جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


گجتی برای تبدیل اسمارت فون ها به دوربین حرارتی

دوربین های تلفن های هوشمند این روزها به شدت قدرتمند شده اند. نمونه ای که اکنون در موبایل شما تعبیه گشته احتمالاً قادر است حرکات سریع کودکتان در یک بازی فوتبال و موارد دیگری از این دست را تهیه کند و یا حتی بتواند در نور کم هم عکس هایی قابل قبول بگیرد. ضمناً در بسیاری موارد ثبت تصویر با دستانی لرزان و به دست آمدن خروجی کاملاً واضح امری طبیعی محسوب می شود.

اما در این بین نباید از خاطر برد دوربین اسمارت فون تان نمی تواند در تاریکی چیزی را به شما نشان دهد، یا از طریق آن قادر نخواهید بود بیش از حد پخته شدن غذایتان را متوجه شوید و Flir One دقیقاً ابزاریست که با بدل کردن موبایل به یک دوربین اینفرارد غیر ممکن های یاد شده را برای شما ممکن می سازد.

 

doorbine hararati 1

 

کمپانی Flir سال هاست که در زمینه ی فعالیت دارد. دوربین های اینفرارد آنها در هواپیماهای ارتشی مورد استفاده قرار می گیرند و حتی تجهیزاتی را نیز برای عکسبرداری حرارتی از اتومبیل های فرمول وان عرضه کرده اند.

اکنون Flir One نمونه ای ارتقا یافته از محصول پیشین شان جهت ورود به بازار کاربران عادی است، که نسبت به مدل قبلی خود بسیار جمع و جور تر شده. همانند مدل سابقاً معرفی گشته Flir One جدید هم دارای دو دوربین است. یکی از آنها نورهای نامرئی اینفرارد را ملاحظه کرده و دیگری نورهای مرئی را از طریق سنسوری با رزولوشن پایین ۶۴۰ در ۴۸۰ مشاهده می نماید.

اپلیکیشنی که به همین منظور تهیه شده نیز در لحظه تصاویر حاصل از سنسور تصویربرداری حرارتی نورهای مرئی را با داده های به دست آمده از حسگر اینفرارد تطبیق داده و نتیجه را به صورت عکسی ارائه می کند که در آن بوسیله رنگ های متعدد و متنوع میزان حرارت در هر بخش مشخص شده است.

 

doorbine hararati 2

 

شما می توانید از Flir One استفاده کرده و مقدار گرما در قسمت های گوناگون یک صحنه یا یک نقطه ی خاص را متوجه شوید. علاوه بر اینها اپ مورد بحث امکان ثبت تصویر، گرفتن ویدئو و تهیه تایم لپس را نیز دارا است.

اما بزرگترین پرسش موجود به این نکته اشاره دارد که واقعاً از این گجت و اپلیکیشن آن چه استفاده ای می توان برد؟ واضح ترین کاربرد آنها ظاهراً در تعمیرات خانگی خواهد بود. برای مثال می توانید از Flir One برای پیدا کردن نشتی لوله های آب در داخل دیوارها و سقف استفاده کنید، درز موجود در یک درب یا پنجره را که سبب ورود هوای سرد می شود بیابید و یا در مه و تاریکی مقابل خود را ببینید.

نمی توان کتمان کرد که تکنولوژی دوربین منحصر به فردی که در بالا به آن پرداختیم با یک نرم افزار قابل قبول همراه شده است. اپ Flir One می توانست قدری سریع تر باشد ولی از این جهت نباید ایراد چندانی به آن گرفت، ضمناً اپ مذکور در درون خودش چند راهکار مبتکرانه نیز جای داده.

هر بار که یک تصویر ثبت می کنید قادر خواهید بود با درگ کردن آیکنی ویژه دمای اجزا و اشیا مختلف درون عکس را ببینید، با حرکت دادن انگشت بر روی صفحه از چپ به راست و بلعکس اندک اندک تصویر حرارتی کنار رفته و تصویر اصلی ظاهر می شود و در نهایت امکان تعریف بازه ای از دماهای مشخص وجود دارد تا نکته ای خاص در عکس نمایان گردد.

اپ ۹ مجموعه ی رنگی را در اختیار کاربر می گذارد که اکثرشان فقط تنوع ایجاد می کنند، ولی دو عدد از آنها که که سردترین و گرم ترین نقاط اتاق را به سادگی تمیز می دهند بسیار کاربردی هستند. محصول Flir One قیمتی ۲۴۹ دلاری دارد و امید سازنده اش بر این است که به زودی کاربردهای متعددی برایش تعریف شود.

هم اکنون این گجت برای آیفون در دسترس است ولی نسخه ی اندرویدی آنهم در آینده ای نه چندان دور و احتمالاً تا ماه جولای عرضه خواهد شد.

منبع : digiato

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *