جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان

26 سال از ساخت تلسکوپ هابل می‌گذرد، تلسکوپی که در کشف رموز و اسرار کیهانی خدمات شایانی را برای بشر به ارمغان آورد. از بیست سال قبل، ناسا کار روی یک تلسکوپ مدرن با آینه‌های طلایی را آغاز کرد. حالا ناسا اعلام کرده که تلسکوپ جیمز‌وب آماده گذراندن مراحل آزمایشی شده است تا سال 2018 به فضا پرتاب شود.

بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان


چارلز بولدن، رئیس ناسا می‌گوید: «تلسکوپ جیمزوب به هجده آینه‌ پوشیده از طلای ۱۸عیار مجهز شده و وسعت آن برابر با یک زمین تنیس و ارتفاع آن به اندازه یک ساختمان سه طبقه است.» این تلسکوپ با این هدف طراحی و ساخته شده‌است تا به جانشینی قدرتمند‌تر برای تلسکوپ مشهور و کهنسال هابل تبدیل شود؛ تلسکوپی که طی ۲۶ سال گذشته به رصد شفق‌ها و ابرنواخترها پرداخته و آسمان را برای یافتن ماده تاریک نقشه‌برداری کرده‌ است و کاشف میلیاردها ستاره، کهکشان و سیاره بوده است.

تلسکوپ جیمز‌وب از صفحه‌ای خورشیدی برخوردار است که آن را به دو قسمت تقسیم می‌کند، یک بخش رو به خورشید که مسئولیت تامین انرژی تلسکوپ را به عهده دارد و یک بخش پشت به خورشید که به دلیل سرد بودن می‌تواند عوارض ناشی از گرم شدن تجهیزات رصد را خنثی کند.

بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان2

آینه تلسکوپ جیمز وب پنج برابر بزرگتر از تلسکوپ هابل است و این به آن معنی است که می‌تواند اجرام و ستاره‌های کم‌فروغ‌تر را نیز رصد کند. در عین حال این تلسکوپ از توانایی رصد سیاره‌ها با جزئیاتی بسیار دقیق‌تر برخوردار است و به دانشمندان کمک می‌کند تا جزئیاتی دقیق درباره اتمسفر،‌فصل‌ها و حتی نشانه‌های حیات روی سیاره‌ها را بررسی کنند و با استفاده از تجهیزات فروسرخ خود می‌تواند در زمان سفر کرده و اولین ستاره‌های جهان هستی را مشاهده کند. پیش از پرتاب در سال ۲۰۱۸،‌ جیمز وب برای دو سال مورد آزمایش قرار خواهد گرفت؛ زیرا برخلاف هابل‌وب در نقطه‌ای دورافتاده مستقر خواهد شد که امکان تعمیر آن توسط فضانوردان وجود ندارد.
منبع:
همشهری آنلاین

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *