جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


برترین محصولات Open Source دنیا

هر کاربر ابزارهای کاربردی و مورد علاقه خود را به کار می‌برد و در این میان برخی کاربران در فرآیند انتخاب نرم‌افزار جدیت بیشتری نسبت به بقیه نشان می‌دهند.

برترین Open Source های دنیا
از جمله افرادی که در جریان انتخاب نرم‌افزارهای کاربردی و مورد نیاز خود جدیت فراوان دارند و برای این انتخاب دلایل موجود را مورد بررسی قرار می‌دهند، کارشناسانی هستند که به تازگی در بررسی تحقیقاتی LinuxQuestions شرکت کردند.

این بررسی به صورت سالانه روی گروه گسترده‌ای کارشناسان حوزه نرم‌افزارهای متن‌باز و علاقه‌مندان به محصولات لینوکس انجام شد و طی آن کارشناسان لیست بهترین نرم‌افزارهای متن‌باز برای سیستم‌عامل لینوکس را منتشر کردند.

لینوکس دسکتاپ
“جرِمی گارچا”( Jeremy Garcia) بنیانگذار مراکز مشاوره‌ای متن‌باز LinuxQuestions و LQ Consulting اعلام کرد که بهترین نرم‌افزارهای متن‌باز برای رایانه‌های رومیزی مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکس طی یک سال گذشته Linux Mint و Ubuntu بوده‌اند.

لینوکس در محیط‌های دسکتاپ
در این بخش مرکز KDE موفق شد بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دهد و با کسب ۳۴ درصد آرا، عنوان تولیدکننده بهترین محصول متن‌باز را از آن خود کند. این اتفاق باعث شد تا برای نخستین بار مرکز GNOME که با نرم‌افزار Cinnamon همواره بهترین سیستم‌های متن‌باز لینوکس مخصوص محیط‌های دسکتاپ را تولید می‌کرد به رتبه‌های پایین‌تر سقوط کند.

مرورگر اینترنتی
بررسی‌ها نشان داد که فایرفاکس محبوب‌ترین مرورگر اینترنتی متن‌باز در جهان محسوب می‌شود و ۵۸ درصد سیستم‌های مبتنی بر لینوکس از این مرورگر استفاده می‌کند. البته باید توجه داشت که فایرفاکس در بسیاری از سیستم‌های لینوکس به عنوان مرورگر پیش‌فرض در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

مجموعه‌‌ سازمانی
یکی دیگر از یافته‌های جالب در بررسی امسال انتخاب مجموعه نرم‌افزاری LibreOffice بود که ۸۶ درصد کارشناسان اعلام کردند طی یک سال گذشته آن را مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکس مورد استفاده قرار داده‌اند. این مسئله نشان داد که محصول یاد شده از OpenOffice محبوب‌تر بوده است.

ابزارهای پیام‌رسان و VoIP
تقریبا تمام کاربرانی که از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کنند، ابزار پیام‌رسان اینترنتی Pidgin را مورد استفاده قرار می‌دهند و بر این باورند که کارایی این محصول بسیار آسان است. البته باید توجه داشت که طی یک سال گذشته ۴۶ درصد این کاربران از سیستم Skype مایکروسافت نیز استفاده کرده‌اند.

سیستم‌عامل موبایلی
تردیدی نیست که اندروید محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی متن‌باز در جهان محسوب می‌شود و روز به‌روز حجم فعالیت‌های آن گسترده‌تر می‌شود. البته دیگر سیستم‌های عامل متن‌باز مخصوص دستگاه‌های موبایلی از جمله Firefox OS، Tizen، Ubuntu و … نیز در حال گسترش فعالیت‌های خود هستند.

لینوکس مخصوص سرورها
در این بخش نیز نتایج جالبی به دست آمده است. طبق اطلاعات موجود ۳۲ درصد کارشناسان اعلام کردند سیستم‌عامل رایگان CentOS که در مرکز Red Hat Linux Enterprise تولید می‌شود را مورد استفاده قرار داده‌اند. این سیستم‌عامل که برای سرورها تولید می‌شود، از زمان پشتیبانی توسط Red Hat محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

پایگاه داده
تا چند سال قبل هیچ سوالی در مورد سیستم‌های مدیریت پایگاه‌ داده مبتنی بر سیستم‌های متن‌باز(DBMS) مطرح نمی‌شود. در آن زمان فقط MySQL مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما شرایط تغییر کرده است و MariaDB هم‌اکنون محبوب‌ترین سیستم مدیریتی متن‌باز برای پایگاه‌های داده محسوب می‌شود. سیستم MySQL با قابلیت پشتیبانی از PostresSQL در رتبه دوم قرار دارد.

پردازش ابری
به‌جای آنکه OpenStack، CloudStack و Eucalyptus عنوان‌های نخست در این زمینه را به دست آورند، ownCloud برنده این رقابت شده است. سیستم OpenStack که روی آن سرمایه‌گذاری‌های فراوان انجام می‌شود در رتبه دوم قرار دارد و دو سیستم دیگر هم رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: زد.دی.نت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *