جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


نیکون، ASML و کارل زایس را به دادگاه می‌کشاند

شرکت ژاپنی نیکون، از دو شرکت ASML و کارل زایس به دلیل استفاده‌ی بدون اجازه از تکنولوژی‌های مرتبط با لیتوگرافی، شکایت کرده است.

نیکون، ASML و کارل زایس

نیکون که هشتمین تولیدکننده‌ی بزرگ تجهیزات مرتبط با چیپ در جهان به شمار می‌رود، به تازگی اعلام کرده است که شکایتی در رابطه با استفاده‌ی غیر قانونی از پتنت‌هایش، علیه شرکت هلندی ASML و شرکت آلمانی Carl Zeiss تنظیم کرده است. نیکون در بیانیه‌ی خود آورده است:

ASML و زایس بدون اجازه از تکنولوژی‌های پتنت شده‌ی نیکون در سیستم‌های خود که به‌صورت جهانی از آن‌ها برای ساخت محصولات نیمه‌هادی استفاده می‌شود، بهره گرفته‌اند.
نیکون می‌گوید به دنبال دریافت غرامت است و قصد دارد جلوی فروش محصولات ASML و زایس را بگیرد.

ASML در بازار دستگاه‌های لیتوگرافی که مدارهای الکترونیکی را روی ویفرهای سیلیکونی چاپ می‌کنند، یکه‌تازی می‌کند؛ به‌طوری‌که تولیدکنندگان بزرگی چون سامسونگ نیز از جمله مشتریان دستگاه‌های ساخت این شرکت به شمار می‌روند. بنا به گزارش Fitch Ratings در اوایل سال جاری میلادی، این شرکت هلندی ۹۰ درصد بازار دستگاه‌های بالارده‌ی لیتوگرافی را در اختیار خود دارد.

پیتر ونیک، مدیرعامل اجرایی ASML در این رابطه می‌گوید:

دعوی قضایی نیکون بی‌اساس و غیرضروری است و باعث ایجاد عدم اطمینان در صنعت نیمه‌هادی می‌شود.
ونیک همچنین ادعا می‌کند ASML پیش از این تلاش کرده بود از طریق مذاکره با نیکون، به توافقی مبنی بر استفاده‌ی مشترک دو شرکت از تکنولوژی‌های یکدیگر دست پیدا کند؛ اما کارل زایس همچنان از واکنش به این خبر خود‌داری کرده است.

نیکون می‌گوید پس از به بن‌بست رسیدن تلاش‌های یک قاضی بازنشسته‌ی آمریکایی برای حصول توافقی مشترک میان دو شرکت در سال گذشته، تصمیم گرفته است به اقدام قانونی دست بزند.

پیش از این، نیکون یک بار دیگر در سال ۲۰۰۴، کارل زایس و ASML را به دادگاه کشاند و موفق شد از آن‌ها به ترتیب، ۸۷ و ۵۸ میلیون دلار غرامت دریافت کند.

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *