جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


از کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل I/O 2017 چه انتظاراتی داریم؟

کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل موسوم به Google I/O از ۲۷ اردیبهشت کار خود را آغاز می‌کند. در مطلب پیش رو به بررسی مهم‌ترین انتظارات از این رویداد خواهیم پرداخت.

کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل یا همان Google I/O به زودی در مانتین‌ویو ایالت کالیفرنیا آغاز خواهد شد. این کنفرانس محلی برای بحث و تبادل‌نظر در مورد سرویس‌های نرم‌افزاری گوگل است؛ کنفرانس طبق برنامه‌ی اعلام شده در روزهای ۲۷ الی ۲۹ اردیبهشت (۱۷ تا ۱۹ می) در آمفی‌تئاتر شورلاین مانتن‌ویو برگزار خواهد شد. گوگل سال گذشته با دستی پر به I/O آمده بود گوگل هوم، اندروید N، پیام‌رسان‌های جدید و Daydream تنها بخشی از سرویس‌ها و ابزار معرفی شده در کنفرانس سال ۲۰۱۶ بودند. دنیای تکنولوژی به خصوص توسعه‌دهندگان تنها یک هفته پس از بیلد ۲۰۱۷ به استقبال دومین کنفرانس بزرگ نرم‌افزاری امسال می‌روند. ردموندی‌ها هفته گذشته کنفرانس توسعه‌دهندگان خود را به مدت سه روز در سیاتل برگزار کردند و جدیدترین دستاوردها و اهداف خود را با توسعه‌دهندگان و رسانه‌ها به اشتراک گذاشتند. برای آگاهی از مهمترین خبرها و پیشبینی‌های کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل با ما همراه باشید.

اندروید O
بدون شک مهمترین بخش کنفرانس امسال به معرفی قابلیت‌های نسخه جدید اندروید اختصاص خواهد داشت. در جریان کنفرانس سال گذشته گوگل تعدادی از امکانات جدید اندروید N معرفی شد. پشتیبانی از Split-Screen و پاسخگویی سریع به اعلان‌ها تنها بخشی از ویژگی‌های معرفی شده در کنفرانس سال گذشته بوده است.

همانطور که می‌دانید پیش‌نمایش اندروید O مدتی قبل در قالب نسخه توسعه‌دهندگان منتشر شده است و علاقه‌مندان از برخی ویژگی‌های این نسخه آگاه شده‌اند. احتمالا به مانند کنفرانس I/O سال گذشته معرفی این نسخه بدون مشخص کردن نام آن انجام شود. به احتمال فراوان از ویژگی picture-in-picture و بهبودهای امنیتی این نسخه بیشتر خواهیم شنید. آیکون‌های پویا و بهبود اعلان‌ها نیز که پیش‌تر در نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان و در اواسط ماه مارس معرفی شده بودند.

همکاری سونی و گوگل برای آوردن کدک LDAC به دستگاه‌های مجهز به اندروید O هم ممکن است بخشی از این کنفرانس باشد. گوگل اندروید O را بهترین نسخه‌ی اندروید ساخته شده تا به امروز می‌داند، این نسخه هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ پس بهتر است برای شنیدن آن‌ها کمی صبر کنید. این احتمال وجود دارد که در جریان کنفرانس امسال نسخه‌ی جدید‌تر در اختیار توسعه‌دهندگان قرار بگیرد.

اندروید ور
شاید بسیاری از علاقه‌مندان منتظر شنیدن از اندروید ور ۳ در گوگل آی‌او ۲۰۱۷ باشند؛ اما این اتفاق کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. هنوز هم بسیاری از ساعت‌های هوشمند کنونی به اندروید ور ۲ بروزرسانی نشده‌اند. بنابراین احتمال شنیدن ویژگی‌ها و خبرهای جدید از اندروید ور ۲ بیشتر است. گوگل در اندروید ور ۲ به دنبال کاهش وابستگی ساعت‌های هوشمند به گوشی بوده است، به طوری که بیش از هر زمان دیگری این ابزار کاربردی و وسوسه‌کننده شده‌ است.

گوگل پس از بدقولی در انتشار بروزرسانی‌ اندروید ور ۲ احتمالا با دست پر به کنفرانس خواهد آمد. معرفی اپ‌های جدید مبتنی بر اندروید ور در I/O امسال طبیعی به نظر می‌رسد. در بین ویژگی‌های جدید این نسخه بیش از هر چیز قابلیت ارسال پیام و تماس خودنمایی می‌کند؛ به کمک این ویژگی دیگر نیازی به گوشی برای اتصالات نخواهد بود.

سیستم‌عامل و مرورگر کروم
یکی از بخش‌های کنفرانس امسال کروم‌بوک‌های جدید و ویژگی‌های بهبود یافته‌ی مرورگر کروم خواهد بود. شنیدن از برنامه‌ی گوگل برای اجرای اپ‌های اندروید روی کروم‌بوک‌های آینده هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. پس از رد ادغام کامل اندروید و سیستم‌عامل کروم همگان منتظر برنامه‌ی جایگزین گوگل برای یکپارچه‌سازی بهتر این دو سیستم‌عامل هستند.

مدتی پیش رسانه‌ها از توسعه‌ یک مسدودکننده تبلیغاتی یا اد بلاکر درونی در کروم خبر دادند. این ابزار احتمالا فقط تبلیغات متخلف را مسدود می‌کند بنابراین گوگل تمام تبلیغات را به کمک این ابزار مسدود نخواهد کرد. کارشناسان به معرفی این ابزار در کنفرانس امسال خوش‌بین هستند.

گوگل هوم
گوگل سال گذشته در جریان I/O 2016 نسختین اسپیکر هوشمند خود را معرفی کرد. گوگل هوم علاوه بر ارسال پیام، تنظیم برنامه، کاهش نور و پاسخ به سوالات کاربر به دنبال هدفی جامع‌تر در خانه‌های شما می‌گردد. گوگل هوم یکی از قطعات پازل خانه‌های هوشمند گوگل به شمار می‌رود. یک سال از معرفی نسل فعلی این اسپیکر هوشمند می‌گذرد و رقبای جدید به زودی از راه خواهند رسید به این ترتیب چاره‌ای جز معرفی جانشین شایسته برای گوگل هوم باقی نمانده است. چندی پیش آمازون نخستین اسپیکر هوشمند مجهز به صفحه‌نمایش لمسی را با نام اکو شو معرفی کرد. تحلیل‌گران زمان معرفی اسپیکر هوشمند اپل را نیز نزدیک می‌دانند و شانس بالایی برای معرفی آن در WWDC قائل هستند. مایکروسافت نیز به عنوان ضلع چهارم این بازی به زودی با اسپیکرهای مبتنی بر کورتانا وارد گود خواهد شد.

یکی از شایعات مهم در مورد گوگل هوم اضافه شدن قابلیت تماس تلفنی به آن است. گزارش‌ها از تلاش جدی آمازون برای آوردن این قابلیت به اکو حکایت دارند. از این رو گوگل برای اضافه کردن تماس صوتی زمان زیادی در اختیار نخواهد داشت. آیا گوگل هوم ۲ در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال معرفی می‌شود؟ این سوال به زودی پاسخ داده خواهد شد.

اندروید اتو و خودروهای خودران
بحث خودروهای خودران این روزها به موضوعی جنجالی تبدیل شده است؛ به طوری که برخی از حوادث اتفاق افتاده آینده‌ی این خودروها را با ابهام روبرو کرده است. بزرگان دنیای تکنولوژی توسعه این خودروها را زودتر از شرکت‌های خودروسازی شروع و سرمایه هنگفتی برای پروژه‌های مرتبط با آن هزینه کرده‌اند. با وجود بدبینی‌هایی که به خاطر تصادف خودروی گوگل و خودروهای تسلا پیش آمده، هنوز هم این خودروها آینده‌‌ی با امنیت‌تری را نوید می‌دهند. با توجه به محل برگزاری کنفرانس این احتمال وجود دارد که شاهد چندین نمونه از خودروهای خودران گوگل در I/O امسال باشیم.

اندروید اتو (Android Auto) روز به روز در حال پیشرفت و نفوذ به اتومبیل‌ها است. هیوندای یکی از شرکت‌های پیشرو در بروزرسانی اتومبیل‌هایش به تکنولوژهای گوگل به شمار می‌رود؛ استفاده از گوگل اتو (Google Auto) و بلو لینک (Blue Link) در بروزرسانی‌های جدید هیوندای استفاده از گوگل هوم برای استارت زدن، قفل کردن درب‌ها و مواردی از این دست را امکان‌پذیر کرده است. یکپارچه‌سازی نرم‌افزاری خودروها در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است از این رو گوگل به موفقیت اندروید اتو امید بسیاری دارد.

گوگل اتو
در کنفرانس امسال احتمالا از سیستم مسیریابی هوشمند توسعه داده شده توسط Waze بیشتر خواهیم شنید. ویز به عنوان بخشی از آلفابت به دنبال وارد کردن این سیستم مسیریابی به اندروید اتو است.

گوگل اسیتسنت و مسنجرها
گوگل استیستنت که نسخه‌ی باهوش‌تر و خلاق‌تر Google Now به شمار می‌‌آید، با وجود عرضه شدن برای گوشی‌های پیکسل گوگل و برخی گوشی‌های دیگر مبتنی بر اندروید ۷ هنوز همه‌گیر نشده است. غول موتورهای جستجو با کمک اطلاعات گسترده و یادگیری ماشین به توسعه دستیار هوشمند خود ادامه خواهد داد. شایعات زیادی مبنی بر عرضه‌ی گوگل الو برای رایانه‌های شخصی وجود دارد؛ اگر این شایعات صحت داشته باشند به زودی گوگل استیستنت به کامپیوترها خواهد آمد.

موضوعاتی از قبیل نفوذ گوگل استیستنت به دستگاه‌های مختلف، بهبود تشخیص صدا و بهبود توانایی در مکالمه تنها بخشی از موضوعات موردانتظار در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال است. گوگل الو با وجود همراهی با استیستنت هنوز جایگاه خود در بین پیام‌رسان ها را نیافته و به حاشیه رفته است، بنابراین احتمال ملاقات دوباره‌ی آن در کنفرانس I/O بسیار زیاد است.

الو
گوگل اخیرا از دو نسخه جدید هنگ‌اوتس با نام‌های Hangouts Meet و Hangouts Chat برای کاربران تجاری رونمایی کرده است. گوگل احتمالا در این کنفرانس بیشتر در مورد سرنوشت هنگ‌اوتس صحبت خواهد کرد. سال گذشته در جریان I/O 2016 گوگل اپ تماس تصویری خود یعنی Duo را برای iOS و اندروید معرفی کرد، شاید امسال هم گوگل خبرهایی از این اپ و قابلیت «Knock Knock» آن داشته باشد. گرایش گوگل به کسب و کارها در اپ‌هایش دیر یا زود روی Duo نیز تاثیر خواهد گذاشت.

پیکسل
گوگل در اکتبر سال گذشته اولین نسل از گوشی‌ّهای خود با نام پیکسل را معرفی کرد. اخیرا شایعات زیادی پیرامون در دست ساخت بودن گوشی‌های پیکسل ۲، پیکسل ۲ ایکس‌ال و پیکسل xxl به گوش می‌رسد. احتمال معرفی این گوشی‌ها در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال پایین است ولی ملاقات با نسل دوم پیکسل در این رویداد غیرممکن نخواهد بود. گوگل در دست ساخت بودن پیکسل‌های جدید را بدون اعلام تاریخ معرفی‌شان تایید کرده است.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
گوگل کاردبرد (Cardboard) ابزاری قابل‌حمل و دست‌یافتنی برای همه بود؛ اما این ابزار تنها شروعی برای گوگل در این عرصه محسوب می‌شد. اخیرا گوگل بخش واقعیت مجازی خود را ایجاد و از آن برای توسعه‌ی پلتفرم Daydream استفاده می‌کند. دی‌دریم با هدف یکپارچه‌سازی گوشی‌ها،‌ کنترلرها، اپ‌ها و واقعیت مجازی توسعه داده شده است. کارشناسان صحبت از ابزار Daydream-Ready و موتور سه‌بعدی یونیتی را از مهمترین بحث‌های مرتبط با واقعیت مجازی در این کنفرانس می‌دانند.

واقعیت افزوده به دلیل ادغام واقعیت با المان‌های مجازی پتانسیل‌های کاربردی بیشتری نسبت به واقعیت مجازی دارد. واقعیت افزوده به کمک دنبال کردن حرکت و سنجش عمق، المان‌های مجازی را به دنیای واقعی می‌آورد. در CES 2017 بسیاری از شرکت‌ها به معرفی ابزار، اپ‌ها و لوازم جانبی مرتبط با واقعیت افزوده پرداختند. با توجه به نقش مهم توسعه‌دهندگان در گسترش AR و VR به نظر نمی‌رسد گوگل از واقعیت افزوده و پروژه‌ی تانگو در گردهمایی توسعه‌دهندگانش حرفی نزند.

پروژه آرا و Fi
پروژه آرا و گوشی‌های ماژوالار، پروژه Fi، کروم‌کست جدید، Firebase و سرویس‌های جدید مبتنی بر وب برخی دیگر از موضوعات مورد انتظار در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال هستند.

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *