جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


گسترده‌ترین شبکه تله‌مدیسین

مدیر گروه طب دریایی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا از وجود گسترده‌ترین شبکه «تله‌مدیسین» در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

 گسترده‌ترین شبکه «تله‌مدیسین»

 ناخدایکم پزشک دکتر شهرام اولیایی که پیرامون کاربردهای «تله‌مدیسین» در طب دریایی نیروی دریایی راهبردی سخن می‌گفت، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نیروی راهبردی را استفاده پویا از فن‌آوری‌های نوین برای تسهیل مأموریت‌های درون و برون مرزی برشمرد و افزود: نیروی دریایی ارتش هم از این قاعده مستثنی نیست و خطرات، چالش‌ها و پیچیدگی‌های مأموریت‌های درون و برون مرزی نداجا ایجاب می‌کند به این فن‌آوری‌ها مجهز باشد.

وی با اعتقاد به اینکه نیروی دریایی راهبردی باید به فن‌آوری‌های نوین و ابزارهای پیشرفته برای مدیریت بهتر، دقیق‌تر، سریع‌تر، کارآ و اثربخش در حوزه‌های مختلف عملیاتی مجهز باشد، ادامه داد: اگر اغلب مأموریت دیگر نیروها، صیانت از مرزهای سرزمینی در برابر نفوذ بیگانگان تعریف شده و این مأموریت تا مرزهای سرزمینی محدود شده است، اما در خصوص نیروی دریایی راهبردی، نقطه شروع این مأموریت از مرزهای سرزمینیاست.

 

این پزشک بیمار‌ی‌های غواصی و هایپربار (Diving& Marine Medical Officer) با بیان اینکه نقش بهداشت و درمان در جهت حفظ و ارتقای سلامت در کارکنان عملیاتی است که به مأموریت‌های مخاطره‌آمیز اعزام می‌شوند، گفت: نیرو و طب دریایی نسبت به دیگر موارد متفاوت و راهبردی است چون انسان سالم، ماهر و دارای تأمین، محور توسعه امنیت و اقتدار دریایی است.

 

وی با تأکید بر اینکه سلامت جسم و روان نیروی انسانی، شاه کلید موفقیت مأموریت‌های راهبردی است، ادامه داد: تجهیزات و فن‌آوری در نداجا بسیار مهم و اساساً این نیرو تجهیزات محور است اما سرمایه‌ی اصلی در این نیرو، سرمایه‌ی انسانی است و سلامت این سرمایه در اولویت برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت این نیرو خصوصاً در مجموعه بهداشت و درمان قرار گرفته است.

 

این محقق پژوهشکده طب دریا، سطحی زیرسطحی و هایپربار با ابراز خرسندی از اینکه امروز رویای استفاده از تله مدیسین در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به واقعیت پیوسته و استفاده از آن به امری رایج و کاربردی تبدیل شده است، گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون یکی از گسترده‌ترین شبکه تله مدیسین یا پزشکی از راه دور کشور را با برد چندین هزار کیلومتر در اختیار دارد.

 

وی در تشریح این فن‌آوری و تجهیزات پیشرفته و منحصر به‌فرد در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران(نداجا) افزود: ارتباط صوتی و تصویری و انتقال «دیتا» و اطلاعات بیمار بین مراکز بهداشتی و درمانی برقرار بوده و صداها و سوفل‌های قلبی، نوار قلب، نوار مغز و انواع گرافی و تصاویر ام.آر.آی و حتی فیلم و نمایش هم‌زمان اعمال جراحی آرتروسکوپی و لاپاراسکوپی بین اطاق‌های عمل و آندوسکوپی، اکوداپلر، تصاویر اتوسکوپ و افتالموسکوپ و …از داده‌هایی است که از طریق سامانه تله مدیسین مبادله می‌شود.

 

مدیر گروه طب دریایی ( طب نظامی 4 ) دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا ادامه داد: مراکز درمانی مناطق محروم و سرپنجه‌ها، شناورهای سطحی مأمور در دریا و بیمارستان صحرایی و سامانه‌های درمانی متحرک، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی فرماندهی بهداری رزمی ناوگان جنوب، بیمارستان فوق تخصصی مرکزی نداجا( گلستان) تنها بخشی از این شبکه گسترده است.

 

دکتر اولیایی گفت: این تجهیزات از طریق اتاق فرمان و کنترل مرکزی توسط همکارانم در فن آوری اطلاعات و ارتباطات سلامت اداره بهداشت و درمان نداجا(نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) و با پشتیبانی گسترده معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی دریایی راهبردی، مدیریت و هدایت می‌شود.

 

وی تصریح کرد: از طریق این سامانه درمانگاه‌های جنرال، تخصصی و فوق تخصصی مجازی برای ویزیت بیماران از راه دور فعال و به پزشکان مستقر در مناطق و پایگاه‌های عملیاتی کمتر توسعه یافته نیرو مشاوره تخصصی ارائه می‌کنند.

 

این پزشک بیمار‌ی‌های غواصی و هایپربار افزود: پزشکان و پرستاران مناطق محروم به صورت هم‌زمان قادر به اخذ مشاوره تخصصی و فوق تخصصی از مراکز پیشرفته‌تر هستند. همکاران پزشک در شناورهای مأمور به سفرهای دریانوردی هم در مواجهه با بحران‌ها و موارد اورژانس در صورت نیاز با سامانه‌ «تله‌مدیسین» مستقر در شناور مأمور در دریا با بیمارستان‌های منطقه‌ای و حتی با بیمارستان مرکزی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران(بیمارستان گلستان) ارتباط صوتی و تصویری برقرار می‌کنند و اطلاعات و داده‌ها در خصوص بیمار را مبادله و با همکاران متخصص و فوق تخصص مشورت می‌کنند.

 

وی برگزاری شوراهای پزشکی از راه دور را از دیگر امکانات این سامانه برشمرد و افزود: شوراهای پزشکی با استفاده از سامانه‌ی «تله‌مدیسین» بهداشت و درمان نیروی دریایی، برای تعیین تکلیف بیماران از راه دور برگزار می‌شوند. عدم نیاز به تردد کارکنان بین مناطق و مرکز ، بهره‌وری فوق العاده‌ای را در سامانه بهداشت و درمان ایجاد کرده است به طوری‌ که چالش‌های ناشی از اعزام بیماران اعم از هزینه‌های سفر و اقامت و مشکلات ناشی از عدم حضور کارکنان در مناطق عملیاتی به حداقل رسیده است.

 

این محقق پژوهشکده طب دریا،سطحی زیرسطحی وهایپربار در خصوص دستآوردهای این فن‌آوری و تجهیزات گفت: برگزاری جلسات هماهنگی بین بخش‌های مختلف ستاد در اداره بهداشت و درمان و واحدهای بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها در مناطق و پایگاه‌های نیروی دریایی راهبردی، از دستاوردهای مهم این سامانه است، طوری‌که بدون نیاز به اعزام مسوولان واحدهای بهداشتی و درمانی از مناطق به مرکز برای شرکت در جلسات هماهنگی، بصورت هم‌زمان و از طریق ویدئو کنفرانس این سامانه، این امکان به سهولت فراهم شده است.

 

دکتر اولیایی، آموزش از راه دور(E- learning) را یکی دیگر از دستاوردهای کلیدی سامانه‌ی «تله‌مدیسین» در بهداشت و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: توسعه‌ی روزافزون سفرها و مأموریت‌های دریانوردی در نیروی دریایی ایجاب می‌کند برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی برای دستیاران، پزشکان، پرستاران و پزشکیاران با سرعت و کمیت و کیفیت روز افزون تداوم یابد. مبادله اطلاعات و ارائه مشاوره تخصصی و فوق تخصصی سبب افزایش دانش و تجربه کادر درمانی خصوصاً در سرپنجه‌ها(سرحد مناطق) و نقاط محروم را فراهم و این سامانه را به یک سایت آموزش مجازی تبدیل کرده است.

 

وی ادامه داد: برای فراگیر کردن و در دسترس بودن آموزش‌های توانمندساز در بهداشت و درمان نداجا، یکی از گسترده‌ترین سامانه‌های آموزش از راه دور(E- learning) برای آموزش از راه دور پزشکان، پرستاران و کادر درمانی و شرکت در همایش‌ها، سمینارها و برنامه‌های بازآموزی کادر درمانی مناطق دریایی و دورافتاده و حتی در شناورهای عملیاتی با هزاران کیلومتر بعد مسافت طراحی و استقرار یافته است.

 

مدیر گروه طب دریایی ( طب نظامی 4 ) دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا گفت: پزشکان و کادر درمانی مستقر در مناطق محروم و سرپنجه‌ها و حتی شناورهای مأمور می‌توانند به طور آنلاین در این برنامه‌ها شرکت کنند و در پایان گواهی شرکت در برنامه باز آموزی از راه دور برای پزشکان صادر و ارسال می‌شود.

 

اولیایی با بیان اینکه بدین ترتیب چالش‌های ناشی از عدم حضور پزشکان در مناطق عملیاتی، هزینه‌ها و خطرات مترتب بر عزیمت پزشکان و کادر درمانی و اقامت آنها در مرکز به حداقل می‌رسد، افزود: این مهم سبب ارتقای بهره‌وری و ایجادعدالت، افزایش رضایت‌مندی و محرومیت‌زدایی شاغلان در مناطق دورافتاده، درمجموعه‌ی بهداشت و درمان نیروی دریایی راهبردی می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مطابق اوامر موکد امیر فرماندهی نیروی دریایی ارتش ما توجه ویژه به پویایی این حوزه دانشی و کاربردهای جدید آن در زمینه‌های مختلف طب دریایی داریم، R&D(توسعه و تحقیق) در این حوزه دانشی بسیار فعال بوده و نمونه‌ی آن طراحی و ساخت نخستین خودروی مجهز به سامانه‌های تقویت و رله‌ی مخابراتی «تله‌مدیسین» کشور در نیروی دریایی راهبردی است.

 

محقق پژوهشکده طب دریا، سطحی زیرسطحی وهایپربار اداره بهداشت و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این خودروی مجهز با همکاری مشترک بهداشت و درمان و معاونت فاوا نیروی دریایی آماده شده است، خودروی «شیلتر» و «کرافتر» تله‌مدیسین با قابلیت استفاده‌های چند منظوره در همایش تله‌مدیسین و پزشکی از راه دور دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نمایش گذاشته شد و صاحب‌نظران و بازدیدکنندگان از آن استقبال کردند.

 

دکتر اولیایی درباره‌ این خودروها نوع دیگری از تجهیزات کاربردی در «تله‌مدیسین» گفت: خودروی کرافتر و شیلتر تله‌مدیسین از جدیدترین دستاوردهای حوزه‌ی طب دریایی و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در نیروی دریایی راهبردی کشور است. این خودرو قابلیت برقراری ارتباط بین بیمارستان صحرایی نیروی دریایی راهبردی و مناطق کمتر توسعه‌یافته با بیمارستان‌های مناطق توسعه‌یافته‌ی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران(نداجا) و بیمارستان مرکزی نیرو (بیمارستان گلستان واقع در تهران) را داشته و به سیستم‌های پیشرفته‌ی ارتباطی برای رله، دریافت، تقویت و ارسال مجدد امواج رادیویی تله‌مدیسین مجهز است.

 

وی افزود: مفتخریم نقش تأثیرگذاری در گسترش حوزه‌ی دانشی تله‌مدیسین به عنوان الگو برای دیگر ارگان‌های کشور و مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهی را ایفا کرده‌ایم و مطابق تأکیدات امیر ریاست اداره بهداشت و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حد مقدورات آمادگی هرگونه کمک و ارائه‌ی مشاوره و همکاری علمی و پژوهشی، برای انتقال تجربیات به دیگر ارگان‌های کشور به خصوص نیروهای مسلح را داریم.

 

این محقق پژوهشکده طب دریا، سطحی زیرسطحی وهایپربار گفت: دور نمای ما برای آینده، در این حوزه نوین فن‌آوری، بسیار امیدبخش و روشن است. افزایش کمی و کیفی ضریب نفوذ سامانه و انجام اعمال جراحی از راه دور (روبوتیک سرجری) در بیمارستان‌های مستقر در شناورهای مأمور سطحی و زیرسطحی در آب‌های دور دست و مانیتورینگ و کنترل و هدایت آن از اطاق‌های عمل بیمارستان های نیرو و نیز کنترل و پایش علائم حیاتی کارکنان عملیاتی غواص از راه دور با استفاده از ظرفیت‌های این سامانه پزشکی و استفاده از «تله‌مدیسین» در پزشکی هایپربار برای کنترل و پایش علایم حیاتی بیماران و استفاده از آن در عملیات جستجو امداد و نجات روبوتیک و …….تنها بخش کوچکی از افق پیش روی ما دراین حوزه‌ی نوین فن‌آوری پزشکی است.

منبع:ایسنا

 

اولیایی افزود: این دست‌آورد بسیار مهم و کاربردی در نیروی دریایی راهبردی، حاصل خودباوری، مطالعه، نیازسنجی، امکان‌سنجی، برنامه‌ریزی دقیق، انجام پروژه‌های هدف‌مند پژوهشی مرتبط و تأمین و استقرار زیرساخت‌های مورد نیاز مخابراتی و الکترونیکی و پزشکی، بصورت یک کار تیمی با چندین سال تلاش بی‌وقفه‌ی همکاران سختکوش و پر تلاش من در اداره‌ی بهداشت و درمان نداجا و معاونت «فاوا» نیروی دریایی بوده و افتخار داریم مطابق خط مشی ترسیمی فرماندهی معظم کل قوا با تکیه بر توان داخلی نداجا و بدون هیچگونه مستشار خارجی، این سامانه را مستقر کرده به بهره‌برداری رسانده و به یاری خدا روز به روز بر پویایی آن می‌افزائیم.

 

وی افزود: من و همکارانم در بهداشت و درمان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از دوردست‌ترین شناورهای سطحی و زیرسطحی مأمور به عملیات برون مرزی و سرپنجه‌ها و واحدهای بهداشتی و درمانی تابعه در مناطق و پایگاه‌ها تا اداره بهداشت و درمان در ستاد نیرو به چیزی جز سرافرازی، عزت و غرور ملی مردم ایران اسلامی نمی‌اندیشیم.

 

مدیر گروه طب دریایی ( طب نظامی 4 ) دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا در پایان از حمایت‌های ستادهای بالاتر، راهنمایی و تشویقات امیر فرماندهی کل آجا، حمایت‌های همه جانبه و بی‌دریغ امیر فرماندهی نداجا، هم‌چنین نقش ارزنده‌ سازمان عقیدتی سیاسی و نیز حفاظت اطلاعات ستاد کل، آجا و نداجا در هموار کردن چالش‌های پیش‌رو و حمایت‌های سردار ریاست ابهد ستاد کل، راهنمائی‌های امیر فرماندهی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و ریاست دانشگاه علوم پزشکی آجا، پشتیبانی همه جانبه‌ همکاران متخصصم در معاونت فاوای نداجا و بالاخره همت و پشتکار امیر ریاست ابهد نداجا و تلاش همکارانم در معاونت پشتیبانی و فاوای اداره و واحدهای بهداشتی و درمانی مناطق و پایگاه‌ها تقدیر کرد.

 

وی در پایان از برگزاری نخستین همایش بین المللی و سومین همایش ملی طب پیشگیری، بهداشت، امداد و درمان دریایی خبر داد و گفت: به منظور تقویت و تشویق روحیه پژوهش های نظری و مطالعات راهبردی در حوزه طب پیشگیری و بهداشت دریایی برروی شناورهای سطحی و زیر سطحی در میان محققین و اساتید دانشگاه ها و موسسات علمی و پژوهشی و فارغ التحصیلان رشته های مختلف پزشکی و طب پیشگیری و بهداشت و همچنین تبادل جدیدترین دستاوردهای علمی و تجارب کاربردی در حوزه طب پیشگیری و بهداشت دریایی در کنار ساحل و برروی دریا (واحد های شناور سطحی و زیر سطحی) میان متخصصان و پژوهشگران، معاونت بهداشت، اداره بهداشت و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی آجا و پژوهشکده طب دریا و سطحی و زیر سطحی سومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی دو سالانه را با شعار«اجرایی شدن تدابیر فرماندهی معظم کل قوا در ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی کارکنان نیروی دریایی راهبردی» از 26 تا 30 دی ماه 1393 در بندرعباس برگزار کند.

منبع:ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *