جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


Ontenna؛ گیره‌ مفسر صدا برای ناشنوایان

گیره مو فوجیتسو با تبدیل اصوات به بازخوردهای لمسی، حسی از دنیای صوتی اطراف را به ناشنوایان منتقل می‌کند.

Ontenna

این گیره کوچک موسوم به اونتنا (Ontenna) به کمک میکروفون خود، مطابق با صدای محیط مرتعش می‌‌شود و از طریق این ارتعاشات، اصوات را برای فرد ناشنوا یا کم‌شنوا تفسیر می‌کند. به عبارت دیگر، دستگاه با میکروفون خود صداها را جذب می‌کند و هماهنگ با وزن و شدت صدا، به لرزه درمی‌آید تا فرد ناشنوا به واسطه موی سر خود، این لرزش‌ها را به شکل بازخوردهای لمسی حس ‌کند.

فوجیتسو (شرکت سازنده) قبلا تنها پیش‌نمونه‌ای از Ontenna را به نمایش گذاشته بود، با این توضیح که فناوری مربوطه در اصل پروژه دانشگاهی دانشجویی به نام تاتویا هوندا بود که اینک طراح واسط کاربر شرکت فوجیتسو است. اکنون طبق برنامه، تولید این دستگاه تا پایان سال جاری میلادی آغاز خواهدشد.

فناوری به کار رفته در Ontenna پروژه دانشگاهی تاتویا هوندا بود. او اکنون طراح واسط کاربر در شرکت فوجیتسو است.
فناوری به کار رفته در Ontenna پروژه دانشگاهی تاتویا هوندا بود. او اکنون طراح واسط کاربر در شرکت فوجیتسو است.

احتمالا فوجیتسو برای آزمایش هرچه بیشتر Ontenna، ابتدا 1000 دستگاه از آن را پس از تولید در اختیار افراد ناشنوا و کم‌شنوا قرار خواهدداد تا بیش از پیش کارکرد آن را بسنجد. این وسیله در دو نسخه تولید می‌شود؛ یکی از آن‌ها که کمی بزرگ‌تر است می‌تواند با بلوتوث به اپلیکیشن ویژه‌ای متصل شود اما نسخه کوچک‌تر فاقد بلوتوث است.

اگرچه Ontenna کلماتی را که در اطراف‌ کاربر ادا می‌شود به گوش او نمی‌رساند، کمک می‌کند تا دنیای صوتی اطراف خودرا تفسیر کند. برای مثال اگر آوازی در حال پخش باشد، Ontenna وزن و شدت آن آواز را با لرزش خود نشان می‌دهد. از کاربردهای ساده‌تر این وسیله، لرزش آن هنگام در زدن یا زنگ خوردن تلفن است تا به این وسیله، فرد را مطلع کند.

برای اینکه ارتعاش‌ها دقیقا مطابق با صدا باشد، حسگر داخلی دستگاه، 256 سطح بازخوردی مختلف را تشخیص می‌دهد و از این‌رو، فوجیتسو آن را راهی برای تعامل افراد ناشنوا با دنیای اطراف برمی‌شمرد.

دستگاه فعلا تنها به وزن و شدت صدا واکنش نشان می‌دهد، اما فوجیتسو امیدوار است راه‌هایی بیابد تا این وسیله بتواند تن و طنین صدا را هم به کاربر منتقل کند.

شاید بپرسید چرا Ontenna روی مو گیره می‌شود. آن‌گونه که تاکاشی یاماموتو، از کارکنان واحد تحقیق و توسعه سامانه‌های پیشرفته فوجیتسو می‌گوید، طی مراحل اولیه آزمایش این فناوری، وقتی دستگاه روی سر افراد ناشنوا نصب شد آن‌ها گفتند که دستگاه «زیادی پر سر و صدا(!)» است. زمانی هم که به لباس آن‌ها وصل شد، از نظرشان «زیادی ساکت» بود و حس خاصی منتقل نمی‌کرد. اما هنگامی که دستگاه به موی سر آن‌ها گیره شد، ابراز رضایت کردند.

فوجیتسو امیدوار است که قیمت تمام شده این دستگاه کمتر از 100 دلار و درنتیجه ارزان‌تر از گوشیار (سمعک‌)های متعارف باشد.

منبع : جی اس ام

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *