جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سفرهای فناورانانه

به لطف سفر می‌توان به سراسر جهان رفت، اما آوردگاه اصلی فناوری سفر همان جیب خودمان است. کاربری ارتباطات سیار در حال شکوفایی است. شرکت اسکای‌اسکنر اعلام کرده که در سال 2014 پروازیابی از طریق افزاره‌های دستی 152 درصد رشد داشته است. افزاره‌های همراه اهمیت بیشتری هم پیدا خواهند کرد، به‌خصوص به دلیل آنکه جاگرفتن در دقیقه‌ آخر و جاگرفتن در مقصد رو به شکوفایی است.

سفرهای فناورانانه

 

خداحافظ هزینه‌های فراگردی (رومینگ)
اگر استطاعت دادن هزینه‌های تلفن همراه را نداشته باشیم، به افزاره‌ای بی‌خاصیت تبدیل می‌شود. فراگردی همچنان معضلی است، ولی برای مسافران اروپایی دگرگونی‌های خوشایندی در حال رخ دادن است. در ماه آوریل بود که مجلس اروپا به پایان دادن هزینه‌های فراگردی در اتحادیه‌ اروپا در تاریخ دسامبر 2015 رای داد. جزییات کار هنوز اعلام نشده است. یک‌کاسه‌شدن کیف پول و تلفن هم در حال شتاب‌گرفتن است. هنوز مشخص نیست که سامانه‌ پرداخت‌های سیار اپل معروف به اپل‌پی چه زمانی به کشوری مثل انگلستان خواهد آمد، ولی قرار است خدمات زپ در سال 2015 در این کشور عرضه شود و این شرکت در حال مذاکره با بانک‌ها و خرده‌فروشان است تا قابلیت پرداخت سیار را به برنامه‌های بانکی موجود در این کشور اضافه کند. برخی از برنامه‌های کاربردی مسافرت هم‌اکنون دارای کارکردهایی برای پرداخت هستند که در داخل‌شان تعبیه شده است. مثل برنامه‌های خدمات تاکسی اوبر و هایلو و برنامه‌ خدمات هتلی آخرین دقیقه‌ای هتل تونایت. برنامه‌ رستورانی اوپن‌تیبل در حال آزمایش کردن پرداخت مستقیم از طریق برنامه است. برنامه‌ رستورانی جدید رزرو هم به مشتریان امکان داده است تا پول غذا را از طریق برنامه بدهند. در واقع پرداخت از طریق تلفن همراه در سال 2015 هر چه بیشتر رواج خواهد یافت.

فناوری پوشیدنی
فناوری پوشیدنی هم‌اکنون نیز خیلی بر سر زبان‌ها افتاده است که به‌ویژه می‌توان از ساعت‌های مچی هوشمند نام برد. اپل در بهار آینده ساعت خود به نام اپل‌واچ را عرضه خواهد کرد، ولی افزاره‌های پوشیدنی اندرویدی شامل موتورولا موتو 360 هم‌اکنون در بازار به فروش می‌رود. نویسندگان برنامه‌های کاربردی مسافرت در واقع در تکاپوی آن هستند تا از این سخت‌افزار جدید به بهترین وجه استفاده کنند. برای مثال، برنامه‌ تریپ‌کیس که به صورت هوشمند برنامه‌ سفر را مدیریت می‌کند اگر پرواز تاخیر داشته باشد، لغو شده یا حتی درگاه‌های ورود عوض شده باشد، به‌طور خودکار به ساعت مچی خودکار خبر می‌دهد. برنامه‌ رین‌آلارم هم که وقوع باران را هشدار می‌دهد به‌خوبی با ساعت مچی هوشمند کار می‌کند. وقتی بارانی در راه باشد ساعت مچی را به ارتعاش در می‌آورد. تا یک سال دیگر برنامه‌های مسافرتی زیادی قادر خواهند بود که با ساعت‌های مچی هوشمند کار کنند.

تجهیز به فناوری پیشرفته
نکته‌ قطعی دیگر این است که هتل‌ها به‌طور فزاینده‌ای به فناوری پیشرفته مجهز خواهند شد. هم‌اکنون از طریق برنامه‌هایی که در تلفن همراه نصب می‌شود می‌توان در هتل‌های استاروود و هیلتون جا گرفت. این دو هتل در سال 2015 کلید‌های اتاق‌ها را به‌صورت مجازی و قابل ارایه در گوشی تلفن همراه در می‌آورند؛ یعنی کافی است جلوی در اتاق برویم و روی صفحه‌ تلفن همراه تلنگر بزنیم. در هتل‌های استاروود با ساعت مچی هوشمند نیز می‌توان این کار را کرد.

 همکاری برنامه‌ها
به لطف فناوری‌هایی که اکثر مسافران در گام نخست هرگز متوجه‌شان نخواهند شد، برنامه‌های مسافرتی مجزا می‌توانند همکاری کنند؛ فناوری واسط برنامه‌نویسی کاربردی یا ای‌پی‌ای. واسط ای‌پی‌ای مجموعه‌ای از ابزارها است که پدیدآوران برنامه‌ها برای پیوند دادن خدمات مکمل به کار می‌‌گیرند. برای مثال، در ایالات متحده، کاربران نقشه‌های گوگل می‌توانند به لطف واسط اوپن‌تیبل مستقیما از روی نقشه در رستورانی که می‌خواهند میز بگیرند؛ یعنی فقط کافی است در بخش جست‌وجوی نقشه بنویسند نزدیک‌ترین پیتزایی و بعد بدون نیاز به آنکه برنامه‌ دیگری را اجرا کنند در رستورانی که می‌خواهند جا بگیرند. از درون برنامه‌ سیتی‌مپر هم که به حمل‌و‌نقل با تاکسی اختصاص دارد می‌توان تاکسی گرفت.

رفع موانع زبانی

در برخی از ابزارهای ارتباطی سفر مثل اسکایپ نیز نوآوری‌هایی رخ خواهد داد. این ابزار ارتباطی که به مایکروسافت تعلق دارد به‌تازگی ابزار مترجم خود را نمایش داد که با آن دو نفر ناهمزبان هم می‌توانند با هم صحبت کنند و از قابلیت مترجم همزمان استفاده کنند. اکنون این قابلیت فقط در رایانه‌های تحت ویندوز و برای زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی موجود است.

 چمدان هوشمند
در سال 2015 چمدان‌های هوشمند هم به میدان می‌آیند. شرکت بلواسمارت چمدانی عرضه کرده است که می‌تواند خودش را وزن کند و از طریق جی‌پی‌اس تلفن همراه هوشمند می‌توان آن را قفل، باز و ردگیری کرد.
بنابراین در سال 2015 بهتر است که مسافران تلفن‌ همراه‌شان را در خانه جا نگذارند. با توجه به آنکه همه‌چیز از کلید اتاق هتل گرفته تا بلیت قطار به درون گوشی انتقال یافته است، ویروسی‌شدن یا به‌سرقت‌رفتن گوشی به‌راستی مصیبتی است. البته برای روزآوری برنامه‌های ویروس‌کش یا ردگیری و غیرفعال کردن گوشی‌های به‌سرقت‌رفته نیز برنامه‌های مناسبی وجود دارد.

منبع:عصرارتباط

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *