جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


با راه رفتن گجت خود را شارژ کنید !

انسان روزانه چندین هزار کالری انرژی را از راه پیاده‌روی مصرف می‌کند؛ حال محققان در دانشگاه MIT موفق به یافتن راه‌حلی شده‌اند که از طریق آن می‌توان انرژی مکانیکی ایجاد شده از طریق راه رفتن را تبدیل به انرژی الکتریکی کرد.

 

ba rah raftan gadget khod ra charge konid

محققان در دانشگاه MIT موفق به یافتن راهی شده‌اند که از طریق آن می‌توان انرژی مکانیکی حاصل از راه رفتن را تبدیل به انرژی الکتریکی کرد. در صورتی که این راهکار صورت تجاری روانه‌ی بازار شود، کاربران می‌توانند مشکل کمبود باتری و خاموش شدن گجت‌های هوشمند خود را فراموش کنند؛ چراکه قادر خواهند بود تا در صورت پیاده‌روی انرژی مورد نیاز برای شارژ گجت‌های خود را تولید کنند. در صورتی که به پیاده‌روی عادت داشته باشید، پس در اینصورت باید دیگر از این بابت که شارژ گوشیتان تمام شود، نگران باشید. همچنین دیگر نیازی نیز به شارژ ابزار‌های اضافه نظیر پاوربانک‌ها نخواهید داشت.
اما ساز و کار تولید انرژی در این فرآیند به چه ترتیب است؟ در این روش از دو ورق لیتیومی استفاده می‌شود که با استفاده از یک پلیمر منفذ دار از هم جدا نگه داشته می‌شوند. در واقع دو ورق لیتیومی به عنوان الکترودهای باتری عمل می‌کنند. پلیمر مورد استفاده که از وجود منافذ متعدد بهره می‌برد آغشته به یک الکترولیت می‌شود. این طراحی به اندازه‌ای بهینه است که می‌تواند به انتقال یون‌ها از یک ورق به دیگری منجر شده و در نتیجه به تولید انرژی بیانجامد. با اتصال این ساز و کار به سنسور های تعبیه شده روی محلی مثل زانوها می‌توان انرژی تولید شده را جذب و آن را تبدیل به انرژی الکتریکی کرد.
زمانی که کاربر شروع به پیاده روی می‌کند، تغییرات حرکتی در قسمت‌های مثل زانو باعث می‌شود تا انرژی الکتریکی تولید شده و گجت مورد نظر را شارژ کند. محققان MIT به این موضوع اشاره کرده‌اند که استفاده از این راهکار می‌تواند روش مناسبی برای تولید انرژی و شارژ گجت‌هایی نظیر ساعت‌ها یا دستبندهای هوشمند و انواع گجت‌های پوشیدنی باشد که از باتری‌هایی با ظرفیت پایین استفاده می‌کنند.
البته باید به این موضوع اشاره کرد که این ایده برای تبدیل شدن به یک محصول تجاری راه درازی را در پیش دارد. براساس اطلاعات ارائه شده بهره‌وری این روش در حال حاضر به ۱۵ درصد افزایش یافته است؛ اما دانشمندان امیدوارند بهره‌وری در این راهکار را به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دهند.

 

منبع : wired

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *