جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


هوش مصنوعی IBM : تشخیص بیماری اسکیزوفرنی از جریان خون مغز

هوش مصنوعی آی‌بی‌ام به محققان دانشگاه آلبرتا کمک کرده است که علائم شروع و شدت بیماری اسکیزوفرنی را با دقت ۷۴ درصد، تشخیص دهند.

 

روان‌گسیختگی، اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی (Schizophrenia) یکی از بیماری‌های نادر مغزی است که منجر به از کار افتادگی فرآیند‌های فکری بیمار می‌شود و قدرت پاسخگویی عاطفی او را ضعیف می‌کند. در حال حاضر، نزدیک به ۳.۲ میلیون نفر از کل جمعیت آمریکا، از این بیماری رنج می‌برند؛ این بیماری نادر می‌تواند زندگی هر شخصی را فلج کند. به‌زودی، فناوری هوش مصنوعی شرکت IBM در کنار تحقیقات دانشگاه آلبرتای کانادا به پزشکان کمک می‌کند که علائم شروع و شدت این بیماری را با یک آزمایش ام‌آرآی و بررسی جریان خون مغر توسط یک شبکه‌ی عصبی ساخته‌شده، تشخیص دهند.

دکتر سردار دارسون، پرفسور روان‌پزشکی و علوم اعصاب دانشگاه آلبرتا می‌گوید:

این رویکرد خاص و نوین، به ما کمک می‌کند که با نگرشی جدید به عصب‌شناسی بیماری اسکیزوفرنی نگاه کنیم؛ این نگرش جدید، میزان درک ما را در مورد این بیماری افزایش می‌دهد و ممکن است به مدیریت و درنهایت، درمان این بیماری منتهی شود.

گروه تحقیق، در ابتدا این شبکه‌ی عصبی را روی تصاویر fMRI اسکن شده از مغز ۹۵ نفر امتحان کرد؛ تعدادی از این ۹۵ نفر از بیماری اسکیزوفرنی رنج می‌برده‌اند و بقیه سالم بودند. این تصاویر، وضعیت جریان خون را در قسمت‌های مختلف مغز، هنگام انجام ورزش‌های ساده‌ی صوتی نشان می‌دهد. شبکه‌ی عصبی ساخته‌شده توانست بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی را با دقت ۷۴ درصد مشخص کند.

دکتر دارسون می‌گوید:

ما چند ارتباطات کاملا غیرطبیعی را در مغر پیدا کردیم که قطعا در آینده، آن‌ها را بررسی می‌کنیم. هوش مصنوعی ساخته‌شده ما را یک قدم به پیدا کردن الگوهای عصبی برای پیشگیری و درمان اسکیزوفرنی نزدیک کرد.
به‌علاوه، هوش مصنوعی IBM می‌توان میزان وخامت اسکیزوفرنی را در بیماران مبتلا، تشخیص دهد. این مورد می‌توان به محققان کمک کند که ابزارهای کارآمدتری برای تشخیص و درمان بیماری، آماده کنند. هوش مصنوعی معروف IBM که واتسون نام دارد پیش‌تر نشان داده بود که شبکه‌های عصبی مرجع خوبی برای پیدا کردن رژیم‌های درمانی سرطان است.

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *