جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


آِیا رتبه الکسا قابل اعتماد است؟

در ادامه بحث پیگیری و روشن‌گری در مورد سایت‌هایی که به‌تازگی به‌صورت غیرحرفه‌ای خود را جزو سایت‌های پربازدید ایرانی معرفی می‌کنند. سایت‌های مذکور با رساندن خود به رتبه‌های پایین در رنک‌بندی الکسا ادعای پربازدید بودن می‌کنند. به همین دلیل مناسب دیدیم تا در مورد رنک الکسا و اهمیت آن برای کاربران علاقه‌مند بنویسیم.

آِیا رتبه الکسا قابل اعتماد است؟
«الکسا اینترنت (Alexa Internet) یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ آمازون است. الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود را در سطح اینترنت گسترش داد و امروزه به‌عنوان یک منبع مفید از داده‌های وبگاه‌های اینترنتی شناخته می‌شود و می‌توان گفت امتیاز الکسا بعد از پیج رنک گوگل، برای صاحبان سایت‌ها اهمیت زیادی دارد.»
پاراگراف بالا، تعریف اولیه‌ای است که ویکی‌پدیا از شرکت الکسا ارایه داده است.


سایت الکسا در حال حاضر خدماتی را در پنج دسته اصلی ارایه می‌دهد که این خدمات نیز به نقل از ویکی‌پدیا به شرح زیر است:
وبگاه‌های برتر:
در این قسمت وبگاه‌های پربازدید نمایش داده خواهد شد. برای نمایش وبگاه‌های پربازدید از سه نوع فیلتر استفاده می‌شود: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص
مشخصات وبگاه (Site Info)
الکسا طیف گسترده‌ای از داده‌های دقیق برای هر وبگاه را دارا است.
واتز‌ هات (What’s Hot)
این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان می‌دهد و هر پنج دقیقه به‌روز می‌شود.
نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar)
نوارابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات وبگاه الکسا را به‌راحتی در اختیار می‌گذارد.
برای دارندگان وبگاه (For Site Owners)
در این قسمت صاحبان وبگاه‌ها می‌توانند داده‌های وبگاه خود را در الکسا وارد یا ویرایش کنند.
مهم‌ترین بخش فعالیت الکسا که تقریبا مورد توجه اکثر فعالان وب است، رتبه‌بندی سایت‌های مختلف بر اساس میزان بازدید آنهاست.
اما الکسا این کار را چگونه انجام می‌دهد؟ در‌حالی‌که در اغلب این سایت‌ها هیچ کدی که الکسا بتواند با استفاده از آن سنجش خود را انجام دهد، وجود ندارد!
جالب اینجاست که در میان کاربران وب فارسی بعضا افسانه‌هایی در زمینه فعالیت‌های الکسا شنیده می‌شود؛ از اتصال سرورهای الکسا به گذرگاه‌های جهانی اینترنت برای مانیتورینگ کاربران گرفته تا همکاری این شرکت با گوگل برای استفاده از نتایج ابزار گوگل آنالیز در رتبه‌بندی سایت‌ها.
در این مقاله نمی‌خواهیم به رد یا پذیرش این موارد بپردازیم؛ چون احتمال دارد مواردی این‌چنینی هم در رتبه‌بندی سایت‌ها موثر باشند. اما طرز کار واقعی
رتبه‌بندی الکسا چیست؟
الکسا به‌وسیله نوارابزار (تول‌بار) خود، کاربران را مانیتور می‌کند؛ به این‌گونه که بر اساس تعداد کاربرانی که تولبار الکسا را روی مرورگر خود نصب کرده‌اند و از یک سایت بازدید می‌کنند، رتبه‌ای تخمینی به سایت مورد نظر تعلق می‌گیرد.
مسلما با بالا بودن بازدید یک سایت، احتمال بازدید کسانی که تولبار الکسا دارند نیز از آن بالا خواهد بود و آن سایت رتبه خوبی در الکسا کسب خواهد کرد. اما همان‌طور که مشاهده می‌شود این آمار کاملا تخمینی است.
با توجه به طرز کار الکسا بعضا مشاهده می‌شود که سایت‌های مرتبط با مدیران سایت‌ها رتبه‌های خوبی در رنک‌بندی الکسا دارند؛ چون اکثر مدیران سایت‌ها تولبار الکسا را روی مرورگرهای خود نصب کرده‌اند.
با همه کم و کاستی‌های رنک الکسا، این رتبه‌بندی توانسته است در سال‌های اخیر به‌عنوان یک استاندارد برای اعتبار سایت‌ها مطرح شود و اغلب آگهی‌دهندگان از آن برای انتخاب سایت‌های منتشرکننده آگهی خود استفاده می‌کنند.
این استاندارد تا حدی پذیرفته شده است که آگهی‌دهندگان حاضرند آگهی خود را مثلا به جای سایت مرتبط با فعالیت‌شان با رنک 300 الکسا به سایت غیرمرتبط با فعالیت‌شان با رنک 100 الکسا واگذار کنند.
علاقه زیاد آگهی‌دهندگان و آژانس‌های تبلیغاتی به همکاری با سایت‌های دارای رتبه‌های زیر 100 الکسا در ایران، باعث شده تا این رتبه‌بندی در میان مدیران سایت‌ها نیز به‌شدت محبوب و مهم شود؛ تا جایی که حتی برخی از مدیران سایت‌ها با استفاده از روش‌های نه‌چندان اخلاقی و حرفه‌ای در صدد کسب این رتبه‌ها باشند.
کافی است تا عبارات کاهش رتبه الکسا و افزایش رتبه الکسا را در گوگل جست‌وجو کنید و نتایج را ببینید.
البته الکسا در دوره‌های مختلف دست به تغییر الگوریتم خود برای شناسایی سایت‌های خاطی و حذف آنها از رتبه‌بندی خود زده است، اما آرزوی پیمودن ره صد ساله در یک شب، باعث می‌شود تا هر روز روش‌های جدیدتری برای دور زدن روش‌های قانونی به بازار رقابت رتبه‌های پایین الکسا وارد و معرفی شوند.
راه‌حل این مساله می‌تواند بسیار ساده باشد. در اولین گام، آگهی‌دهنده‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی بهتر است تا در کنار رتبه یک سایت در الکسا به مرتبط بودن آن سایت به کمپین تبلیغاتی آنها نیز توجه کنند و چه‌بسا مورد دوم را در اولویت قرار دهند. ضمن اینکه قبل از سفارش آگهی از مدیر سایت بخواهند که توسط یک آمارگیر معتبر مانند گوگل‌آنالیز تعداد بازدیدهای صورت گرفته در سایت را به آنها نشان دهند. از این طریق آگهی‌دهندگان می‌توانند اطمینان یابند که هزینه‌ای را که می‌پردازند بابت یک ادعای بی‌اساس نبوده و نتیجه قابل قبولی از اعتماد خود خواهند گرفت.
در گام دوم اما مدیران سایت‌ها مسوولند. آنها باید فکر رسیدن به موفقیت‌های کذایی و زودگذر از طریق روش‌های غیرحرفه‌ای را از خود دور کنند و به رقابت سالم بپردازند؛ رقابتی که در آن مهم‌ترین اصل ارایه بهترین خدمات به کاربران باشد.
اگر مدیر یک سایت خبری یا یک شبکه اجتماعی یا هر سایت دیگری اولویت سایت خود را به جای رسیدن به پول در مدت بسیار کوتاه، جذب مخاطبان از طریق ارایه محتوای با‌ارزش و خدمات باکیفیت و در کنار آن استفاده از روش‌های متعارف مانند بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو قرار دهد، علاوه بر اینکه شاهد رشد تولید محتوا و به طبع آن رسیدن به فضای باارزش مجازی خواهیم بود، دیگر نیازی به استفاده از روش‌های غیر‌حرفه‌ای و ثروتمندتر کردن سودجویان نخواهد بود.

منبع:عصرارتباط

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *