جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ال جی : احیای تکنولوژی اولد پلاستیکی

تصویر بالا را به خاطر دارید؟ این همان موبایل جی فلکس ۲ ال جی است؛ دومین و آخرین تلفن هوشنمد از خانواده محصولات فلکس شرکت کره ای که مجهز به نمایشگری خمیده با طراحی ارگونومیک بود و همزمان پنل پشتی اش هم قابلیت خود-ترمیمی داشت.

البته این روزها اغلب کاربران با شنیدن اسم نمایشگرهای اولد خمیده به یاد سامسونگ و اسمارت فون های سری اج آن می افتند اما کمی که به گذشته باز گردیم درخواهیم یافت که پیشتر ال جی هم گروهی از موبایل های نوآور خود را با همین مشخصه و تحت عنوان سری فلکس (در سال ۲۰۱۳) به بازار عرضه کرد؛ یعنی حدودا همان زمانی که سامسونگ موبایل Galaxy Round را عرضه نمود.

فلکس ال جی به خاطر بهره گیری از نوعی تکنولوژی متمایز موسوم به اولد پلاستیکی (یا به اختصار POLED) ظاهری منحصربفرد و فریبنده داشت. همانطور که از نام این تکنولوژی می توان حدس زد ماهیت منعطف این پنل ها از کاربرد پلاستیک و نه مشتقات شیشه در آنها می آید و یکی از مزایای پلاستیکی بودن نمایشگر قطر اندک و انعطاف پذیری بالای آن در قیاس با شیشه است که امکان تولید صفحه نمایش در انواع و اقسام اشکال را به شرکت های سازنده می دهد.

متاسفانه از زمان معرفی جی فلکس ۲ در سال ۲۰۱۴ شمار معدودی از شرکت ها از تکنولوژی بسیار جالب ال جی برای ساخت پنل استفاده کردند. هرچند از آن زمان برخی خصوصیات این تکنولوژی در تعدادی از ساعت های هوشمند به کار گرفته شد اما قضیه به همانجا ختم گردید.

ظرف دو سال آینده ال جی دیسپلی ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ میلیون نمایشگر ۶ اینچی POLED را پیدا می کند
با این همه به نظر می آید که تکنولوژی اولد پلاستیکی بار دیگر به عرصه باز می گردد چراکه ظاهرا ال جی دیسپلی سرمایه گذاری های گسترده ای را انجام داده تا توانمندی های تولیدی اش در این زمینه را بالا ببرد و حاصل این سرمایه گذاری ها دست کم تا دو سال دیگر به بار خواهند نشست.

طبق آخرین گزارش مالی منتشر شده از سوی الجی دیسپلی، کمپانی مورد بحث هم اکنون مشغول توسعه ظرفیت های تولیدی خود در بخش POLED است و قصد دارد ۳۰ هزار ورق بر میزان تولید ماهانه اش بیافزاید. به این ترتیب کل ظرفیت تولید ال جی دیسپلی با کمک نسل ششم خطوط تولیدی آن در Paju و Gumi به رقم ۶۵ هزار ورق خواهد رسید.

گفتنی است خط تولید نسل ۴.۵ این شرکت در Paju هم اکنون ۲۲ هزار ورق POLED در ماه تولید می کند که قرار است با افتتاح خط نسل ششم Gumi در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ماهانه ۱۵ هزار ورق دیگر بر این میزان اضافه شود و در مرحله بعد با راه اندازی خط نسل شش Paju در نیکه دوم سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۵ هزار ورق دیگر به این ظرفیت اضافه گردد.

طبق برآوردهای صورت گرفته توسط ال جی دیسپلی به لطف کارخانه جدید این شرکت می تواند سالانه ۱۲۰ میلیون نمایشگر شش اینچی POLED موبایل تولید کند که این میزان برای تامین قطعات پرچمدار بعدی آن کفایت می کند.

البته سخنگوی این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که تکنولوژی مورد نیاز برای تولید این نمایشگرها مدتی است که آماده شده و تولیدات آن به خوبی محصولات رقیب است. با این همه ال جی به خاطر نبود تقاضا و کمبود ظرفیت تولید، فروش آن را به تعویق انداخته است. ال جی دیسپلی پیش بینی کرده که در سال ۲۰۱۷ تقاضا برای نمایشگر POLED به ۱۲۰ میلیون عدد می رسد و این رقم در سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۷۰ میلیون خواهد بود و به همین خاطر اخیرا ۷.۸ تریلیون وون کره را روی فناوری اولد سرمایه گذاری کرده است.

با در نظر داشتن همین پیش بینی انتظار می رود که شرکت مورد بحث موبایل وی ۳۰ را در سه ماهه سوم سال با نمایشگر اولد به بازار عرضه نماید اما شاید هم تصمیم مدیران ال جی این باشد که عرضه انبوه موبایل های بهره مند از این تکنولوژی را با جی ۷ عملیاتی کنند که به احتمال زیاد سال آینده از راه می رسد. در هر صورت چنانچه شایعه خرید پنل های اولد ال جی از سوی اپل و استفاده از آن در آیفون ۸ و به احتمال زیاد پیکسل ۲ صحت داشته باشند آنگاه شاید ال جی برای اجرای برنامه هایش در رابطه با اسمارت فون های آتی خود با مشکل روبرو شود.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این که ال جی دیسپلی تا سال ۲۰۱۸ از تمام ظرفیت های تولیدی خود استفاده نمی کند و به همین خاطر بعید به نظر می رسد که تا آن زمان سفارش تولید این پنل ها را برای سه پرچمدار مختلف را بپذیرد.

در حالی که ال جی دیسپلی بارها به حمایت از جدیدترین تکنولوژی تولید پنل موبایل خود برخاسته و تلویزیون های اولد تولیدی آن نیز ضمن برخورداری از کیفیت بالا طرفداران زیادی دارند، نخستین سری از نمایشگرهای موبایلی و منعطف این شرکت به خوبی نتوانستند مورد توجه و تقدیر قرار بگیرند.

طبق شایعات موبایل V30، آیفون ۸ و پیکسل ۲ همگی از نمایشگر اولد بهره خواهند گرفت، این در حالی است که ال جی از تمام ظرفیت تولید خود استفاده نمی کند. آیا برابری لازم میان عرضه و تقاضا وجود خواهد داشت؟
یکی از انتقاداتی که در رابطه با سری جی فلکس مطرح می شد رزلوشن پایین نمایشگر آن بود. پنل های اولد این شرکت رزلوشنی برابر با 720p داشتند که البته به مرور این رقم به 1080p و بعد هم QHD رسید. همین امر باعث شد که سری فلکس علیرغم ظاهر زیبایشان با استقبال خوبی از ناحیه کاربران روبرو نشوند.

این شرکت چندی قبل یک تور خبری را برای برخی اصحاب رسانه برگزار کرد و در جریان آن خبرنگاران را با برخی اسمارت فون های بهره مند از نمایشگر POLED و نمونه های اولیه از اسمارت واچ هایش آشنا کرد. محصولات به نمایش درآمده اما به جای آنکه تداعی کننده سری فلکس باشند شبیه به نمایشگر اج سامسونگ بودند. مهم تر از همه اینکه پنل های مذکور رزلوشن 1080p و QHD داشتند و این یعنی ال جی حالا احتمالا قادر است پنل های POLED با رزلوشن های به مراتب بالاتر نسبت به قبل را تولید کند. این خبر به خصوص برای بازار پرچمداران خوب است و نشان می دهد که سامسونگ احتمالا به زودی رقبایی جدی در این زمینه را پیش روی خود خواهد داشت.

اولد پلاستیکی مزایای خاص خود را نسبت به انواع شیشه ای دارد که شاید مهمترینش دوام بالای آن باشد. ماهیت اندک منعطف POLEDها باعث می شود که پنل های ساخته شده با این تکنولوژی اندکی نیز خاصیت ضدضربگی نسبت به شیشه پیدا کنند و این یعنی در صورتی که موبایل از دست شما بیافتد شانس اینکه نمایشگر آن بشکند اندکی کمتر خواهد بود. ضخامت اولدهای پلاستکی همچینین نصف انواع شیشه ای شان است و این ویژگی به شرکت های تولید کننده امکان میدهد محصولاتی با قطر کلی کمتر را بسازند و همه ما خوب می دانیم که چه مقدار از تلاش های صورت گرفته در این زمینه به آزاد کردن فضای داخلی اسمارت فون ها مربوط می شود.

همانطور که در بالا اشاره کردیم ماهیت منعطف این نوع پنل ها آنها را به گزینه ای مناسب برای استفاده در طیف گسترده از محصولات و اشکال مختلف بدل می کند. البته پیشتر پوشیدنی های هوشمند از این تکنولوژی بهره گرفته اند اما صنعت خودرو ظاهرا بازاری بزرگ تر و البته پراهمیت تر است چراکه از داشبورد گرفته تا سیستم های سرگرمی درون ماشین می توانند به لطف این فناوری بهبود داده شوند. خبرنگارانی که از شوروم ال جی دیدن کرده اند می گویند نمایشگرهای POLED این شرکت در اشکال مختلفی به آنها معرفی شده لذا روشن است که خودرو از جمله صنایع مهم مورد نظر الجی برای به کارگیری این فناوری است.

POLED آینده تکنولوژی نمایشگر

وقتی نوبت به توانمندی ها و ظرفیت های تولید نمایشگرهای اولد می رسد، سامسونگ همچنان دست بالاتر را نسبت به ال جی دیسپلی دارد اما این مساله ظرف یک سال آتی دستخوش تغییراتی خواهد شد. البته این بدان معنا نیست که ال جی دیسپلی بنا دارد تمام پنل های POLED تولیدی اش را در اختیار شرکت مادر قرار دهد تا در اسمارت فون ها به خدمت بگیرد بلکه انتظار می رود که شماری از شرکت های شخص ثالث نیز به خرید پنل های ال جی دیسپلی راغب گردند. همین حالا اپل و گوگل دو مشتری عمده این محصولات به شمار می روند.

نکته مهم تر برای مصرف کنندگان اینکه در هر صورت این امر می تواند حاکی از آن باشد که در آینده اسمارت فون های بیشتری همراه با پنل اولد وارد بازا می شوند و در نتیجه شمار بیشتری از آنها از مزایای متعدد این تکنولوژی شامل تنوع رنگ های به نمایش درآمده با آن، تضاد رنگ بالا و قابلیت پخش محتوای HDR بهره مند می شوند و در نهایت اینکه محصولات بهره مند از این تکنولوژی تنوع ظاهری بیشتری پیدا می کنند.

منبع : دیجیاتو

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *