جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


شارژ گوشی از طریق لباس!

شاید شما هم قبلا از روش ترموالکتریک یا فیزوالکتریک برای شارژ گوشی موبایل، تبلت و … چیزهایی شنیده باشید. روش هایی که از طریق حرارت بدن یا فشار ناشی از حرکات بدن برای تولید برق و شارژ لوازم الکتریکی همراه، استفاده می کنند.

حالا یک تیم بین المللی از دانشمندان موفق شده اند تا پارچه خاصی بسازند که بتواند دستگاه های همراهی مثل گوشی موبایل را شارژ کند. براساس نتیجه این تحقیقات امکان شارژ چنین دستگاه هایی از طریق لباس تان و البته به هنگام حرکت فراهم خواهد شد.

 

sharje gooshi

 

محققان این پارچه انعطاف پذیر را با نقره پوشاندند و همچنین از یکسری مواد ساخته شده از سیلیکون و همچنین مواد دیگری استفاده کردند. سپس چهار لایه از این مواد ساختند و آنها را بر روی هم قرار دادند و روی لایه بالایی فشار وارد کردند.

وقتی لایه های پارچه برخلاف یکدیگر حرکت کردند انرژی الکتریکی تولید شد و همچنین این انرژی در خود پارچه ذخیره شد. یعنی این پارچه خاص، جدا از تامین کردن انرژی می تواند به عنوان منبع نگهدارنده انرژی هم عمل کند. به این حالت، اثر برق مالشی گفته می شود که براساس آن، مواد مشخصی وقتی بر روی هم مالیده می شوند، شارژ الکتریکی تولید می کنند. این دقیقا همان شیوه ای است که وقتی شانه را به موی سرتان می مالید جریان الکتریسیته تولید می کند.

پس از اینکه محققان با انجام این آزمایش توانستند برق تولید کنند، این انرژی تولید شده بلافاصله به صورت جریان الکتریکی آزاد شد و توانست انرژی لازم برای روشن کردن صفحه LED، یک صفحه نمایش کریستال مایع و … را فراهم کند.

در حال حاضر این محققان مشغول کار بر روی این پروژه اند و با توجه به نتیجه خوبی که گرفته اند در آینده نزدیک دیگر برای شارژ گوشی مان به پریزهای برق محتاج نخواهیم بود و در این زمینه به خودکفایی می رسیم! فقط کافی است لباس مناسبی به تن کنیم و کمی قدم بزنیم.

گفتنی است از این روش برای شارژ دستگاه های پزشکی هم می توان استفاده کرد.

منبع : جی اس ام آریا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *