جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


چگونه برنامه نویس شویم؟

امروزه علوم کامپیوتر به صنعتی پررونق در سطح جهان تبدیل شده است و از قضا درآمدهای بسیار خوبی هم در زمینه‌های مختلف به‌ویژه همراه و وب دارد. چنان‌که پیش از این هم در همین صفحه خواندید، تقاضا برای استعدادهای برنامه‌نویسی و کدهای هوشمند روز به روز بیشتر می‌شود و در نتیجه اگر به‌دنبال شغل پردرآمدی هستید، بد نیست نگاهی هم به کدها بیندازید.

چگونه برنامه نویس شویم؟
با وجود اهمیت موضوع هنوز هستند کسانی که نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند و البته با توجه به تنوع مهارت‌ها نباید از این بی‌اطلاعی شگفت‌زده شویم. در این نوشته کوتاه می‌خواهیم چند گام ابتدایی در یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی را با یکدیگر مرور کنیم.


قبل از اینکه شروع به کدنویسی کنید، از زبان‌های مجهز به رابط «کشیدن و رها کردن» یا همان درگ‌انددراپ (drag and drop) غافل نشوید. روش کشیدن و رها کردن، تکنیکی در برنامه‌نویسی است که با انتقال بلوک‌های حاوی کد در بستری کاملا دیداری، قابلیت ساخت نرم‌افزار را به شما می‌دهد. با استفاده از این محیط‌ها می‌توانید سنگ ‌بنا و اصول برنامه‌نویسی را بدون درگیر شدن با مسایل پیچیده یاد بگیرید.
هادی پرتویی، مدیر ایرانی سایت شناخته‌شده code.org در این باره می‌گوید: «‌وقتی با روش کشیدن و رها کردن، اصول پایه برنامه‌نویسی را فرا گرفتید، آن‌وقت بلافاصله می‌خواهید با زیروبم کار هم آشنا شوید.»
امروزه رابط‌های کاربری زیادی با تکنیک نامبرده در اینترنت یافت می‌شوند که از آن جمله می‌توان به برنامه‌های Code Studio (‌در سایت code.org) ‌و Google Blocky اشاره کرد.
پایتون (Python‌) یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی و بهترین گزینه برای شروع است. پرتویی معتقد است، زبان پایتون به دلیل آنکه تاکید کمتری بر نحو دارد، بهترین گزینه برای تازه‌کارها است. در این زبان اگر به فرض پرانتزهایی را جا بگذارید یا گذاشتن سمیکالن را فراموش کنید، با مسایلی که در زبان‌های دیگر رخ می‌دهند مواجه نمی‌شوید.
در کنار پایتون سعی کنید جاوااسکریپت را هم یاد بگیرید. یادگیری این زبان به سادگی پایتون نیست، اما تقریبا روی تمامی پلتفرم‌های کنونی از جمله، مک، ویندوز، آی‌او‌اس و اندروید اجرا می‌شود. مرورگرهای وب و حتی انواع جدیدتر گوشی‌های هوشمند از جنبه‌های مختلف جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. پس از آشنایی مختصر با جاوااسکریپت بد نیست به سراغ Ruby on Rails یا Ruby بروید. Ruby on Rails در واقع ابزاری است که به درک پس‌زمینه‌های برنامه‌نویسی شما کمک می‌کند. هرچند Ruby و Ruby on Rails اسامی مشابه دارند، تفاوت مهمی بین آنها وجود دارد. Ruby یک زبان اسکریپتی مثل پایتون است، اما Ruby on Rails پلتفرم آنلاینی است که بر اساس Ruby نوشته شده است. به تعبیر دیگر Ruby زبان برنامه‌نویسی است و Ruby on Rails ابزاری برای پیاده‌سازی کدهای این زبان است.
سرانجام اینکه هر برنامه‌نویس باید تا حدی با کدهای HTML آشنایی داشته باشد. هرچند HTML همچون پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه‌کاره نیست، هر طراح سایت و برنامه‌نویس آنلاین باید دست‌کم با کدهای مهم آن کار کرده باشد. دیگر بار گام‌هایمان را مرور می‌کنیم: استفاده از یک رابط برنامه‌نویسی درگ‌انددراپ، پایتون، رابی و HTML.

منبع:عصرارتباط

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *