جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


طعرفه های جدید اینترنت معلوم شد

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر عرضه اینترنت با سیاست مصرف منصفانه و ارائه سرعت حداقل ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه گفت: اپراتورها بسته به شرایط و در حوزه رقابتی می‌توانند اینترنت داخلی را تا ۱۰ برابر حدود تعیین‌شده ارائه دهند.

صادق عباسی شاهکوه با اشاره به ارائه اینترنت بر مبنای سرعت به جای حجم گفت: تاکنون اینترنت در بخش ثابت و ADSL به این شکل بود که مردم حجم خریداری می‌کردند و برای هر گیگابایت ۳۰۰۰ تومان می‌دادند که البته با افزایش حجم این قیمت کاهش می‌یافت. این سیاست اکنون تغییر کرده و از این پس به جای اینکه افراد حجم خریداری کنند، سرعت را خریداری می‌کنند.

وی درباره نحوه تعرفه اینترنت اظهار کرد: کاربران ماهانه ۱۰ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و دو برابر آن اینترنت داخلی خواهند داشت. هزینه اینترنت تا دو مگابیت ۲۰ هزار تومان، از ۲ تا ۶ مگابیت ۳۵ هزار تومان، از شش تا حدود ۲۰ مگ ۵۰ هزار تومان است. برای کسانی که در حال حاضر مصرف پایین دارند، برای اینکه احساس گران شدن نکنند، نیز سطح ۱۰ هزار تومانی تعریف کردی l که شامل ۳ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۶ گیگابایت داخلی است.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اینترنت ارائه‌شده توسط فیبر نوری و سرعت‌های بالای ۱۶ مگابیت بر ثانیه نیز بیان کرد: در جهت تقویت شبکه ملی اطلاعات، قیمت‌گذاری آن به نحوی است که برای اینترنت داخل نصف اینترنت بین‌الملل تمام می‌شود. در سرعت ۲۰ مگابیت در ثانیه حجم ۵۰ و ۱۰۰ گیگابایت برای اینترنت بین‌الملل و داخل است. سرعت ۵۰ مگابیت در ثانیه نیز دارای ۷۰ و ۱۴۰ گیگابایت برای اینترنت بین‌الملل و داخل است.

جدول قیمت‌های ارائه اینترنت بر مبنای مصوبه سازمان تنظیم مقررات به صورت درج شده در بخش تصاویر است.

*طبق اظهارات عباسی شاهکوه، اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت می‌توانند برای رقابت، حجم مصرفی اینترنت داخلی را تا ۱۰ برابر و اینترنت بین‌الملل را تا دو برابر این حدود تعیین‌شده ارائه دهند.

سیاست مصرف منصفانه و نه اینترنت بی‌نهایت

عباسی شاهکوه درباره سیاست مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) توضیح داد: در دنیا متداول است وقتی در بخش ثابت سرعت را می‌فروشند، یک محدودیت هم قرار می‌دهند و اینترنت واقعا نامحدود نیست، زیرا ممکن است یک مشترک دائما دانلود و شبکه را اشغال کند. به همین دلیل یک حد را قرار داده که اصطلاحا به آن مصرف منصفانه می‌گویند. به این معنا که اگرچه سرعت را خریدید، اما تا یک حد می‌توانید با همان سرعت دانلود کنید. پس از آن یا سرعت را محدود و یا هزینه حجم اضافه را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما از مدل دوم استفاده کردیم. بدین ترتیب که کاربران باید برای مصرف اضافه جداگانه حجم بخرند. البته مصرف متداول بیشتر از این نمی‌شود. قیمت حجم اضافه نیز تقریبا مانند گذشته و حدود ۳۰۰۰ تومان برای هر گیگابایت اضافه در اینترنت بین‌الملل و از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان برای اینترنت داخلی است. همچنین در حجم اضافه می‌تواند هر قیمتی که برای اینترنت داخل وجود دارد، یک‌دهم می‌شود و برای اینترنت بین‌الملل می‌تواند ۴۰ درصد پایین‌تر باشد.

اپراتورها مجازند تا ۱۰ برابر حجم تعیین‌شده بروند

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه اپراتورها این اجازه را دارند که از ۲۰ گیگ تا ۲۰۰ گیگ هم بروند، گفت: با ۲۰۰ گیگابایت اینترنت ماهانه برای سرعت ۲ مگابیت در ثانیه، می‌توان در روز یکسره تا ۸ ساعت فیلم دانلود کرد و حتی به تماشای تلویزیون آنلاین پرداخت بدون اینکه حجم تمام شود. البته در اینترنت داخلی زیرا مصرف حجم بالا معمولا برای اینترنت داخل است و طراحی شبکه ملی اطلاعات هم برای اینترنت داخل است.

عباسی شاهکوه با تاکید بر شرایط رقابتی بین اپراتورها برای ارائه حجم اینترنت بیان کرد: اپراتورها بسته به شرایط و در حوزه رقابتی می‌توانند اینترنت داخلی را تا ۱۰ برابر این حد تعیین‌شده ارائه دهند. اینترنت بین‌الملل نیز اجازه دارد تا دو برابر افزایش یابد. به مرور که انتقال افزایش پیدا می‌کند اطمینان داریم که اپراتورها حجم را بیشتر از این مقدار خواهند داد، کما اینکه در حال حاضر بعضی اپراتورها هستند که تا ۱۰۰ گیگابایت اینترنت می‌دهند.

سرعت فیبر نوری تا ۵۰ مگابیت بر ثانیه

وی با اشاره به تعرفه‌گذاری برای اینترنت بر مبنای فیبر نوری، بیان کرد: مخابرات می‌تواند در سراسر کشور روی فیبر نوری کار کند و در حال حاضر فیبر نوری را در بعضی از شهرها واگذار کرده است. اپراتور ایرانیان‌نت نیز روی فیبر نوری کار می‌کند. ایرانیان‌نت قبلا دوره حفاظت داشت که حفاظت سراسری آن هم‌اکنون تمام شده و به هشت شهر بزرگ رسیده است. بنابراین سایر FCP ها نیز مجاز هستند در خارج از این هشت شهر بزرگ به حوزه فیبر نوری وارد شوند.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه برای فناوری‌های مختلف، تعرفه‌گذاری شده است، افزود: تعرفه‌های قبلی همه بر اساس ADSL بود که معمولا تا ۱۶ مگابیت در ثانیه سرعت داشت. ما سرعت‌های بالاتر را نیز در این طرح خود تعریف کردیم. ممکن است در آینده بعد از ADSL، VDSL بیاید که اپراتورها اکنون روی آن کار می‌کنند و یا ممکن است فیبر نوری واگذار شود که تا سرعت ۵۰ مگابیت در ثانیه را نیز پوشش می‌دهد.

زمان اجرایی شدن مصوبه تا پایان مرداد

عباسی شاهکوه درباره زمان اجرایی شدن این مصوبه از طرف اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت اظهار کرد: این تعرفه‌ها نهایتا تا آخر هفته ابلاغ می‌شود. همچنین ظرف یک هفته پس از ابلاغ اپراتورها باید آن را اجرایی کنند. بنابراین این طرح نهایتا تا پایان مرداد اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعمال حداقل سرعت پیش از این وجود نداشت، گفت: اکنون در چنین شرایطی که اینترنت داخلی ما بیشتر به مردم عرضه می‌شود، اپراتورها مجاز نیستند سرعت کمتر از ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه ارائه دهند. تاکید ما روی سرویس‌های داخلی است که امیدواریم با کیفیت و سرعت بیشتری به مردم ارائه شود و انگیزه‌ای برای اپراتورها باشد که سرویس‌های داخلی را افزایش دهند تا شبکه ملی اطلاعات به نحو مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در هر مدلی ممکن است تخلف یا خطا اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: با وجود این، نظارت بر سرعت از نظارت بر حجم آسان‌تر و اجرایی‌تر است. البته بیشتر خود کاربران باید این نظارت را انجام دهند. بنابراین کاربران در صورت مشاهده تخلف می‌توانند ابتدا به اپراتور ارجاع داده و اگر نتیجه نداد به رگولاتوری شکایت کنند.

منبع : ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *