جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سیستم آگاهی خانه آفتاب‌گردان

برخی از ایده‌هایی که در دنیای فناوری مطرح می‌شود به‌قدری امروزی و نو هستند گویی‌که از درون این ساختار محبوب متولد شده‌اند. ولی برخی از این ایده‌ها به ما حس زندگی در آینده را می‌دهند. به‌نظر شما نخستین سنسور هوشمند دنیا و سیستم امنیت خانه بر مبنای دِرون در کدام یک از این دو دسته قرار می‌گیرند؟

سیستم آگاهی خانه آفتاب‌گردان
این سیستم که سیستم آگاهی خانه آفتاب‌گردان (Sunflower Home Awareness System) نامیده می‌شود؛ قابلیت‌های سنسورهای هوشمند خارج از خانه را با دوربین هوایی بر پایه دِرون تلفیق می‌کند تا به مصرف‌کننده یک دید کلی از تمام اتفاقاتی که پیرامون خانه وی رخ می‌دهد را در هر زمانی که مایل باشد؛ بدهد.

مؤسس این سیستم به‌نام «الکس پاچیکوف» در این‌باره می‌گوید: «سیستم ما شامل دو بخش می‌شود. بخش اول مربوط به سنسورها می‌شود. در حال حاضر سنسورهای فوق پیشرفته‌ای در بازار وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در اطراف خانه‌تان قرار دهید. به‌کمک این سنسورها می‌توان هرگونه حرکت و فعالیت؛ لرزش و صوت را شناسایی کرد.»

وی افزود: «ممکن است شرایطی پیش بیاید که دوست داشته باشید نگاه دقیق‌تری به اطراف یا یک اتفاق ویژه داشته باشید. این قسمت مربوط به بخش دوم سیستم می‌شود. در این‌جا؛ شما می‌توانید با به‌کارگیری یک دِرون کاملا اوضاع را زیرنظر داشته باشید و ویدیوی زنده را به هر سیستمی که می‌خواهید منتقل کنید. سیستمی که معرفی کرده‌ایم به‌راستی حکم نسل آینده سیستم‌های امنیتی و حفاظتی را دارد.»

حتی اگر این سیستم را بدون دِرون درنظر بگیریم؛ باز هم با یک محصول خارق‌العاده سروکار داریم. شاید چراغ‌های هوشمند به‌نظر معمولی و چیز پیش‌پا افتاده‌ای بیاید اما هم‌چنان جذاب است؛ به‌خصوص این‌که از آن‌ها به‌عنوان چراغ‌های باغ استفاده شود. اما در همین محصول به‌ظاهر معمولی از فناوری یادگیری ماشین استفاده شده تا به آن‌ها در فهم سریع وقایعی که در پیرامون‌شان رخ می‌دهد کمک می‌کند.

فرض کنید صدای مرموزی از داخل باغ به‌گوش می‌رسد؛ بعد از بررسی متوجه می‌شوید که منبع تولید این صدا یک روباه است. در این‌جا؛ سنسورها قادر هستند با چراغ‌هایی که در حال فلاش زدن و چشمک زدن هستند حیوان مزاحم را از آن محدوده دور کنند. حال اگر یکی از اعضای خانواده از راه برسد؛ سنسورهای چراغ با افزایش سطح روشنایی به آن‌ها خوش‌آمد می‌گویند.

سیستم آگاهی خانه آفتاب‌گردان2

اما این‌ها جنبه‌های تفریح و سرگرمی قضیه است. زیبایی کار این سیستم زمانی است که مزاحم نه یک حیوان زبان بسته و بازی‌گوش است و نه یکی از اعضای خانواده. در این هنگام یک دِرون از قرارگاه خود به آرامی بیرون می‌آید و شروع به شناسایی مناطق اطراف می‌کند.

کاربران احتیاجی به داشتن مهارت‌های پرواز ندارند؛ چون این دِرون بدون نیاز به هدایت انسان و به‌طور خودکار هر زمانی که متوجه یک جنب‌وجوش مشکوک بشود به سمت آن نقطه پرواز می‌کند.

ار طرفی؛ هیچ نگرانی از این بابت که دِرون در چه زمانی از شبانه‌روز در حال فیلم‌برداری است وجود ندارد؛ چون این وسیله به‌کمک دوربین‌های رزولوشن بالایی که در اختیار دارد و با به‌کارگیری اشعه مادون قرمز برای دید در شب و زمان‌هایی که خبری از خورشید در آسمان نیست؛ اقدام به فیلم‌برداری و عکاسی می‌کند.

در این بین یک مسئله خیلی مهم باقی می‌ماند. مدت زمان شارژ باتری دِرون پایین است. اما پاچیکوف با اطمینان‌خاطر می‌گوید که جای نگرانی نیست: «به‌طور معمول؛ دِرون‌ها بیشتر از چند دقیقه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. خیلی بعید است که کسی دِرون را به‌طور پیوسته به پرواز دربیاورد. بین زمان‌هایی که اعزام به‌خدمت می‌شود؛ به‌طور خودکار شارژ می‌شود. بنابراین نگران نباشید. مطمئنا هر زمان که به آن نیاز داشته باشید؛ شارژ کامل دارد.».

سیستم آگاهی خانه آفتاب‌گردان3

اما اگر در شرایط خاص نیاز به پرواز طولانی مدت بود چه اتفاقی می‌افتد؟ پاچیکوف با یک تخمین سرانگشتی می‌گوید: می‌توانید آن را بین 15 تا 20 دقیقه در آسمان به حرکت در بیاورید.

در کل؛ سیستم امنیت هوشمند برای خانه هوشمند کاربرد دارد. چیزی که شاید تا چند سال پیش؛ حتی تصور آن‌هم غیرممکن بود.

پاچیکوف می‌افزاید: «سه سال پیش؛ چنین چیزی محال ممکن بود. فناوری که الان استفاده می‌کنیم؛ آن موقع اصلا وجود خارجی نداشت. از دقت در سیستم ناوبری گرفته تا تجزیه و تحلیل مبتنی بر سنسور حول یادگیری ماشین می‌چرخد. همه این موارد؛ به‌تازگی دور هم جمع شدند.»

حتی پاچیکوف در این خصوص می‌گوید وقتی با «کریس ایهایم» (یکی از مؤسسان این شرکت) در این زمینه صحبت می‌کردیم نمی‌توانستیم شرایط را به این شکل تصور کنیم.

«به او گفتم از پشت خانه‌ام صداهای عجیبی می‌شنوم؛ فکر کنم باید یک دِرون را آماده نگه داریم تا در این مواقع سرکی به دور و اطراف بکشد. من شوخی می‌کردم ولی همکارم (که حیاط پشتی خانه‌اش برای مهندسی هوافضا استفاده می شود) گفت می‌توانم سیستمی درست کنم که این مسئله را تست کند. چند هفته بعد از صحبت‌های مقدماتی اولین نمونه آن را ساخت. اصلا نمی‌توانستم پیشرفت کاری‌اش را باور کنم.»

این دو بعد از این‌که موفق شدند برای پرورش ایده خود؛ از جاهای مختلف سرمایه جذب کنند آن را به واقعیت تبدیل کرند.  سیستم آگاهی خانه آفتاب‌گردان رسما معرفی شده و برای پیش‌فروش باز است. هرچند که تمام جزئیات هنوز منتشر نشده و هیچ تاریخ قطعی برای عرضه و قیمت آن اعلام نشده است. پاچیکوف معتقد است که این سیستم بهتر است به‌صورت یک سرویس مبتنی بر خرید اشتراک پایه‌ریزی شود. سیستمی که به‌گفته وی؛ از نظر قیمتی کاملا قابل رقابت با سیستم‌های امنیت خانه است.

به‌نظر شما روزی می‌رسد که سیستم‌های امنیتی از وسایل هوایی بدون نیاز به انسان برای پرواز تغییر شکل دهند؟

پاچیکوف می‌گوید: «فکر می‌کنم باید منحنی معمول خودش را دنبال کند. روزی می‌رسد که فرزندان ما با نام دوربین حفاظتی غریبه هستند. اصلا هیچ معنا و مفهومی برای‌شان ندارد. فرض کنید اسمارت‌فونی دارید که در آن خبری از دوربین نیست. ایده دوربین حفاظتی که پرواز نمی‌کند مربوط به دوران سیاه است.»
منبع:
دیجیتال ترندز

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *