جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


پرونده پارازیت ها

مشاور وزیر بهداشت گفت: بررسی میزان آسیب‌زایی پارازیت‌ها در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود و ما نیز منتظر اعلام این گزارش از سوی این شورا هستیم.

پرونده پارازیت ها
علیرضا دلاوری افزود: برای بررسی وضعیت امواج پارازیت در کشور و میزان آسیب زایی یا بی خطری آنها دستگاههای مختلفی همکاری می کنند که وزارت بهداشت هم یکی از آنهاست اما مسئولیت جمع بندی و گزارش دهی با شورای عالی امنیت ملی است که تا جایی که بنده اطلاع دارم هنوز این گزارش اعلام نشده است.


وی افزود: وزارت بهداشت یکی از اعضای کارگروه بررسی پارازیت در این شوراست و تنها عضو این کارگروه نیست، بنابراین از همه جزئیات این گزارش اطلاعی ندارم. تا جایی که من می دانم بررسی‌ها و تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه از سوی دستگاههای مختلف با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.
دبیر شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت ادامه داد: تا جایی که من می‌دانم گزارش وضعیت پارازیت‌ها محرمانه نیست و ما هم منتظریم این گزارش از سوی شورای عالی امنیت ملی اعلام شود.
13 مهر 92 بود و هنوز مدت زیادی از شروع کار حسن هاشمی، وزیر بهداشت دولت یازدهم نگذشته بود که وی در گفت و گو با خبرنگار فارس از آغاز بررسی اثرات پارازیت ها بر سلامت انسان در این دولت خبر داد.
وی از تشکیل کارگروه بررسی کارشناسی اثرات پارازیت بر سلامت انسان با همکاری وزارت ارتباطات و فن آوری، سازمان انرژی اتمی و سازمان محیط زیست خبر داد.
به گفته وی بررسی کارشناسی اثرات پارازیت‌ها بر سلامت انسان برای رفع ابهامات موجود در این زمینه را با هماهنگی وزارت ارتباطات و فن آوری و سازمان انرژی اتمی آغاز کرده‌ایم و اکنون هم با حضور خانم ابتکار، سازمان حفاظت از محیط زیست به این کارگروه اضافه شده است.
وی ادامه داد: پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسی همه فرکانس‌ها حتماً اگر ضرری متوجه مردم باشد بدون رودربایستی به مردم اعلام می‌کنیم اما فعلاً باید منتظر اتمام کار کارشناسی این کارگروه باشیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: اطلاعات من در مورد اثرات امواج ماهواره‌ای و پارازیت‌ها بر سلامت مردم در حد همین شایعاتی است که در بین مردم رایج است. من هم این شایعات را شنیده‌ام ولی واقعاً برای خود من هم سؤال است که کدامیک از این شایعات درست است و کدام نادرست.
قاضی زاده هاشمی گفت: اتفاقاً در صحبتی که با آقای واعظی وزیر ارتباطات هم در این مورد داشتیم این تصمیم را گرفتیم که برویم ببینیم کدامیک از این شایعات درست است و کدام نادرست و صادقانه بگویم به همین صورت هم بود که کارگروه بررسی اثرات پارازیت ها بر سلامت انسان تشکیل شد.
وی اضافه کرد: الان دکتر علیرضا دلاوری، مسئول دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت از طرف وزارت بهداشت مأمور شده است که این موضوع را پیگیری کند. از وزارت ارتباطات و فن آوری هم افرادی معرفی شده‌اند و دارند روی فرکانس‌های مختلف و اثرات آنها کار می‌کنند.
وزیر بهداشت تأکید کرد: علاوه بر آن، مطالعات بین المللی خوبی هم از قبل وجود دارد که به آنها رجوع می‌کنیم،کارگروههای تخصصی هم دقیقاً همه موارد را بررسی می‌کنند.
هاشمی گفت: مردم بدانند برخی از این شایعات ممکن است برای ترساندن مردم باشد و واقعاً شایعه است تا مردم هر بیماری که متوجه شان شد یک جوری به مسئله پارازیت‌ها ربطش بدهند. البته ممکن است برخی موارد هم درست باشد.
وی ادامه داد: باید این موضوع را به صورت دقیق و کارشناسی شده در کارگروه بررسی اثرات پارازیت‌ها بر سلامت انسان بررسی کنیم تا لااقل برای خود ما مسئولان و دستگاههای مرتبط موضوع روشن باشد و اگر اطلاعات و شایعات نادرست است همه مطمئن باشند که مشکلی وجود ندارد.
وزیر بهداشت گفت: فعلاً من نظری درباره اثرات این امواج بر سلامت انسان ندارم و باید اول گزارش کارگروه را مطالعه کنم بعد در جلسه‌ای با دکتر واعظی، وزیر ارتباطات به جمع بندی برسیم، ضمن اینکه دستگاههای دیگری هم هستند که باید در این زمینه نظرشان را بدهند.
هاشمی افزود: گزارش اثرات پارازیت‌ها بر سلامت انسان محرمانه نخواهد بود ولی ممکن است بعد از اتمام کار کارشناسی نتوانیم فی البداهه آن را منتشر کنیم، باید کار کارشناسی تمام شود و دستگاههای مختلف نظرشان را بدهند و مثلاً اعلام کنند فلان فرکانس که در این گزارش آمده اصلاً دستگاه آن را ما در کشور نداریم یا ممکن است دستگاه اندازه گیری فرکانس ها در کشور استاندارد نیست.

وزیر بهداشت گفت: من فکر می‌کنم هیچ کس در کشور نیست که بخواهد در مورد سلامت مردم مخفی کاری کند، لااقل دستگاههایی که من می‌شناسم این طور نیستند، چنین تصوری درست نیست و گزارش کارشناسی اثرات پارازیت‌ها بر سلامت انسان را در زمان مقرر به مردم اعلام می‌کنیم.
هاشمی البته چند ماه بعد در سوم دی همان سال(92) به خبرنگار فارس گفت: گزارش اولیه در مورد وضعیت تأثیر پارازیت‌ها بر سلامت به رئیس جمهوری تقدیم شد؛ اکنون نیز کارگروه مشترک وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی برای بررسی همه ابعاد این موضوع تشکیل شده و به زودی گزارش نهایی برای تصمیم گیری تقدیم رئیس جمهوری می‌شود.
وزیر بهداشت گفت:‌ در مورد تأثیر پارازیتها بر سلامت مردم یک گزارش اولیه را تهیه و به رئیس جمهوری تقدیم کردیم که به نظر خیلی موثر بود و حتی عده‌ای خودشان این نتیجه گیری را کردند که وضعیت بهتر شده است.
وی افزود: البته این گزارش از نظر فنی کار عمیقی نبود و کار مشترکی بود که با همکاری کارشناسان وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات تهیه شده بود. در این گزارش اعلام کردیم که میزان پارازیت ها مثلاً در شهر تهران در کدام نقطه بیش از حد استاندارد و در کدام نقطه کمتر از حد استاندارد است.
وزیر بهداشت گفت: بعد از این گزارش قرار شد سازمان انرژی اتمی هم به این کارگروه اضافه شود چون آنها تجهیزات و دستگاههای پیشرفته تری دارند که دقیق تر می‌توانند میزان تأثیر امواج پارازیت را تشخیص دهند.
وی ادامه داد: کار تحقیقی که انجام می‌شود باید کاملاً دقیق و قابل اطمینان باشد تا بر اساس آن بتوانیم به مردم و مسئولان گزارش دقیق بدهیم، آنچه مسلم است این است که هیچ کس در کشور حق ندارد کاری انجام دهد که به سلامت مردم آسیب برساند.
وزیر بهداشت گفت: گزارش نهایی در مورد پارازیتها هم در جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که به ریاست رئیس جمهوری تشکیل می شود، ارائه می شود و اگر مشخص شود که به سلامت مردم آسیب می‌رساند،حتماً آقای روحانی در این مورد تصمیم درست را اتخاذ می‌کند و‌ اگر مشخص شود که پارازیتها بر سلامت مردم اثر منفی ندارد، نشان می‌دهد که همه این حرفها شایعه بوده است و جای نگرانی نیست.
او البته حدود یکسال بعد در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران شایعه سرطان زا بودن، پارازیت را رد کرد.
چندی بعد محمد اسماعیل اکبری،معاون سابق وزارت بهداشت و رئیس فعلی مرکز تحقیقات سرطان نیز در این باره گفت: رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اثر مخرب پارازیت‌ها گفت: تاکنون ثابت نشده که موج‌های الکترومغناطیسی سرطان‌زا باشند. این امواج اثرات مخرب دارند، باعث سردرد شده و ذهن را خسته می‌کنند اما سرطان‌زا نیستند.
در همین مورد غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضایی در پنجاه پنجمین نشست خبری خود گفت: اینکه پارازیت و سیگنال‌هایی ممنوع است یا خیر باید بگوییم تاکنون هیچ پزشک و دستگاهی نگفته است که این سیگنال‌ها مضر هستند و به افراد آسیب می‌رسانند و باید جلوی آنها گرفته شود.
اژه‌ای در مورد پارازیت‌ها و امواجی که از آنها در رسانه‌ها صبحت می‌شود، گفت: در این زمینه چند جلسه تشکیل شد که خود من در دو جلسه آن حاضر بودم در این جلسات حداقل 10 متخصص حضور داشت اما آنها نتوانستند ثابت کنند که پارازیت در فلان نقطه آسیب‌زا است و باید جلوی آن گرفته شود و همچنین هیچکدام تأیید نکردند که اکنون پارازیتی وجود دارد که باید جلوی آن گرفته شود.
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اگر ثابت شود که پارازیتی وجود دارد که آسیب‌زا است قطعاً دستگاه قضا به این مسئله ورود پیدا می‌کند و مانع آن می‌شود.

منبع:فارس

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *