالی کند و با این حال نتواند یک سیگنال درست و حسابی بگیرد!

صرفه‌جویی در مصرف باتری
حالت هواپیما می‌تواند در شرایطی که روی زمین هستید هم به شما کمک کند. استفاده از آن روشی بسیار مطلوب برای صرفه‌جویی در مصرف باتری است. امواج رادیویی یک دستگاه توان زیادی مصرف می‌کنند چه همواره در حال تلاش برای برقراری ارتباط با برج‌های مخابراتی، اسکن برای وای‌فای و تلاش برای اتصال، انتظار برای انتقال بلوتوث یا بررسی موقعیت شما توسط جی‌پی‌اس هستند.
حالت هواپیما را فعال کنید تا تمامی ارتباطات رادیویی دستگاه را متوقف کرده باشید. همان‌طور که می‌دانید در این وضعیت برقراری تماس و یا دریافت پیامک ممکن نیست، اما در شرایطی که نیاز مبرمی به باتری دارید این ویژگی کمک زیادی به شما خواهد کرد. این قابلیت به‌ویژه برای کسانی که از تبلت خود بیشتر به‌عنوان یک کتابخوان استفاده می‌کنند کارایی دارد.

وای‌فای و بلوتوث در حالت هواپیما فعال می‌شوند
فناوری وای‌فای در برخی از هواپیماها مجاز است و در واقع بسیاری از هواپیماهای امروزی سرویس وای‌فای پولی دارند. فعال‌سازی حالت هواپیما همواره وای‌فای را خاموش می‌کند، اما در اکثر دستگاه‌ها و به‌ویژه مدل‌های امروزی می‌توان آن را دوباره روشن کرد. سیگنال‌های مخابراتی هنوز هم مسدود می‌شوند، اما وای‌فای کار می‌کند و می‌توانید در طول پرواز از آن استفاده کنید.
برخی از دستگاه‌ها قابلیت روشن کردن بلوتوث را نیز می‌دهند، اما همه‌چیز بستگی به قانون پرواز و آژانس نظارتی دارد.

سیگنال‌های مخابراتی به زودی در هواپیما
سیگنال‌های مخابراتی دیر یا زود در هواپیماها نیز قابل استفاده هستند. کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده اکنون در حال تغییر قوانین سیگنال‌های بالاتر از هزار فوت است. اما از سوی دیگر موسسه وزارت ترابری امریکا می‌خواهد برقراری صوتی در هواپیماها را مانند گذشته ممنوع کند. نتیجه نهایی اینکه شاید در آینده‌ای نزدیک تنها بتوان توسط گوشی از بسترهای متنی استفاده کرد و نسبت به تبادل پیامک اقدام کرد.
در این شرایط شما با برج‌های مخابراتی ارتباط برقرار نمی‌کنید، بلکه به یک دستگاه تعبیه‌شده در هواپیما به نام «پیکوسل» (picocell ) متصل خواهید شد. پیکوسل در حقیقت یک برج مخابراتی کوچک محسوب می‌شود، ولی سیگنال‌های شما را به ماهواره‌های ارتباطی می‌فرستد که آنها نیز به نوبه خود این داده‌ها را به ایستگاه‌های زمینی و شبکه سلولی منتقل می‌کنند.
از آنجایی که فرستنده پیکوسل در هواپیما به گوشی‌ها نزدیک است، دستگاه می‌تواند در پایین‌ترین سطح توان بستر ارتباطی را ایجاد کند. به باور تام ویلر (Tom Wheeler) رییس کمیسیون ارتباطات فدرال: «گوشی‌هایی که در هواپیما هستند برای ارتباط با برج‌های راه‌دور نیازی به تقویت سیگنال ندارند و از این رو این امر به‌طور بالقوه اختلال بین سیگنال‌ها را از بین می‌برد».
با همه اینها، حتی اگر برقراری تماس هم در هواپیما مجاز شود، حالت هواپیما یک ویژگی ضروری در گوشی‌ شما است.

منبع:عصرارتباط

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *