جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


خط و نشان اینتل برای کوالکام و تلاش برای جلوگیری از شبیه سازی معماری x86

همانطور که قبلاً خواندید، تا پایان سال جاری کامپیوترهایی مجهز به چیپست اسنپدراگون و ویندوز 10 به بازار عرضه خواهند شد که با توجه به اظهارات اخیر اینتل، می توان انتظار یک دعوای حقوقی تمام عیار را میان دو غول صنعت ریزپردازنده ها داشت.

 

شرکت اینتل در واکنش به تلاش کوالکام برای ورود به بازار کامپیوترهای شخصی و اجرای سیستم عامل ویندوز روی پردازنده اسنپدراگون 835، بیانیه ای را در وبسایت خود منتشر کرده که بر حفاظت از دارایی های معنوی و نوآوری های کمپانی تاکید دارد.

کوالکام می خواهد با استفاده از شبیه ساز، ویندوز 10 و برنامه های آن را روی چیپست های مبتنی بر ARM اجرا کند
اختلاف موجود، بر سر معماری x86 است که به عنوان اساس کار لپتاپ ها و کامپیوترهای شخصی، مهمترین حوزه فعالیت اینتل را شامل می شود. از سوی دیگر کوالکام نیز با استفاده از شبیه سازی که در همکاری با مایکروسافت طراحی کرده، قصد دارد سیستم عامل ها و نرم افزارهای مبتنی بر x86 را روی چیپست های ARM خود اجرا کند که این مسئله، چندان به مزاق اینتل خوش نیامده است.

اینتل در بیانیه خود با اشاره به دعواهای حقوقی پیشین با سایر شرکت ها بر سر معماری x86 و دفاع از حقوق مالکیت معنوی، اظهار کرد:«تنها زمان است که مشخص می کند آیا اقدامات تازه در زمینه شبیه سازی معماری x86 اینتل، سرنوشتی متفاوت با موارد قبلی خواهد داشت یا خیر.»

در صورت اقامه دعوا از سوی اینتل و پیروزی این شرکت، مایکروسافت نیز به اندازه کوالکام ضرر خواهد کرد؛ چرا که استفاده از ویندوز 10 روی پردازنده های ARM، از اولویت های کمپانی ردموندی بوده و این شرکت حساب ویژه ای روی «کامپیوترهای همیشه متصل» باز کرده است.

کوالکام در پاسخ به بیانیه اینتل اظهار داشت:«پس از اعلام همکاری خود با ایسوس، HP و لنوو شاهد واکنش جالبی از سوی یکی از رقبا بودیم. اما همانطور که در نمایشگاه کامپیوتکس امسال دیدید، چیپست اسنپدراگون 835 تجربه واقعی کامپیوتر همیشه متصل را به همراه اتصال LTE با سرعت گیگابیتی، عمر باتری کافی برای فعالیت یک روزه، و طراحی های باریک و بدون فَن به ارمغان می آورد و ما در این مسیر ثابت قدم هستیم. فناوری جدید ما آینده کامپیوترهای شخصی را رقم خواهد زد.»

از سوی دیگر مایکروسافت با اتخاذ موضعی محتاطانه تر اعلام کرد:«مشتریان از ما تقاضای کامپیوترهای همیشه متصل با بهره وری بالا و قیمت مناسب را داشتند، و ما نیز اطمینان داریم که می توانیم چنین ابزار جذابی را با همکاری طیف وسیعی از شرکا به بازار رضه کنیم.»

با توجه به مواردی که بیان شد، بعید است این مسئله در آینده نزدیک حل و فصل شود و فعلاً باید منتظر اظهار نظرهای بعدی اینتل، کوالکام و مایکروسافت باشیم.

 

منبع : دیجیاتو

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *