جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


مونتاژ آخرین موبایل هوشمند GLX

شرکت ایرانی «جی‌ال‌ایکس» اخیراً موبایلی پرچمدار به نام «آریا ۱» را معرفی کرده است که با توجه به وجود یک نمونه چینی مشابه، هویت و ساختِ ایران بودن آن تا حدی زیر سوال است؛ موبایلی که «حمید سعیدی»، مدیرعامل جی‌ال‌ایکس آن را محصولی مونتاژ شده در داخل کشورمان معرفی می‌کند.

 

مونتاژ آخرین موبایل هوشمند GLX

آریا ۱ تلفن همراهی با مشخصات سخت‌افزاری مناسب است و از نمایشگری ۵.۵ اینچی با رزولوشن Full HD و یک چیپست مجتمع ساخت مدیاتک که به پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای (کورتکس A53) مجهز شده، بهره می‌برد. ۴ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی به همراه یک سنسور خوانش اثرانگشت در آن به کار گرفته شده که قیمت حدود ۱ میلیون تومانی آن را تا حد زیادی توجیه می‌کند.

این محصول که از سوی شرکت ایرانی جی‌ال‌ایکس مونتاژ می‌شود، از یک سنسور تصویربرداری ۱۶ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی و یک سنسور ۸ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی بهره می‌برد. اما قابلیت کلیدی آریا ۱، باتری آن است که از ظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت برخوردار است.

با نگاهی به مشخصات فنی، می‌توان دید که با محصولی میان‌رده روبه‌بالا در دنیای کنونی موبایل رو به رو هستیم و اگر این دستگاه به شکل کامل در ایران طراحی و ساخته می‌شد، می‌توانستیم به آن افتخار کنیم. اما مسئله اینجاست که یک موبایل چینی به نام «Oukitel K6000 Plus» وجود دارد که دقیقاً با همین مشخصات سخت افزاری، طراحی و حتی وزن یکسان عرضه می‌شود و برچسب قیمتی ۱۶۵ دلاری دارد.

شباهت بسیار زیاد طراحی و سخت‌افزاری دو دستگاه، باعث شد تا به سراغ حمید سعیدی، مدیرعامل جی‌ال‌ایکس برویم و علت را از او جویا شویم. سعیدی در همین رابطه می‌گوید:

«محل تامین قطعات دو شرکت از یک منبع است، اما برد آنها کاملا متفاوت است. برای مثال برد آریا دارای سنسورهای کامل است در حالی‌که مدل خارجی این قابلیت را ندارد. ما قطعات این موبایل را در داخل ایران مونتاژ می‌کنیم.»

سعیدی البته متذکر می‌شود که مدل‌های آریا، عنوان «ساخت ایران» را به خود اختصاص نمی‌دهند و محصولاتی مونتاژی هستند. با این حال وی خبر می‌دهد که موبایل‌های کلاسیک و غیر هوشمند، ۱۰۰ درصد تولید داخل ایران هستند و برای تولید اینگونه موبایل‌های ساده، نیازی به منابع خارجی وجود ندارد.

مدیرعامل جی‌ال‌ایکس البته عنوان کرد که در صورت استقبال خریداران، امکان بومی‌سازی قطعات خارجی و تولید موبایل‌های هوشمند نیز در ایران وجود خواهد داشت. سعیدی روند پیشرفت بومی‌سازی محصولات جی‌ال‌ایکس را مطلوب توصیف می‌کند، چراکه اکنون بیشتر قطعات موجود در مدل‌های قدیمی‌تر در ایران ساخته می‌شوند.

سعیدی معتقد است که بازار تلفن‌های همراه ایرانی نیازمند حمایت خریداران و مسئولان است. او در این‌باره می‌گوید:

«نمی‌توان انتظار داشت که ایران در زمینه تولید محصولات «های تک»، یک شبه ره صد ساله را طی کند و در آینده نزدیک یک تلفن‌همراه ایرانی مطابق با استانداردهای جهانی داشته باشیم. اما در صورت ایجاد بازار مناسب برای موبایل‌های ایرانی و وجود صرف اقتصادی، در زمینه بومی‌سازی این کالا می‌توان گام‌های بلندی برداشت.»

تحقق تکنولوژی‌های رده بالا در داخل کشور، آرزوی کاربران ایرانی است و طبیعتاً آنها نیز علاقه دارند تا به جای محصولاتی از سامسونگ، اپل یا هوآوی، موبایلی ساخت داخل را با همان سطح از کیفیت تهیه کنند که قیمت تمام شده‌اش نیز از محصولات رقیب پایین‌تر باشد.

با این‌حال، شرکت مورد بحث ایرانی که در زمینه توسعه و تولید موبایل فعال است، هنوز گام بلندی در این راستا برنداشته و مشخص نیست که چه زمان قصد انجام چنین کاری را دارد. این در حالیست که شرکت‌ جی‌ال‌ایکس چندی پیش هم موبایلی به نام «آریا» ارائه داده بود که شباهت بسیاری به یک موبایل چینی درجه دوم به نام «Umi plus» داشت.

مونتاژ موبایل در ابتدای راه، برای افزایش دانش در راستای ساخت موبایلی بومی، اشتباه نیست اما شرکت جی‌ال‌ایکس سال‌هاست که به همین شکل به فعالیت خود ادامه‌ می‌دهد و به گفته مدیرعاملش، تعداد کارمندان این شرکت از ۲۰۰۰ نفر به ۲۰۰ نفر تقلیل یافته است.

اینک قیمت «آریا ۱» که از ۸۹۹.۰۰۰ الی ۱.۱۵۰.۰۰۰ تومان (قیمت در بازه‌های زمانی مختلف تفاوت می‌کند) تعیین شده، این جذابیت را برای کاربران ایجاد می‌کند تا از مونتاژ داخلی حمایت کنند و این شرکت را به یک سازنده موبایل هوشمند در آینده‌ای نامشخص تبدیل نمایند؟

منبع : دیجیاتو

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *