جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


بزرگترین رقیب علاءالدین

از یکی دو سال گذشته اگر از کنار پل حافظ در خیابان جمهوری رد شده باشید، حتما ساختمانی نیمه‌کاره نظرتان را جلب کرده است.
این ساختمان که این روزها مراحل پایانی کارش را می‌گذراند، قرار است به بزرگ‌ترین رقیب برای غول علاءالدین تبدیل شود. از این رو فروش گوشی در تهران علاوه بر علاءالدین و بازار موبایل، قطب بزرگ دیگری خواهد داشت که «چارسو» نام دارد.

بزرگترین رقیب علاءالدین
مدیران علاءالدین، این پاساژ را بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش گوشی می‌دانند و معتقدند علاءالدین غولی بی‌رقیب در عرصه توزیع گوشی در ایران است، اما ظاهرا باز شدن پاساژی باعظمت درست کنار علاءالدین، هراسی را در وجود مدیران این غول بی‌رقیب کاشته است.


مرکز خرید چارسو قرار است اواخر آذرماه افتتاح ‌شود و کار خود را از اوایل زمستان آغاز خواهد کرد.
اما آیا این پاساژ به رقیبی برای علاءالدین تبدیل می‌شود؟
از نکات مهمی که در ساختار پاساژ چارسو در نظر گرفته شده، استاندارد سازی و رعایت اصول ایمنی در ساختمان این مرکز خرید است. بر خلاف پاساژ علا‌ءالدین که یکی از مهم‌ترین اشکالاتش رعایت نشدن اصول ایمنی و استاندارد نبودن ساختمان است و به تازگی از سوی شهرداری و دیوان عالی هم مورد انتقاد قرار گرفته است.
ظاهرا این پاساژ به لحاظ تعداد طبقات با علاءالدین برابری می‌کند، اما دارای فضایی گسترده‌تر از جمله سینما و فوت‌کورت و نیز پارکینگ وسیع است. بنابراین مجموع این تجهیزات امتیازاتی است که علاءالدین از داشتن آن بی‌بهره است.
از سوی دیگر تقریبا همه برندهای موبایلی درصددند که فروشگاه بزرگی در این مرکز به خود اختصاص دهند و از فضای بزرگ‌ آن برای جذب مشتری استفاده کنند.
این در حالی است که با وجود فعالیت برندهای بزرگ موبایل در پاساژ علاءالدین، به دلیل کوچک بودن فضا، سختی رفت و آمد به داخل پاساژ و مناسب نبودن فضا برای تردد خانواده‌ها، برندهای اصلی ترجیح می‌دهند در فضایی مناسب‌تر فعالیت کنند.

مکان قرارگیری
شاید کمی عجیب باشد. قرار گیری مرکز بزرگی در کنار بزرگ‌ترین توزیع‌کننده و مرکز خرید و فروش موبایل در تهران و در نزدیکی بازار موبایل ایران که قطب دیگری از فروش موبایل پایتخت را تشکیل می‌دهد!
اما ظاهرا این نوع قرارگیری با هدف خاصی و آن هم رقابت با این دو قطب بزرگ فروش گوشی بوده است.
زمانی که بازار موبایل ایران تاسیس شد، اگرچه این بازار تجهیزات استانداردی در فضایی مناسب برای خرید خانواده‌ها بود، اما ظاهرا فروشندگان و مدیران علاءالدین آن را تهدیدی برای خود نمی‌دیدند، اما با گذشت چندین سال، هم‌اکنون بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند که از بازار موبایل خرید کنند، بنابراین در زمینه تک فروش، روی فروش علاءالدین تاثیر گذاشته است. اما راه‌اندازی مرکز خرید جدید در جوار علاءالدین رسما تهدیدی برای این غول بزرگ به شمار می‌رود.
حتی بسیاری از فروشندگان و فعالان علاءالدین اقدام به خرید واحدهایی از پاساژ چارسو کرده‌ و پس از بازگشایی به این مکان کوچ خواهند کرد.

چارسو تهدیدی برای بازار موبایل
یکی دیگر از مشکلاتی که علاءالدین هنوز هم با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کند، نبود تعمیرکاران مجاز نمایندگی‌هاست؛ مورد مهمی که از ابتدای کار، بازار موبایل روی آن سرمایه گذاری کرد. فروشگاه‌های بزرگ با امکان تست گوشی‌ قبل از خرید، وجود پارکینگ وسیع و رایگان، رستوران و کافی‌شاپ در فضایی مناسب و تهویه هوای مطبوع، امتیازاتی بود که علاءالدین بهره‌ای از آن ندارد.
بعد از سال‌ها، بسیاری از مردم برای خرید، بازار موبایل را انتخاب می‌کنند چون می‌دانند با خیالی آسوده در فضایی امن خرید می‌کنند. اما هم‌اکنون راه‌اندازی فروشگاه چارسو مطمئنا روی تجارت بازار موبایل هم تاثیر خواهد داشت. ظاهرا معماری و فضای چارسو و امکاناتی که برای رفاه مشتری در نظر گرفته شده، رقابت را نه تنها برای علاءالدین بلکه برای بازار موبایل هم سخت می‌کند.
از سوی دیگر وجود فضای پارکینگ وسیع چارسو که پیشتر خریداران پارکینگ بازار را برای پارک اتومبیل خود انتخاب می‌کردند، نقطه قوت دیگر این مرکز خرید است و خریداران می‌توانند از این فضا در جوار علاءالدین بهره ببرند.
همچنین وجود برندهای اصلی در چارسو فضایی رقابتی برای بازار موبایل ایجاد می‌کند.
ظاهرا همانند بازار موبایل ایران، چارسو هم طبقاتی را به لپ‌تاپ و فروش سایر دستگاه‌های الکترونیکی اختصاص داده است که این موضوع هم بازار موبایل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
با این حال هنوز مرکز تجاری چارسو راه اندازی نشده، بنابراین باید منتظر ماند تا اوایل زمستان و پس از بازگشایی می‌توان تاثیر آن را بر بازارهای دیگر مقایسه کرد.

منبع:فناوران اطلاعات

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *