جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


رقابت شرکت DJI با خودش!

دو سال پیش زمانی که در حال گفتگو با یک سرمایه گذار بودم، گفت که قصد دارد در صنعت پهباد سرمایه گذاری کند. بخش سخت افزاری این صنعت خیلی زود به کالا تبدیل می‌شود اما سود اصلی را توسط برنامه نویسان نرم‌افزاری کسب خواهند کرد که پلتفورم‌هایی را جهت استفاده و کنترل پهبادها به سازندگان ارائه می‌دهند.

رقابت شرکت DJI با خودش!

اگر فکر می‌کردید بازار پهبادها مانند اندروید خواهد بود، این یک تصور منطقی از بازار پهباد بود که توضیح دادیم. اگرچه حقیقت امروز بیشتر چیزی شبیه  امپراطوری سخت‌افزاری اپل شده‌است و شرکتی که جایگاه اپل مانندی  را در صنعت پهبادها دارد، شرکت “DJI” است. این شرکت بیش از 50 درصد سهم پهبادهای خانگی فروخته شده در آمریکا را دارد و رقبای قدرتمند آمریکایی این شرکت هیچ حرفی برای گفتن ندارند. تسلط این شرکت بر بازار سخت‌افزار آنقدر بالا رفته که شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزار پهباد تلاش می‌کنند نرم‌افزارهایش را با اپلیکیشن‌های شرکت “DJI” تطبیق بدهد.

حجم محصولات جدید تولیدی این شرکت خیره کننده است. این شرکت امروز دو پهباد جدیدش را رونمایی کرد که به عنوان مدل به روز رسانی شده مدل‌های “Phantom” و “Inspire” به حساب می‌آیند. هفته گذشته نیز از نمونه جدید پهباد “Matrice” رونمایی کردند و ماه گذشته خط تولیدی  پهباد کاملا جدیدی به نام “Mavic” را راه‌اندازی کردند. قسمت خنده دار در مورد پهبادهای جدید این شرکت این است که تنها شرکتی که با آنها رقابت می‌کند، فقط خودشان هستند.

شرکت‌های تولید کننده پهباد مانند “FreeFly” و “Ascending Technologies” توانسته‌اند پهباد‌هایی با کیفیت و قابل رقابت با پهباد‌های شرکت  “DJI” تولید کنند اما بیش از 15000 دلار قیمت دارند، تقریبا سه برابر پهباد‌های نسل “Matrice” شرکت “DJI” که قیمتی بین 1000 تا 6000 دلار دارند. پهباد‌های شرکت “DJI” در چهار مدل به فروش میرسند که قطعا ارزانترین آنها کیفیتی به مراتب بالاتر از پهباد‌های بالای 10000 دلاری شرکت‌های دیگر خواهد بود.

شرکت “DJI” حالا قادر است از ویژگی‌های مثبت پهباد‌ها در خط‌های تولید مختلف این شرکت استفاده کند. درست شبیه اپل که ابتدا حسگر اثر انگشت را بر روی گوشی‌های خود قرار داد و امروزه از این ویژگی بر روی لپتاپ‌های خود نیز استفاده می‌کند. شرکت “DJI” از ویژگی‌های کلیدی پهباد‌های نسل “Phantom” در پهباد‌های نسل “Mavic” و “Inspire” به خوبی اسستفاده کرده است.

جایی که این شرکت نتوانسته وارد آن شود، بازار محصولات ارزان قیمت است. این شرکت تا بحال پهباد زیر 999 دلار را تولید نکرده. اما با معرفی و رونمایی پهبادهای نسل جدید، این شرکت می‌تواند این فاصله را با فروش پهبادهای قدیمی‌‌تربا قیمت کمتر پر کند.چیزی شبیه آیفون‌های نسل قبل که با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسند. اگر کسی از من بپرسد با 500 دلار چه پهبادی مناسب خریدن است، بدون شک پهباد مدل “Phantom 3” را معرفی می‌کنم. این پهباد یک سال و نیم پیش وارد بازار شد اما هنوز قدرتمند‌تر و قابل اعتمادتر از همه‌ی پهباد‌های موجود با این قیمت است.

در همین حال، بازار رقابت در حال کوچک‌تر شدن است. بخش “3D Robotics” به عنوان استارت‌آپ سیلیکون ولی، پس از آزمایش نا‌امید کننده‌‌‌ی پهباد “Solo”، از دور رقابت در بخش پهبادها کاملا خارج شد. و شرکت “GoPro”  که به نظر می‌رسید آماده تکان دادن بازر رقابت است، پس از سقوط پهباد‌های مدل “Karma”، مجبور به بازخوانی محصولاتش از بازار شد. البته مدل “Lily” این شرکت هنوز وارد بازار نشده.

شرکت چینی “Yuneec” یکی از رقبای بازمانده در این رقابت است که شرکت “Intel” سرمایه و تکنولوژی را در اختیار آنها قرار داده. شرکت “Intel” بازر پهبادها را بسیار پویا و درحال رشد می‌بیند و قصد دارد جایگاه محکمی را برای چیپ‌های خود در انقلاب رباتیک آینده دست ‌و پا کند. امیدواریم که این شرکت همانند اندروید در بخش اسمارت‌فون‌ها، بتواند نرم‌افزار پایه و یک تکنولوژی مرجع در این صنعت به وجود بیاورد تا تولید کنندگان بتوانند محصولات خود را بر این اساس تولید کنند. البته در حال حاضر نقش اینتل بیشتر شبیه به “WindowsPhone” به نظر می‌رسد چرا که هنوز موفق به کسب سهم عمده‌ای از بازار پهبادها نشده است.

گمان نمی‌کنم آن شخص سرمایه‌گذاری که قصد سرمایه‌گذاری در بخش نر‌افزاری پهبادها را داشت، پشیمان شده باشد. شرکتی که او در آن سرمایه‌گذاری کرده نسبتا خوب عمل می‌کند. اما ممکن است کمی افسوس بخورد که چرا در شرکتی سرمایه‌گذاری نکرده که بتواند سخت‌افزار و نرم‌افزار را تلفیق و تبدیل به محصولی بی نظیر کند و بتواند رضایت مصرف کنندگان عمومی را جلب کند، در همین حال حرفه‌ای‌ها را راضی نگه دارد. چنین کمپانی به زودی تمامی رقبای خود را پشت سر خواهد گذاشت.

منبع :‌theverge

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *