جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


چرا آیپد پرو‌ به فناوری 3D Touch مجهز نیست؟

آیا تا به حال از خود پرسیده‌‌اید که چرا کمپانی اپل از فناوری‌هایی مانند 3D Touch در آیپدهای خود استفاده نمی‌کند؟ در ادامه دلیل این کار را برای شما تشریح خواهیم کرد.

 


آیپدپروهای جدید با مشخصاتی مانند سایز 10.5 اینچ، نرخ بازخوانی 120Hz، دوربین بهتر و پردازنده‌هایی قدرتمندتر همراه هستند. اما آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که چرا کمپانی اپل فناوری 3D Touch را در آیپدپروهای خود قرار نداده است؟
در گوشی‌های آیفون، با استفاده از فناوری 3D Touch می‌توانید در رابط کاربری، اعمال مختلفی را انجام دهید و به میانبرها نیز دسترسی داشته باشید. اما در آیپد، علی‌رغم وجود قلم دیجیتالی اپل پنسل، هرچقدر هم که انگشت خود را روی صفحه فشار بدهید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد! اما سوال این است که چرا؟ چرا نمی‌شود اپل پنسل و تکنولوژی 3D Touch را در کنار هم در آیپد استفاده کرد؟

حقایق فنی
کمپانی اپل در محصولات خود از فناوری به نام «Force Touch» استفاده می‌کند، اما همین فناوری در گوشی‌های آیفون با نام «3D Touch» شناخته می‌شود. هرچند که این دو فناوری ممکن است اسامی نزدیک به هم داشته باشند، اما نحوه عملکرد آن‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است.

در فناوری 3D Touch آیفون، مجموعه‌ای از سنسورهای خازنی در سیستم پس زمینه LED ادغام‌شده‌اند و تغییرات میکروسکوپی ایجادشده توسط فشار انگشت را بین سنسورها و شیشه جلویی اندازه‌گیری می‌کنند. سپس این اطلاعات با دیتاهای شتاب‌سنج و سنسور خازنی چندلمسی ترکیب‌شده و به‌این‌ترتیب الگوریتم هوشمند اپل می‌تواند رخدادهای حاصل از فشار وارده روی نمایشگر را به صورتی دقیق، خطی و پیوسته رهگیری کند. نتیجه این است که محور Z نیز به محورهای سنتی X و Y در سنسورهای خازنی سنتی افزوده می‌شود و خاصیت مولتی‌تاچ را چندبعدی می‌کند.

البته در اپل واچ، داستان را باید جور دیگری روایت کرد. در ساعت هوشمند اپل، مجموعه‌ای از الکترودها برای شناسایی فشار در انحنای صفحه جای گرفته‌اند. سپس داده‌های حاصل از فشار نمایشگر، با داده‌های چند لمسی ترکیب‌شده و موقعیت مکانی را تعیین می‌کنند.

در ترک‌پدهای فورس تاچ نیز داستان به این صورت است که چند سنسور برای اندازه‌گیری فشار در چهارگوشه ترک‌پد قرار دارند و با حسگرهای چند لمسی هم‌سو شده‌اند. با این توضیحات، درمی‌یابیم که دلیل تفاوت در نحوه عملکرد 3 دی تاچ و فورس تاچ، نوع دستگاه‌هایی مختلفی است که قرار است از آن‌ها استفاده کنند. برای مثال، از فناوری قرارگرفته در اپل واچ، نمی‌توان در آیفون نیز استفاده کرد؛ زیرا الکترودهای نمایشگر اپل واچ به‌اندازه‌ای نیستند که بتوانند تمام سطح نمایشگر آیفون را پوشش دهند. به همین ترتیب، از فناوری آیفون نیز نمی‌توان در آیپد استفاده کرد. زیرا سیستم نور پس‌زمینه LED نمی‌تواند تغییر شکل گلس بزرگ آیپد را اندازه‌گیری کند.

اما همان‌طور که می‌دانید، بر اساس شایعات منتشرشده، احتمالا در آیفون 8 شاهد استفاده از نمایشگرهای OLED باشیم. یکی از مزیت‌های نمایشگرهای اولد این است که به نور پس‌زمینه نیازی ندارند. عدم نیاز نمایشگرهای اولد به نور پس‌زمینه بدین معنی خواهد بود که اپل برای آیفون 8، باید نحوه عملکرد تکنولوژی «فورس تاچ» خود را تغییر دهد.

به‌تازگی شایعاتی مبنی بر استفاده از یک سنسور فیلم نیز مطرح‌شده است. سنسورهای فیلم نسبت به نمونه‌های دیگر گران‌تر هستند، اما فضای کمتری را اشغال می‌کنند، دقت آن‌ها بالاتر است و ازلحاظ تئوری نیز می‌توانند امکان شناسایی هم‌زمان چندین نقطه حساس به فشار را ارائه دهند.

نیازهای ناوبری
یکی از هدف‌های طراحی فناوری 3D Touch این بود که بتوان بر محدودیت‌های نمایشگرهای کوچک فائق آمد. برای مثال، در اپل واچ به دلیل کوچک‌بودن نمایشگر، امکان هم‌پوشانی داده‌ها و کنترل آن‌ها تا حدودی سخت است و همچنین نمی‌توان مقدار زیادی از داده را در آن مشاهده کرد. اما تکنولوژی فورس تاچ این امکان را به وجود آورد تا داده‌های مهم و کنترلرهای متداول در لایه‌های اولیه نمایشگر جای بگیرند و دیتاهای غیرضروری به صفحات بعدی منتقل شوند. درواقع، تکنولوژی فورس تاچ به‌نوعی توانست کارایی ساعت‌های هوشمند اپل را افزایش دهد.

در گوشی‌های آیفون به دلیل سایز نسبتا کوچک نمایشگر و استفاده در حالت عمودی، کاربران فقط به یک ستون نمایش دسترسی دارند. این عدم دسترسی گسترده باعث می‌شود تا کارهایی مانند اسکن سریع پیام‌ها تا حدودی خسته‌کننده باشد. اما در آیپد به دلیل سایز بزرگ نمایشگر، دو ستون نمایش در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که نسبت به نمونه آیفون می‌تواند سرعت را بالاتر ببرد.

با استفاده از فناوری 3D Touch، ستون‌های افقی به لایه‌های عمودی چند دسته تبدیل می‌شوند. روی آیتم موردنظر فشار وارد کنید، جزئیات را بخوانید، روی آیتم بعدی ضربه بزنید، جزئیات را بخوانید، …. البته این کار تا حدودی باعث سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن فرآیند ناوبری نیز می‌شود.

اما به مقدار کمی از این چاشنی در آیپد نیاز داریم. همان‌طور که بالاتر هم گفتم، در دستگاه‌های آیپد به دلیل بزرگ‌تر بودن نمایشگر، سرعت گردش در محیط بالاتر است و لیست بازدید می‌تواند همیشه در دید کاربر قرار داشته باشد و گزینه‌های اضافی نیز نمایش داده شوند.

اما چیزی در که در اینجا وجود ندارد، مکانیزیم «ماشه اضافی» است. در آیپد، با ضربه زدن یا فشار روی نمایشگر برای مدتی، دو آپشن در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای مثال، با فشار یا ضربه زدن روی آیکون هوم اسکرین، امکان اجرای یک اپلیکیشن یا ادیت تمامی آیکون‌ها فراهم می‌شود. در آیفون، می‌توانید سه عملیات ضربه زدن روی نمایشگر، فشار طولانی‌مدت و فورس پرس را انجام دهید. مثلا، با این سه عملیات، علاوه بر امکان راه‌اندازی یا ویرایش، امکان افزودن میانبرهای سریع به آیکون هوم اسکرین نیز در اختیار کاربر قرار داده می‌شود. البته مواردی مانند فورس پرس و فشار طولانی‌مدت می‌توانند در یک ماشه جای بگیرند. برای مثال، ویرایش کردن آیکون‌های هوم اسکرین می‌تواند به‌عنوان یکی از آپشن‌های زیرمجموعه منوی میانبر در نظر گرفته شود.

اولویت‌های قلم
هرچند که اپل فناوری‌هایی مانند 3D Touch و فورس تاچ را به آیپد نیاورد، اما چند سال قبل و با استفاده از «اپل پنسل» سرانجام فناوری حساس به فشار را به آیپد اضافه کرد. نحوه عملکرد قلم استایلوس اپل کاملا متفاوت است.

بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها و دیده‌ها، اپل پنسل به سنسورهایی برای اندازه‌گیری فشار مجهز است. آیپد پرو دیتاهای اپل پنسل را با نمایشگر خود ترکیب کرده و سپس موقعیت، فشار و حتی زاویه نسبی برای اثرات شیب را مشخص می‌کند. البته این فرآیند به‌ظاهر آسان است؛ اما برای اجرای آن تکنولوژی‌های مختلفی درون اپل پنسل و نمایشگر تعبیه‌شده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به نرخ بازخوانی 120Hz در آیپد پرو اشاره کرد.

اینکه قلم استایلوس اپل چگونه می‌تواند با فناوری‌هایی مانند 3D Touch هم‌سویی کند هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. همچنین استفاده از 3D Touch تا حدودی گران است و در صورت همراهی با آیفون 8، گران‌تر نیز خواهد شد. البته هزینه فناوری اپل پنسل نیز ارزان تمام نمی‌شود و برای به کار بردن آن‌ها در یک محصول، باید صرفه‌های اقتصادی و تاثیر در قیمت نهایی را نیز در نظر گرفت.

وابستگی دکمه هوم
وقتی‌که اپل تصمیم گرفت دکمه هوم مجازی را در آیفون 7 قرار دهد، بسیاری از کاربران از فیزیکی نبودن آن گله‌مند بودند. اما حدود 9 ماه بعد و وقتی اپل دکمه هوم فیزیکی را در آیپد پرو قرار دارد، حال شکایت‌ها از آن بود که چرا دکمه هوم مجازی نیست! مسئله این بود که کاربران بعد از 9 ماه استفاده از دکمه‌های هوم مجازی، به آن عادت کرده بودند و اکنون استفاده از یک دکمه هوم فیزیکی برای آن‌ها کمی نامأنوس بود.

اما دکمه‌های هوم مجازی برای ارائه یک عملکرد صحیح، به دو تکنولوژی نیازمند هستند. 3D Touch و موتور Taptic. بنابراین اگر اپل می‌خواهد دوربین‌ها یا نمایشگرهایی بزرگ‌تر که سطح بیشتری را اشغال می‌کنند را به محصولات خود بی‌افزارید، می‌توانند آیپد پرو 10.5 اینچی را سرلوحه کار خود قرار دهند. یعنی با حذف دکمه هوم مجازی یا جک 3.5 میلی‌متری هدفون.

کلام آخر
در حال حاضر، آیپدپروهای کمپانی اپل به دلیل مشکلاتی مانند نبود تکنولوژی و عدم تناسب با محصول، از فناوری 3D Touch بهره‌مند نیستند. اما این حرف به این معنی نیست که آیپد پروها هیچ‌وقت به 3D Touch دست نخواهند یافت. مطمئناً در آینده شاهد رونمایی از آیپدهایی با فناوری 3 دی تاچ و آیفون‌هایی باقابلیت پشتیبانی از اپل پنسل خواهیم بود. هرچند که باوجود نشانه‌هایی آشکار و اجتناب‌ناپذیر، پیش‌بینی آینده سخت است و نمی‌توان درباره رویدادهای آن حکم قطعی صادر کرد.

احتمال توسعه اپل پنسل برای هماهنگی با فعالیت‌ها و اپلیکیشن‌های بیشتر نیز وجود دارد. همان‌طور پیش‌تر نوشتیم، نسخه جدید اپل پنسل اکنون از اپلیکیشن‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند و حتی نسخه‌ای از میانبرهای 3D Touch نیز به آن افزوده‌شده است.

 

منبع : جی اس ام

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *