جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


از watchOS 4 چه انتظاری داریم

کمتر از دو هفته دیگر تا معرفی watchOS 4 مانده. بسیاری از کاربران منتظر ند ویژگی های تازه ای به آن افزوده شود و دیگر ویژگی های آن بهبود پیدا کند. در این مطلب به چند مورد از انتظاراتمان از این سیستم عامل جدید اشاره می کنیم.

اپل هرسال سیستم‌عامل‌های محصولات مختلفش را در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان به‌روزرسانی می‌کند. این به‌روزرسانی‌ها شامل تغییراتی در عملکرد، امنیت، تغییرات بصری و افزودن ویژگی‌های جدید است. سیستم‌عامل watchOS 3 ویژگی‌هایی مانند Dock را با خود آورد که برای دسترسی آسان در میان اپلیکیشن‌های پرکاربرد طراحی‌شده بود. در این سیستم‌عامل همچنین شاهد 3 واچ‌فیس تازه، پشتیبانی مخصوص کاربران معلول و قابلیت‌های تازه‌ای مثل Breathe, Find My Friends و یادآوری بودیم. اپل احتمالا watchOS4 را در تاریخ ۴ ژوئیه و در خلال رویداد WWDC معرفی می‌کند؛ ما هم فهرستی از مواردی تهیه‌کرده‌ایم که انتظار داریم این سیستم‌عامل تازه آن‌ها را به همراه داشته باشد.

واچ‌فیس‌های جانبی (third-party)

مهم‌ترین تغییری که دوست داریم در watchOS 4 ببینیم، امکان استفاده از واچ‌فیس‌های جانبیست. البته اپل واچ‌فیس‌های متعددی را تابه‌حال طراحی و عرضه کرده اما امکان شخصی‌سازی آن‌ها محدود است. منطقی به نظر می‌رسد که اپل عرصه را برای توسعه‌دهندگان باز بگذارد تا آن‌ها بتوانند واچ‌فیس‌های متعددی را طراحی کنند. اپل با فراهم کردن این امکان، دنیایی از احتمالات و امکانات را برای توسعه‌دهندگان و کاربران ایجاد می‌کند. توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود واچ‌فیس‌های تازه و مبتکرانه‌ای طراحی کنند که شاید هرگز به فکر اپل نمی‌رسید.

دراین‌صورت دیگر لازم نیست کاربران منتظر بمانند تا اپل سالانه تعداد اندکی واچ‌فیس منتشر کند بلکه هرروز می‌توانند دنیایی از واچ‌فیس‌های متعدد را مرور کرده و از میان آن‌ها انتخاب کنند. حتی ممکن است واچ‌فیس‌هایی با تم‌ها و کاراکترهای معروف ساخته شوند؛ مثلا واچ‌فیسی را تصور کنید که بر پایه سوپرماریو یا جنگ ستارگان طراحی‌شده باشد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که آیا ممکن است این اپلیکیشن‌ها معایبی داشته باشند؟ احتمالا برخی از این اپلیکیشن‌ها پولی خواهند بود. همان‌طور که بعضی از استیکرها در iMessage پولی هستند، ممکن است بسیاری از طراحان و توسعه‌دهندگان واچ‌فیس‌ها مایل باشند آن‌ها را بفروشند. این احتمال هم وجود دارد که این واچ‌فیس ‌در بسته‌های اپلیکیشنی قرار گیرند و وقتی شما یک اپلیکیشن می‌خرید، چند واچ‌فیس هم به همراه آن دریافت کنید. نکته دیگری که اپل باید درنظربگیرد، کیفیت این واچ‌فیس‌های جانبیست.

شکی وجود ندارد که اپل برای تایید این واچ‌فیس‌ها، معیارهایی تعیین می‌کند تا هرواچ‌فیس بی‌کیفیتی نتواند به جمع واچ‌فیس‌های خوش‌ساخت و باکیفیت راه پیدا کند.

وقتی Android Wear در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، گوگل به توسعه‌دهندگان اجازه داد تا واچ‌فیس‌های زیبا و خلاقانه‌ای که طراحی می‌کنند را با دیگران به اشتراک بگذارند. ازآنجاکه اپل ادعا می‌کند اپل واچ یک گجت خیلی شخصی است، به نظر می‌رسد که امسال احتمالا شاهد این ویژگی خواهیم بود.

بهبود حالت Nightstand

حالت Nightstand با watchOS 2 عرضه شد و موردتوجه کاربران قرار گرفت. این ویژگی می‌تواند ساعت هوشمند شما را به یک ساعت کوچک رومیزی باقابلیت آلارم تبدیل کند و درحالی‌که اپل واچ روی مچ شما نیست، ساعت را نشان دهد. در این حالت دکمه دیجیتال کراون می‌تواند آلارم را به تعویق بیندازد. دکمه کنار آن‌هم آلارم را قطع کند؛ اما مشکل اینجاست که حالت Nightstand فقط همین امکانات را دارد و حالا که به انتشار watchOS 4 نزدیک می‌شویم انتظار داریم شخصی‌سازی این حالت بیشتر شود. حالت Nightstand تنها یک رنگ دارد که آن‌هم سبز است و اگر در watchOS بعدی امکان تغییر رنگ برای این حالت وجود داشته باشد، کاربران خوشحال‌تر خواهند بود.

مورد دیگری که خیلی دوست داریم به watchOS 4 افزوده شود، کامپلیکیشن است. کامپلیکیشن‌ها المان‌های نرم‌افزاری هستند که اطلاعاتی مثل وضعیت آب‌وهوا یا زمان طلوع آفتاب را در حاشیه صفحه به نمایش می‌گذارند. اگر اپل بتواند حالت nightstand را با دستیار Siri هم هماهنگ کند، کاربران می‌توانند با شب‌به‌خیر گفتن به Siri به کیت منزل هوشمندشان پیام دهند که چراغ‌ها را خاموش کند.
پنهان کردن اپلیکیشن‌های کم‌کاربرد

صفحه خانه در اپل واچ واقعا شلوغ است و به لانه زنبور شباهت دارد. همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از کاربران در پیدا کردن اپلیکیشن موردنظرشان کمی گیج شوند. اگر کاربران می‌توانستند اپلیکیشن‌هایی را حذف کنند که کمتر مورداستفاده ایشان بود، قطعا از اپل ‌واچشان رضایت بیشتری داشتند.

افزودن اپلیکیشن‌های تازه

شاید برایتان عجیب باشد که چرا بعد از درخواست حذف اپلیکیشن باید مایل باشیم اپل بازهم اپلیکیشن اضافه کند؛ اما منظور ما این است که اپل باید به فکر افزودن اپلیکیشن‌های کاربردی مانند اپلیکیشن یادداشت نویسی باشد. تصور کنید که برای خرید به یک فروشگاه شلوغ رفته‌اید و باید لیست خریدتان را از روی آیفونتان چک کنید. بهتر نیست این لیست را روی اپل واچتان داشته باشید؟ البته که موافقید.

اپلیکیشن دیگری که بسیاری از کاربران درخواست کرده‌اند به اپل واچ اضافه شود، اپلیکیشن پادکست محلی است.

واچ‌فیس‌های پیش‌فرض جدید و بهبودیافته

معتقدیم که اگر اپل اجازه دهد توسعه‌دهندگان واچ‌فیس ارایه کنند، اتفاق مهمی خواهد بود؛ اما اپل باید چند واچ‌فیس جدید ارایه دهد و حتی واچ‌فیس‌های قبلی را هم بهبود بخشد. همانطور که اشاره کردیم احتمالا بسیاری از واچ‌فیس‌های جانبی پولی خواهند بود پس بهتر است اپل در این شرایط چند واچ‌فیس زیبای رایگان ارایه دهد.

حذف قابلیت تعویض واچ‌فیس‌ها با کشیدن انگشت

اپل در watchOS 3 قابلیتی معرفی کرد که کاربران می‌توانستد با سوایپ کردن و کشیدن انگشت ازیک‌طرف صفحه به‌طرف دیگر، واچ‌فیس را عوض کنند. شاید فکر کنید این قابلیت که خیلی جالب است، اما باید بدانید عملا وقت شما را می‌گیرد. ازآنجاکه عوض کردن واچ‌فیس‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که همه آن‌ها ابتدا باید کاملا بارگذاری شوند، این قابلیت عملا وقت‌گیر و زمان‌بر است. اگر اپل اجازه دهد با لمس صفحه منوی واچ‌فیس‌ها نمایان شود، انتخاب و مرور آن‌ها آسان‌تر می‌شود.

آیا لازم است این قابلیت کاملا از بین برود؟ شاید اگر اپل درزمینه دیگری از سوایپ استفاده کند، بهتر باشد؛ مثلا دسترسی سریع به اپلیکیشن‌ها؛ مثلا دو اپلیکیشن را انتخاب کنید. اگر از سمت راست انگشتتان را به سمت چپ بکشید، اپلیکیشن سمت راست انتخاب شود و بالعکس. سوایپ ممکن است در اپلیکیشن Now Playing هم مفید واقع شود. این اپلیکیشن در watchOS 3 تنها از طریق Dock در دسترس قرار می‌گیرد.

اپل می‌تواند ویژگی‌های جالبی را تحت فرمان سوایپ کنترل کند؛ مثلا با کشیدن صفحه به راست یا چپ، موسیقی در حال پخش را به بعدی یا قبلی تغییر دهد. برای این قابلیت کنترل می‌توان منوی تنظیمات طراحی کرد تا کاربر با میل خودش آن را تنظیم کند.
بهبود Siri

اپل ‌واچ صفحه‌نمایش کوچکی دارد و به همین خاطر کاربران ترجیح می‌دهند به‌جای لمس صفحه از فرمان صوتی استفاده کنند. البته سیری روی اپل ‌واچ نسبت به آیفون سرعت کمتری دارد و فاقد قابلیت پاسخگویی است.

اغلب کاربران انتظار دارند سیری سخنگو را روی watchOS 4 ببینند چون خواندن پیام‌های متنی روی صفحه‌نمایش کوچک اپل واچ دشوار است. انتظار داریم اپل watchOS 4 را به قابلیت پاسخگویی صوتی سیری مجهز کند و برخی از ویژگی‌های دیگر این دستیار صوتی را هم به آن بیفزاید.

نکته نه‌چندان جالب دیگر درباره سیری روی اپل واچ، موج‌های رنگی پایین صفحه‌نمایش است. این موج‌ها روی آیفون هم وجود دارند اما به صدا واکنش نشان می‌دهند. با کافش و افزایش طول به شما نشان می‌دهند که سیری صدای شما را شنید؛ اما این موج‌ها روی اپل واچ حرکت‌های نامنظمی و آرامی دارند به صدای شما پاسخ نمی‌دهند. اگر اپل روی به‌روزرسانی جدیدش این قابلیت پاسخ به صدای کاربر را اضافه کند، اپل واچ مانند آیفون می‌شود. در کنار این ویژگی‌ها انتظار داریم سرعت سیری هم بالاتر رود.

منبع : جی اس ام

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *