جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


وب سیاه یا دارک وب چیست ؟

در دنیای مجازی بی‌پایان، دو نوع وب وجود دارد. یکی وب معمولی که بیشتر مردم هر روز برای استفاده‌های گوناگون خود از آن استفاده می‌کنند. این نوع وب به سادگی به وسیله‌ی وارد کردن آدرس و جستجو در موتورهای جستجو قابل دسترسی می‌باشد. دومین نوع وب هم ” Dark Web ” یا وب تاریک است. در این قسمت از وب، وبسایت‌هایی وجود دارند که دسترسی به آنها از راه‌های معمول مانند جستجو در گوگل امکان پذیر نمی‌باشد و باید از نرم‌افزارهای خاص برای دسترسی به آنها استفاده کنید.

dark-web

Dark Web زیر مجموعه‌ای از Deep Web می‌باشد. Deep Web به بخشی از وب گفته می‌شود که بوسیله‌ی موتورهای جستجو قابل دسترسی نیستند. با جستجوی این وبسایت‌ها در موتورهای جستجو مثل گوگل یا بینگ آنها را پیدا نخواهید کرد ولی همانند وبسایت‌های معمولی هستند. Dark Web بخش کوچکی از Deep Web است که دسترسی به آن تنها با نرم‌افزارهای خاصی امکان پذیر است.

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، Dark Web بخشی از Deep Web می‌باشد. این بخش وب با استفاده از اینترنت معمولی ساخته شده است ولی مردم عادی بدلیل عدم استفاده از ابزار موردنیاز برای دسترسی به این وبسایت‌ها، امکان دسترسی به آنها را نخواهند داشت.

برای مثال، ابزار رایگان Tor، شبکه‌ی سیاه یا Darknet را پنهان می‌کند. درحالیکه می‌توانید از همین ابزار برای پنهان کردن فعالیت‌های خود در اینترنت معمولی استفاده کنید، این ابزار به شما وبسایت‌هایی با پسوند .onion یا ابزارهای مخفی Tor را پیشنهاد میکند. این‌ها وبسایت‌هایی هستند که تنها از طریق Tor قابل دسترسی هستند. افرادی که قصد دسترسی به وب سیاه را دارند، از Tor برای این دسترسی استفاده می‌کنند تا ضمن پنهان کردن فعالیت‌های خود در محیط اینترنت، سروری که درحال تبادل اطلاعات با آن هستند را نیز سروری در محیط معمولی اینترنت جلوه کنند. دیدن حضور این افراد در وب سیاه تنها برای افرادی امکان پذیر است که آنها هم از Tor استفاده میکنند و بصورت کلی ردیابی این که این افراد چه می‌کنند، کاری دشوار است.

در تئوری در واقع ردیابی افرادی که از وبسایت‌های موجود روی این سرورها بازدید می‌کنند، امکان پذیر نیست. ولی در عمل، ابزار Tor مشکلات امنیتی دارد که امکان ردیابی دقیق این افراد را به مقامات میدهد. گاهی هم کانفیگ نادرست سرویس‌های Tor باعث این اتفاق میشود.

بخش ” سرویس‌های پنهانی ” Tor، محبوب‌ترین بخش وب سیاه می‌باشد به همین دلیل هم در این مقاله به آن می‌پردازیم. ولی وب‌های سیاه دیگری نیز وجود دارند که با اهداف دیگری ساخته شده اند. برای مثال، وبسایتی برای انتقال پنهانی فایل میان کاربران آن.

منبع : tech-news
جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *