جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سیستم هشدار حادثه روی موبایل ایرانی ها

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه در ژاپن و فیلیپین موظف هستند در زمان حوادث، زنگ خطر را بر روی تلفن همراه تمامی کاربران خود فعال کنند، سیستمی که رئیس جمعیت هلال احمر نیز از آن استقبال و از اجرای آن در ایران خبر داد.

سیستم هشدار حادثه روی موبایل ایرانی ها
مطابق تصویب قانونی در کشور فیلیپین هنگام وقوع هر حادثه ای در این کشور باید تلفن‌های همراه مردم این کشور به صدا در خواهد آمد.


این قانون بابت وقوع سونامی، طوفان، آتش فشان و زلزله در این کشور تصویب شده است.
در این قانون مشخص شده است، کمپانی‌های خدمات دهنده به گوشی‌های همراه موظف اند در زمان حادثه مردم را با فرستادن آلارم خطر آگاه کنند.
چنین سیستمی در چندین کشور دیگر به خصوص کشور ژاپن وجود دارد و حالا محمد فرهادی، رئیس جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از امکان اجرای این سیستم هشداری در ایران خبر می‌دهد.
وی  می‌گوید: «این اقدام بسیار مناسبی است که مردم مناطق مختلف را از طریق ارسال پیام و هشدار بر روی تلفن همراه از حادثه‌ای مانند سیل و طوفان آگاه کرد».
فرهادی که به زودی جای خود را به رئیس جدید هلال احمر خواهد داد، تأکید کرد: «هلال احمر این امکان و توان را دارد که با اپراتورهای تلفن همراه مذاکره کند و ارسال پیام هشدار بر روی تمامی تلفن‌های همراه را در دستور کار قرار دهد.»
بدون شک در هنگام وقوع حوادثی مانند طوفان شهر تهران در بهار امسال و یا راه افتادن سیل در استان‌های غربی و شمالی، می‌توان به راحتی می‌توان با ارسال پیام هشدار روی تلفن‌های همراه جان بسیاری از افرادی که در حوادث دچار حادثه می‌شوند را نجات داد.
احمد که در طوفان شهر تهران دچار شکستگی از ناحیه سر شده است در این زمینه  می‌گوید: «من آن روز از همه جا بی خبر بودم که یک دفعه همه اطرافم را گرد و غبار گرفت، آسمان تاریک شد و در حالیکه چشمان خود را بخاطر گرد و خاک بسته بودم سنگ نمای یک ساختمان بر سرم فرود آمد.»
وی ادامه داد: «بدون شک اگر من از وقوع طوفان اطلاع داشتم هرگز به خیابان نمی‌امدم و اگر در خیابان بودم به سرعت خود را به مکان امنی می‌رساندم، اما هیچ کس از وقوع این طوفان در تهران خبر نداشت و هیچ اطلاع رسانی صورت نگرفت».
شاید اگر چنین سیستمی در کشور راه‌اندازی شده بود، معلم فداکار لرستانی از جاده‌ای که دچار سیل شده بود برای نجات شگردش حرکت نمی‌کرد و اکنون هم شاگردان و هم خود او زنده بودند. صد افسوس که هیچ پیام هشداری مردم آن منطقه و بخصوص معلم فداکار را از وقوع سیل در میان راه، آگاه نکرده بود.

ژاپن و تجربه مناسب استفاده از فناوری هشدار حوادث در تلفن‌های همراه
با توجه به افزایش تعداد گوشی‌های موبایل و اینکه در حال حاضر هر کسی یک گوشی با خودش دارد استفاده از موبایل بهترین وسیله برای اعلام خطر و آگاه سازی مردم از خطرات باشد، در این روش معمولاً از سیستم پیام رسانی SMS برای اطلاع رسانی همگانی استفاده می‌شود.
در ژاپن زمانی که نخستین ارتعاش‌های زلزله شروع می‌شود به همه تلفن‌های همراه که در برنامه پیام رسانی همگانی قرار دارند پیامک فرستاده می‌شود.
نکته مهم دیگر در استفاده از سیستم‌های پیام رسان همگانی تکنیک جمع سپاری است. در واقع با این تکنیک بعد از وقوع حادثه می‌توان از محله حادثه دیدگان و تعداد افراد حادثه دیده با خبر شد، بر این اساس در زلزله 2010 هایتی این روش کمک کرد تا امدادگران بتوانند مصدومان را در یک نقطه جمع کنند.
مجتبی سیف قائم مقام سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز در این ارتباط  گفت: « ما اعتقاد داریم در موقع بروز حوادث یکی از شاخه‌ها و ارکان اصلی که می‌تواند نقش اساسی در این زمینه هم از لحاظ فرماندهی عملیات و هم اطلاع رسانی داشته باشد، واحد ارتباطات و سیستم اطلاع رسانی است.»
وی از برگزاری جلساتی با مسئولان وزارت ارتباطات به منظور اشتراک گذاری امکانات ارتباطاتی میان سازمان امداد و نجات هلال احمر و وزارت ارتباطات خبر داد و افزود: «ما باید از فناوری‌های نوین استفاده کنیم تا به سرعت و در کمترین زمان به مردم در مورد وقوع حوادث هشدار دهیم.»
علاوه بر ارسال پیام‌های هشدار می‌توان از ظرفیت تلفن‌های همراه که امروزه در اختیار تمامی مردم است، در جهت آموزش شهروندان بهره برد.
آموزش‌های لازم و فراگیری اقدامات موثر در هنگام بروز طوفان، سیل، زلزله، رعد و برق و … می‌تواند شهروندان را برای مقابله با این حوادث آماده و از میزان تلفات یک حادثه غیر مترقبه به شدت بکاهد.

منبع:فارس

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *