جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ایجاد شغل نخبگی در کشور

مشاور رئیس‌ جمهور گفت: با ایجاد شغل نخبگی در کشور نباید اجازه بدهیم نخبگان از کشور خارج شوند.

ایجاد شغل نخبگی در کشور

علی‌اکبر ترکان امروز در گردهمایی معاونین آموزشی دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه آمل، عنوان کرد: مشخص شدن خروجی‌ها برای اصلاح ورودی و فرآیندها باید در دانشگاه‌ها صورت گیرد.

وی با اعلام اینکه 800هزار نفر ورودی بازار کار در ایران هستند، عنوان کرد: در بازار کار در حوزه‌های مهارتی غفلت بزرگی داریم که باید رفع شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور یادآور شد: همان گونه که برخی واحدهای تولیدی بدون سنجش بازار، تولید می‌کنند برخی دانشگاه‌ها نیز بدون فراهم آوردن امکانات و زیرساخت اقدام به جذب دانشجو می‌کنند.

وی با اعلام اینکه جذب بدون سنجش دانشجو در برخی دانشگاه‌ها به دلایل سیاسی و رقابت با تعدادی از دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، عنوان کرد: نتیجه این جذب آن شده که دانشجویانی از این دانشگاه‌ها خارج شوند که آشنایی با بازار کار رشته خود نداشته باشند.

ترکان با گفتن جمله‌ای درباره این وضعیت گفت: اینها مهندسانی هستند که یک ملاقه بتن ندیده‌اند زیرا برخی تقویمی دانشجو شده‌اند و فقط دروس را پاس کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه راهکار توسعه دانشگاه‌های غیردولتی استفاده از مدل‌های تحت لیسانس است، بیان کرد: تحت لیسانس قرار گرفتن همکاری دانشگاه با واحد تولیدی است به طوری که دو پیکره باهم پیوند شده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه یک واحد صنعتی و دانشگاه مادر باید با هم تشکیل یک مجموعه واحد را بدهند، اظهار کرد: امکانات و توان علمی این دو مجموعه به اشتراک گذاشته می‌شود تا دانشگاه زیر پله‌ای نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر قاعده بازار را بپذیریم برای آموزش عالی می‌توانیم توان اقتصادی ایجاد کنیم، عنوان کرد: اگر این قاعده را بپذیریم سیستمی وجود دارد که بنگاه‌هایی که تولید کالا و خدمات می‌کنند در کنار هم کار خواهند کرد.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد باید بعد نظارتی بر دانشگاه‌های تحت لیسانس افزایش یابد، گفت: باید سازمان‌های نظارتی، استانداردسازی خدمات و فرآیندها در این نظام گنجانده شود.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به پیشرفت باید شغل نخبگی در کشور ایجاد شود، یادآور شد: در دوران پساتحریم که دروازه‌های کشور گشوده می‌شود نباید اجازه بدهیم نخبه‌های کشور خارج شوند.

ترکان با اعلام اینکه باید اقدامات موثری برای نگه داشتن نخبگان در کشور صورت گیرد، بیان کرد: برای ادامه حیات علمی باید به این نخبگان توجه شود.

وی با اشاره به اینکه نباید حیات علمی کشور تعطیل شود و برای این امر نیروی برجسته باید مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: گشودن بازار کارآفرینی در پژوهش و دانشگاه یک شغل نخبگی است که این فرآیند باید مورد حمایت قرار گیرد.

منبع ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *