جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


رونمایی کنتیننتال از سیستم صوتی مفهومی خود رونمایی

شرکت کنتیننتال که بر ارائه‌ی سیستم‌های جانبی خودرو متمرکز است، جزئیات بیشتری از فناوری صوتی بدون بلندگو در خودروهای آینده، منتشر کرد.

سیستم‌های صوتی یکی از مهم‌ترین علایق افراد در خودرو هستند و سازندگان ماشین‌های لوکس، معتقدند سخت‌افزار بلندگو بهترین راه برای ارائه یک تجربه صوتی باکیفیت در خودرو است. اما به نظر می‌رسد طرح مفهومی جالب کنتیننتال بلندگو را کاملا کنار می‌گذارد و به‌جای آن، با ارتعاش برخی از بخش‌های داخلی خودرو صدا ایجاد می‌کند.

کنتیننتال طرح مفهومی Ac2ated Sound را به یک ابزار رشته‌ای تشبیه می‌کند. این سیستم به‌جای استفاده ترکیبی از بلندگوهای فرکانس بالا، بلندگوهای فرکانس متوسط و ساب‌ووفر برای تولید صدا، به مجموعه‌ای از محرک‌های متراکم و به‌هم‌پیوسته متکی است.این مجموعه از یک آهنربا و سیم‌پیچ (کویل) ساخته شده است و بسیار مشابه با سیم‌پیچ موجود در یک بلندگوی معمولی عمل می‌کند. کنتیننتال به‌جای متصل کردن محرک‌ها به یک پرده نوسانی، از آن‌ها برای تحریک قطعات داخلی متراکم و به‌نوبه خود، تولید صدا استفاده می‌کند.

این شرکت می‌گوید چند بخش مختلف اتاق خودرو برای تولید فرکانس‌های مختلف مناسب‌اند. ستون‌های نگه‌دارنده‌ی شیشه جلو برای فرکانس‌های بالا مناسب هستند، تودوزی درب خودرو دارای ویژگی‌های خوبی برای ایجاد فرکانس‌های متوسط است و مناطق بزرگ‌تر مانند پوشش سقف یا قسمت‌های پشت صندلی عقب می‌توانند نقش ساب‌ووفر را ایفا کنند.

روش مشابهی برای ایجاد صدا در لوازم صوتی خانگی مانند پخش‌کننده سی‌دی TDK و مینی‌اسپیکرها توسط شرکت دامسِن استفاده شده؛ اما تأثیر چندانی در بازار نداشته است. اگر چه آن‌ها با ارتعاش سطحی که به آن متصل می‌شوند، می‌توانند صدای بلندتری ایجاد کنند، اما این روش نیز به‌شدت وابسته به داشتن سطح مناسب در نزدیکی خود است. برای تکرار اثر صدای 3D می‌توان ترکیبی از عناصر موجود را در طراحی داخلی استفاده کرد. برخی از تولیدکنندگان سعی دارند با سیستم‌های صوتی انتخابی که شامل بین ۱۰ تا ۲۰ بلندگو می‌شوند، یک سیستم صوتی سه‌بعدی عرضه کنند.

درحالی‌که وزن این سیستم‌ها حدود ۲۰ کیلوگرم است و نیاز به حدود ۳۰ لیتر حجم جعبه دارند، سیستم صوتی Ac2ated فقط ۱ کیلوگرم وزن و به یک لیتر حجم برای تولید همان اثر صوتی نیاز دارد. اگر چه این سیستم کوچک است، اما امکان حذف شبکه‌های بلندگو و ساب‌ووفرها، طراحان داخلی خودرو را هم خوشحال می‌کند. جالب خواهد بود که ببینیم آیا این مزایا به‌اندازه‌ی کافی برای تولیدکنندگان کافی هستند تا بلندگوها را از اتاق خودرو حذف کنند.

با توجه به اینکه کنتیننتال با بسیاری از شرکت‌ها مانند بورمیستر و نایم همکاری می‌کند، عوامل مهمی درباره آینده این طرح وجود دارد. کنتیننتال در نمایشگاه فرانکفورت، از سیستم صوتی مفهومی خود رونمایی خواهد کرد.

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *