جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


عدم پشتیبانی AMD X399 از RAID های NVME

پردازنده های Ryzen Threadripper و به طور کلی پلتفرم X399، از ترکیب چند پردازنده تشکیل شده اند که به آنها MCM نیز اطلاق می گردد. در پردازنده های ZEN، ای ام دی با تاخیر طولانی مدت، چیپست پل شمالی را به صورت فیزیک از روی PCB حذف کرد و کاربردهای PCH تزریق شده در CPU نیز به طور چشمیگری افزاییش یافت. و اما یک خبر نگران کننده و بد برای سیستم های X399 منتشر شده است که می تواند برای کاربران این پلتفرم High-End مایوس کننده باشد؛ این پلتفرم از پیکربندی RAID در حافظه های SSD NVME پشتیبانی نمی کند!

پردازنده های مورد نظر که از تولید MCM بهره می برند، به واقع از ترکیب دو CPU از خانواده Summit Ridge هستند که با لیتوگرافی 14 نانومتری، به یکدیگر متصل شده اند. همانطور که در روزهای اخیر نیز بدان پرداختیم، از دو CPU با 8 هسته استفاده شده است که احتمالا در برخی مدل ها، هسته های اضافی بلاک شده و به عبارت ساده تر این پردازنده ها از نظر منابع فیزیکی هیچ فرقی با یکدیگر نداشته و تنها هسته های آنها بلاک شده است! این اقدامی عجیب است که در راستای سیاست های تیره ی بازار یابی استفاده می گردد که پیش از AMD توسط شرکت های دیگر مورد استفاده قرار گرفته بود. خب از اصل داستان دور نشویم؛ پردازنده های Threadripper از نظر خطوط قابل پشتیبانی در مسیر PCI بسیار تکامل یافته بوده و از 64 مسیر PCI-Express gen 3.0 پشتیبانی خواهند کرد. بدین ترتیب کاربران می توانند دست کم 2 کارت گرافیک با پهنای باند کامل X16 را به خدمت گیرند. اما این تعداد Bus پشتیبانی شده در X399 ها به چه علت است؟ از آنجایی که از بیش از یک CPU در ساختار آنها استفاده شده است، هر پردازنده قادر به کنترل خطوطی مجزا است؛ در نتیجه با تلفیق این دو پردازنده تعداد خطوط توسعه به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند. با این وجود درست به همین علت، این پردازنده ها نمی توانند مسیر PCI را با یکدیگر ارتباط داده و کاربران قادر به استفاده از آرایش RAID در SSD ها نخواهند بود.

تمامی مادربردهای X399 قادر به پوشش آرایش RAID در حالت NVME نخواهند بود؛ این آرایش در اسلات های M.2، PCI و U.2 بدست می آید. مادربردهای مورد نظر RAID را تنها در حافظه های SATA پشتیبانی می کنند. به طور خاص، دلیل عدم بوت در وضعیت RAID NVME آن است که این امکان وجود دارد که به عنوان مثال یک رابط U.2 یا M.2، هر یک به CPU های متفاوت متصل بوده و به دلیل جدا بودن این پردازنده ها، امکان اتصال آنها به یکدگیر وجود ندارد.

منبع : سخت افزار

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *