جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


چاپگر سه‌بعدی تولید میوه واقعی

آب‌میوه‌های ترکیبی مانند موز-توت‌فرنگی یا سیب-لیمو در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به نظر شما روزی می‌رسد که فناوری بتواند میوه یا آب‌میوه ترکیبی برای ما درست کند؟

چاپگر سه‌بعدی تولید میوه واقعی
این سوالی است که محققان دانشگاه کمبریج در بریتانیا سال‌ها به آن فکر می‌کردند و هم‌اکنون به کمک شرکت Dovetailed موفق به ساخت چاپگری شدند که می‌تواند میوه تولید کند. این دستگاه هفته گذشته برای نخستین بار در کنفرانس Tech Food Hack به‌نمایش درآمد و توجه همگان را به خود جلب کرد.


اگرچه جزییات این چاپگر سه‌بعدی و نحوه کار کردن آن هنوز به‌طور دقیق اعلام نشده است، اما محققان برای آن از نوعی تکنیک ترکیب مولکولی استفاده کردند که می‌تواند قطرات مایعات را به‌صورت مجزا با یکدیگر ترکیب کند و در نهایت محصولی مانند یک میوه واقعی را در اختیار ما بگذارد.
بر اساس گزارش منتشرشده در نشریه 3DPrint، چاپگر سه‌بعدی مذکور پوره یا آب‌میوه را با یکی از مشتقات سدیم ترکیب می‌کند و سپس محلول به‌دست‌آمده را به‌صورت قطره‌ای روی سطح بسیار سرد کلرید کلسیم می‌چکاند. نتیجه این فرایند باعث می‌شود تا قطرات یک سطح بسیار باریک شبیه به خاویار را تشکیل دهند و این سطوح در کنار یکدیگر قرار گیرند. در مرحله آخر بر اساس طراحی ارایه شده برای چاپگر سه‌بعدی، سطوح روی یکدیگر فشرده می‌شوند و در نهایت فرم طبیعی یک میوه را با طعم واقعی آن شکل می‌دهند.
به گزارش عصر ارتباط طراحان بریتانیایی ادعا می‌کنند که دستگاه آنها می‌تواند انواع میوه‌ها را به‌صورت سه‌بعدی چاپ کند و از سیب گرفته تا هلو و موز را کاربران در خانه خود به‌عمل بیاورند. کاربران با این دستگاه همچنین می‌توانند میوه‌های جدید اختراع کنند و برحسب ذایقه و سلیقه خود، ظرف چند ثانیه یک میوه خوشمزه را در اختیار بگیرند. این چاپگر سه‌بعدی به کاربران امکان می‌دهد مزه، شکل، اندازه و فرم میوه خود را انتخاب کنند و آن را بر حسب نیاز هر بار تغییر دهند.
‌وایوا کالنیکِیت، بنیان‌گذار شرکت Dovetailed در این خصوص گفت: «چاپگر سه‌بعدی ما که به‌صورت اختصاصی برای تولید میوه ساخته شده است، قابلیت‌های جدیدی را ارایه می‌دهد. این محصول نه‌تنها به‌صورت تخصصی می‌تواند در اختیار سرآشپز قرار بگیرد، بلکه به‌عنوان یک ابزار خانگی برای مردم هم استفاده می‌شوند. با این چاپگر سه‌بعدی می‌توان برای هر وعده غذایی از طعم‌های جدید بهره‌مند شد»

منبع:آی تی آنالیز

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *