جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


نخستین دوربین بدون لنز دنیا

اگر تا به‌امروز گمان می‌کردید اینکه اپل جک هدفون را از جدیدترین اسمارت‌فون خود حذف کرده؛ اقدامی عجیب و نامتعارف است؛ بهتر است کمی صبر کنید و خبر زیر را بخوانید. وقتی گوشی تلفن بدون جک هدفون وارد بازار می‌شود، چرا دوربین بدون لنز وارد بازار نشود؟

نخستین دوربین بدون لنز دنیا
شرکت مشهور هیتاچی در حال ساخت دوربین‌‌هایی است که در آن‌ها خبری از لنز نیست. به‌گفته این شرکت؛ به‌جای آن؛ عکس‌های گرفته شده توسط این دوربین بعد از ثبت؛ مجددا متمرکز یا refocus می‌شود.

هیتاچی برای بیان دلایل خود برای حذف لنز؛ درست مانند اپل رفتار می‌کند. اگر به‌خاطر داشته باشید؛ شرکت کوپرتینو در دفاع از تصمیم خود گفت که حذف شدن جک هدفون از اسمارت‌فون باعث می‌شود تا هم باتری بزرگ‌تری برای گوشی تعبیه شود و هم این‌که قطعات دیگر می‌توانند بزرگ‌تر شوند. حالا هیتاچی هم ادعا می‌کند دوربین‌هایی که از فناوری “فاقد لنز” استفاده می‌کنند به‌طور قابل توجهی باریک‌تر و سبک‌تر هستند.

پیش از این پتنتی به‌نام “Moire Fringes”‌ به‌ثبت رسید که مضمون آن همین دوربین‌های فاقد لنز بود. هیتاچی برای ساخت دوربین‌های جدید خود از همین فناوری استفاده خواهد کرد. کار تولید و عرضه آن‌ها نیز از سال 2018 آغاز می‌شود.

علاوه بر این؛ هیتاچی امیدوار است که فناوری عکاسی بدون کمک لنز در رانندگی خودکار؛ خودروهای خودران و روباتیک‌ها نیز استفاده شود.

یکی از مشکلاتی که در خصوص فناوری‌های نظارتی مانند CCTV وجود دارد تار و مبهم شدن چهره افراد در مواقعی است که محدوده فاصله کانونی کم است. اما اگر هیتاچی موفق به تولید دوربین‌های فاقد لنز شود؛ از نظر تئوری می‌توان تصاویر را در هر حالتی و هر شرایطی با هر عمقی که وجود دارد تنظیم کرد تا امکان تشخیص چهره افراد بیشتر شود.
منبع:
سی‌نت

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *