جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


پایان تلخ استارت آپ Secret

تابستان سال گذشته کسانی که در استارت‌آپ Secret کار می‌کردند در دفتر این شرکت در جنوب سانفرانسیسکو گردهم آمدند تا به سخنرانی بنیانگذاران این شرکت گوش دهند. Secret در آن زمان به تازگی ۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید جذب کرده بود تا روی اپلیکیشن موبایل خود کار کند. اپلیکیشنی که به کاربران اجازه می‌دهد به طور ناشناس اطلاعات یا رازهای خود را با گروهی از دوستان و کاربران در میان بگذارند.

پایان تلخ استارت آپ Secret

 

اما در آن زمان خبری به گوش می‌رسید که David Byttow و Chrys Bader بنیانگذاران Secret بخشی از سهام خود در شرکت را به ارزش ۶ میلیون دلار فروخته بودند و بعدا Byttow هم یک ماشین فراری خریداری کرده بود. دو بنیانگذار شرکت این را به کارکنان نگفته بودند و برخی از آنان این موضوع را از خود Secret  فهمیده بودند.

یکی از این کارکنان که به طور ناشناس با نیویورک تایمز صحبت کرده می‌گوید: هر چند در آن جلسه دو بنیانگذار شرکت به همه دوباره اطمینان دادند که خود را وقف Secret کرده‌اند اما آن نقطه بازگشتی بود. اعتماد برخی از کسانی که در Secret کار می‌کردند از آن زمان از بین رفت. او می‌گوید: « اگر بنیانگذاران شرکت پولی را یواشکی به زیر میز برده باشند  به این معنی است که به دنبال راهی برای محافظت از خودشان در برابر شکست Secret بوده‌اند.»

روز سه شنبه گذشته بعد از ماهها افت استقبال از اپلیکیشن Secret آقای Byttow به کارکنان آن گفت که قصد تعطیل کردن آن را دارد. او ساعاتی پس از آن که BuzzFeed  اعلام کرد که  Secret  قصد تعطیل شدن دارد در یک پست آنلاین نوشت : پس تعمق زیاد و مشورت با اعضای هیات مدیره من تصمیم گرفته ام که Secret را تعطیل کنم. او گفت که طی چند هفته آینده کارهای مربوط به تعطیل کردن شرکت را انجام می‌دهد و سرمایه آن را به سرمایه‌گذاران برمی‌گرداند. او گفت: من اعتقاد دارمشکست خوردن سریع بهتر از ادامه دادن و اشتباهات جدید و متفاوت انجام دادن است.

Secret نمونه‌ای از وضعیتی است که هم اکنون در سیلیکون ولی وجود دارد. در جایی که ارزش گذاری برخی از استارت‌آپها به میلیاردها دلار می‌رسد و در عین حال همه چیز می‌تواند بسیار شکننده باشد. Fab.com  یک سایت در زمینه تجارت الکترونیکی زمانی ۱ میلیارد دلار ارزش داشت و چند ماه قبل درست پیش  از آن که به کار خود خاتمه دهد ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید جذب کرده بود. اما بعدا کل شرکت به قیمت ۱۵ میلیون دلار فروخته شد. چنین وضعیتی برای خیلی از استارت‌آپهای دیگر هم احتمالا رخ می‌دهد. Meerkat یک سرویس ویدیوی زنده که اوایل امسال توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرده بود حالا با ورود Periscome توییتر که آن هم یک سرویس پخش زنده ویدیوست و بسیار هم موفق پیش می‌رود، اوضاع مناسبی ندارد.

اوضاع برای استارت‌آپ Secret هم از همین گونه پیش رفت. ۱۶ ماه قبل Byttow و Bader این اپلیکیشن انتشار مخفیانه راز را راه‌اندازی کردند. در آن زمان سرویس‌های دیگر مشابهی رقیب آنها بودند مانند Whisper و Yik Yak . آقای Byttow پیش از این در گوگل و در زمینه سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی کار می‌کرد. او همچنین سابقه کار در شرکت Square که یک سرویس پرداخت موبایلی است را دارد. تنها در طی چند هفته پس از آغاز کار Secret این سرویس با توجه بسیار زیادی روبه روشد و شایعات زیادی هم پیرامون آن شکل گرفت. مارک اندرسون در چندین توییت در مورد سرمایه‌گذاری و شایعات پیرامون آن صحبت کرد و در همان زمان سرمایه‌گذاران زیادی برای سرمایه‌گذاری در این استارت‌آپ هجوم آوردند. در ماه مارس ۲۰۱۴ شرکت با افزایش سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری چون Kleiner ، Perkins و Caufield & Byers و حتی سلبریتی‌هایی چون Ashton Kutcher حدود ۸.۶ میلیون دلار روبه رو شد.

پایان تلخ استارت آپ Secret1

Byttow ( سمت چپ ) و Bader بنیانگذاران Secret

مهمترین دلیل توجه و رشد اپلیکیشن Secret این بود که شرکت روی ناشناس باقی ماندن اعضای خود تاکید می‌کرد چیزی که گفته می‌شد موج بعدی شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و توییتر است.

الکسیس اوحانیان بنیانگذار Reddit که در Secret سرمایه‌گذاری کرده بود زمانی درباره آن گفت : اپلیکیشن‌هایی مانند Secretبه رسانه‌هایی برای افراد تبدیل می‌شوند که صادقانه در مورد خود صحبت کنند. اوحانیان اما حالا و در پاسخ به درخواست نیویورک تایمز برای دادن نظر در مورد وضعیت فعلی Secret حاضر به اعلام نظر نشد.

Brian Blau یک تحلیل‌گر در گارتنر می‌گوید: Secret توانست توجه و پول زیادی را جذب کند اما شما  چگونه می‌خواهید یک شبکه اجتماعی را که همه در آن ناشناس هستند و یکدیگر را نمی‌شناسند  را بزرگ کنید؟

بنیانگذاران Secret تلاش می‌کردند راهی برای این منظور بیابند و نشان دهند اوضاع روبه راه است. در ماه مارس گذشته آقایByttow گفته بود که ۷۵ درصد از کاربران Secret که بیش از ۵ دوست در این شبکه دارند هر روز از آن استفاده می‌کنند.

در همان زمان بنیانگذاران Secret همچنین ملاقاتی با Chris Cox معاون محصولی فیس‌بوک داشتند و در زمینه موضوعاتی چون ناشناس بودن و هویت کاربران با هم صحبت کرده‌اند. البته فیس‌بوک در این زمینه نظری نداده است.

با این حال موفقیت‌های سرمایه‌گذاری همچنان برای Secret ادامه داشت آنها توانستند که ۲۵ میلیون دلار هم از طریق Index Ventures و Redpoint Ventures در ماه جولای جذب کنند و ارزش شرکت را به ۱۰۰ میلیون دلار برسانند. در همین حال نسخه جدید Secret منتشر شد که در آن کاربران می‌توانستند در این سرویس ثبت نام کنند و سپس از طریق لیست دوستانشان در فیس‌بوک دوستانی را ( به طور ناشناس)  پیدا کنند و حالا در آن رازهای خود را با دوستان در میان بگذارند بدون آنکه شناخته شوند. اما اوضاع حداقل در شش ماه گذشته برای این شرکت اصلا مناسب نبود. در طی این شش ماه تقریبا همه مهندسان ارشد این شرکت آن را ترک کردند و به شرکتهایی مثل Uber ، Airbnb یا توییتر پیوستند. در ماه دسامبر Secret نسخه جدیدی از اپلیکیشن خود را منتشر کرد که بسیار شبیه رقیب خود Yik Yak بود. هدف جلب کاربران بیشتر بود اما موفقیتی به دست نیامد و متعاقب آن Bader یکی از بنیانگذاران آن را ترک کرد.

حالا و در پایان بندی این استارت‌آپ Byttow می‌نویسد : این سخت‌ترین تصمیم من در زندگی‌ام بود و یکی از غم‌انگیزترین آنها. متاسفانه Secret نتوانست به ماموریت‌هایی که از ابتدا برای آن ترسیم کرده بودیم برسد و از این جهت من فکر میکنم این تصمیم درستی برای من ،‌سرمایه‌گذاران و تیم ما خواهد بود. او همچنین گفت که این سرویس ۱۵ میلیون کاربر داشته است.

سرانجام اینکه یک منبع آگاه به نیویورک تایمز گفته است فراری قرمز رنگ  و با ارزش آقای Byttow هم دیگر وجود ندارد.

منبع:آی تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *