جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


اثرات تعطیلی‌های موقت استارتاپ‌ها

دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی گفت: هر سازمانی کمیسیونی داخلی با موضوع ساماندهی فضای مجازی دارد که اخذ نماد‌هایی را الزامی می‌کند و با استناد به آن به قوه قضاییه نامه می زند که فلان استارتاپ مجوز فعالیت از ما ندارد پس مسدود شود.

 

نشست مشترک بررسی مشکلات استارتاپ‌ها با حضور نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی و انجمن سرمایه‌گذاری جسورانه خطر پذیر برگزار شد.

باقر بحری نائب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در این نشست با اشاره به اینکه زمانی که یک کسب و کار اینترنتی فیلتر می شود به منزله پایان کار برای آن کسب و کار است، گفت: باید زمانی حکم به مسدود شدن کسب و کاری داده شود که به معنی واقعی آخرین راه ممکن باشد و دیگر هیچ امکان برای فعالیت آن وجود نداشته باشد و در مواردی که با مذاکره یا ابلاغ امکان ادامه فعالیت کسب و کار با اصلاح رویه هنوز میسر است نباید از این ابزار استفاده شود.

وی ادامه داد: هزینه ای که برگرداندن تصمیم فیلترینگ می شود بسیار سنگین است و باعث هدررفت سرمایه مالی و اعتباری استارتاپ ها می شود.

رضا الفت نسب دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی نیز گفت: در حالیکه وزارت اقتصاد داشتن مجوز e نماد برای فعالیت اینترنتی را الزامی کرده اما هر سازمانی کمیسیونی داخلی با موضوع ساماندهی فضای مجازی تشکیل داده که اخذ نماد‌های دیگری را الزامی می‌کند. با استناد به این رویه هر سازمانی به قوه قضاییه نامه می زند که فلان استارتاپ مجوز فعالیت از ما ندارد پس مسدود شود و استارتاپ ها مجبور به اخذ مجوزهای متعدد می شوند. این روند به زودی دامن تمامی استارتاپ‌ها را خواهد گرفت و تبدیل به شوی مجوز خواهد شد.

همچنین در این نشست رضا زرنوخی رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران (VC) تصریح کرد: استارتاپ ها از ارزش افزوده بالایی در تولید ناخالص ملی کشورها برخوردار هستند به طوری که استارتاپ‌ها به مرحله‌ای می رسند که ارزش آنها از ارزش دارای های ملکی و فیزیکی شان بسیار فراتر می‌رود. از این رو نیازمند تغییر نگاه به این حوزه در کشور هستیم.

وی ادامه داد: اکنون این بازار در حال شکل گیری است و دچار به هم ریختگی در دولت در برابر این موضوع هستیم. از یک سو یک سازمان دولتی از استارتاپ شکایت و برای مسدود شدن آن تلاش می کند و از سوی دیگر مسئولان و حتی وزرای دولت برای رفع مشکل آن تلاش می‌کنند که بهتر است برای گذر از این مرحله، فرآیند تعیین تکلیف موضوع و اتخاذ راه‌حل برای آن هر چه سریعتر در دولت به سرانجام برسد.

مجید حسینی نژاد مدیرعامل یک استارتاپ نیز با اشاره به تجربه تاثیر بسته بودن دو هفته‌ای کسب و کار خود، گفت: علاوه بر نگرانی های تعطیلی کسب و کار بین کارکنان مجموعه و ضرر مستقیم چند صد میلیون تومانی، از دست رفتن رنک سایت در گوگل و بی اعتماد شدن مشتریان از ضررهای بزرگ تعطیلی کسب و کارهای اینترنتی است.

وی گفت: حساسیتی که بین مسئولان درباره تعطیلی کسب وکار و مشاغل فیزیکی و سنتی وجود دارد درباره کسب و کارهای مجازی نیست و همین امر باعث نادیده گرفته شدن اثرات تعطیلی موقت این کسب و کارها می شود.

منبع : فارس

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *