جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


همه چیز درباره بیت کوین

بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

بیت کوین

به ساده ترین فرم، بیت کوین را میتوان: “یک سیستم مالی همتا به همتا” توصیف کرد. بیت کوین ها می توانند به عنوان شیوه ای از پرداخت برای خیل عظیمی از کالاها و سرویس ها و برای انتقالات مالی ساده مانند خرید بن، پرداخت قبوض و غیره بکار روند. در حوزه های قضایی مختلف، با بیت کوین ها با عناوین مختلفی مانند اموال، پول، دارایی مجازی، کالا، و همچنین ضمانت نامه یا کالای خام جهت مبادلات در بورس ارز و کالا، برخورد می شود.

بیت کوین یک پول رمزنگاری شده است؛ به این معنا که، با اصول رمزنگاری کار می کند تا تولید بیت کوین و امنیت انتقالات مالی تامین شود. ارزهای رمزنگاری شده توسط گروه های غیرعمومی کنترل و مدیریت می شوند، یعنی بدون نیاز به قدرت دولتی جهت نظارت بر سیستم کار می کند. این ارز بگونه ای طراحی شده که همواره مجموع تعداد آن در گردش مالی محدود باشد. با این سرعتی که بیت کوین ها ضرب می شوند، آخرین آنها حول و حوش سال ۲۱۴۰ از سیستم استخراج می شود.

ارزهای رمزنگاشته شده بوسیله سیستم Blockchain (زنجیره بلوکی) کار می کنند. Blockchain در واقع یک دفتر حساب (Ledger) عمومی است که جهت ثبت تمام تراکنش ها طراحی شده است. ترتیب تسلسل Blockchain با رمزنگاری به اجرا در آمده است و هر بروزرسانی جدید در دفتر حساب (Ledger)، به ضرب بیت کوین های جدید می انجامد. و این مهم بگونه ای طراحی شده که کیف پول های بیت کوین (Bitcoin Wallet) را قادر می سازد تتمه حساب را محاسبه کرده و صحت تراکنش ها را بررسی کند. امانت و ترتیب تسلسل زنجیره بلوکی بوسیله رمزنگاری انجام شده است.

خریدار و فروشنده می توانند با استفاده از کیف پول های بیت کوین خود وارد مبادلاتی شوند که بوسیله داده ای سرّی بنام “Private key” (کلید شخصی) حفاظت می شود. این کلید بعنوان جواز جهت انجام تراکنش توسط دارنده کیف پول استفاده می شود، و زمانی که صادر شود دیگر هیچکس نمی تواند خَلطی در آن وارد سازد. تراکنش ها بوسیله کیف پول بیت کوین به یک تبادل پیوند خورده و بعنوان تسهیل کننده خرید و فروش بیت کوین ها عمل می کنند. تمام تراکنش ها میان کاربران نمایش داده می شوند و بوسیله شبکه ای از کامپیوترها پردازش و تایید می شوند، که به این عمل “استخراج” (Mining) می گویند. استخراج در واقع پروسه خلق بیت کوین های جدید از میان تمام بیت کوین هایی است که بنا بوده بوسیله کامپیوترها (Miners) “استخراج” شوند. تراکنش ها بیت کوین ها را بین کاربران منتقل می کنند و خودشان در Blockchain ثبت می شوند و بدین وسیله درستی هر تراکنش تایید می شود.

آیا بیت کوین ارزی قانونی است؟

بیت کوین از بعد حقوقی بحث برانگیز است، در حالی که در برخی مناطق و نواحی [حقوقی] قوانین و ضوابطی صریح برای مواجهه با بیت کوین ها موجود است، بقیه همچنان موضع خاکستری خود را حفظ کرده اند. مثلا در ژاپن لایحه ای به تصویب مجلس رسید که بیت کوین را به رسمیت شناخته و آن را بعنوان مدیومی از پرداخت پذیرفت؛ اما در چین تجارت با بیت کوین تحت ضوابط بازدارنده قرار دارد، که توسط “بانک خلق چین” تحمیل شده اند.

در ایالات متحده، ایالات نسبت به همدیگر رویکرد متفاوتی را نسبت به بیت کوین دارند. اخیرا یک دادستان آمریکایی در ایالت نیویورک حکم کرد که بیت کوین پول بحساب نمی آید، درحالیکه یک قاضی در منهتن در موضع مقابل حکم کرد که بیت کوین ها بعنوان مدیومی از پرداخت مورد قبولند. مرکز مالیات ایالات متحده (IRS)، بیت کوین را بعنوان دارایی تعریف می کند تا ارزی که بتوان از آن مالیات اخذ کرد. وزارت خزانه آمریکا، در مقابل، بیت کوین را در رسته ارزهای مجازی غیرمتمرکز قرار می دهد.

بنابر گزارشات، در روسیه بیت کوین ها ممکن است بزودی در اقدامی برای حمله به پولشویی ضابطه مند شوند، گرچه در گذشته این کشور نارضایتی خود را نسبت به بیت کوین و تمام ارزهای رمزنگاری شده اعلام داشته است. در هند، هم اکنون هیچ قاعده و ضابطه ای توسط بانک مرکزی هند یا انجمن بورس و اوراق بهادار به قصد تهیه پیش نویس ضوابط مربوط به بیت کوین و عملکرد امنیتی آن تنظیم نشده است.

در هند، نهایتا تصمیم گیری در مورد کسی که بعنوان مرجع قانونی در این مورد قرار است عمل می کند، تنها می تواند بر اساس نگرش دولت نسبت به بیت کوین بعنوان “ارز” یا “ضامن/کالا” باشد. براساس قوانین فعلی هند، “ارز” تنها می تواند توسط دولت صادر شود، اما باقی نهادهای قدرت در این مورد به بانک مرکزی هند چشم دوخته اند که می تواند “بیت کوین” را ارز اعلام کند. بعد از تظاهراتی که در هند انجام شد، تقاضا برای بیت کوین در کمتر از دو ماه بیش از دو برابر شده است. براساس گزارشات دولت هند یک کمیته بین رشته ای را تشکیل داده که به بیت کوین های توقیف شده ای که توسط احتکارکنندگان ممکن بود در بیت کوین سرمایه گذاری کنند، نظم بخشند.

گرایش به بیت کوین در ۲۰۱۷

بورس بیت کوین اساسا متغیر و متلاطم است. با وجود اینکه تمایلات به بیت کوین را نمی توان با حداکثر اطمینان پیشبینی کرد، طبق گزارش منتشر شده در مجله فوربز، اما طبق پیشبینی های استارت آپ های اطلاعاتی، بازار آبستن آن است که علاقه شدیدی به ارزهای رمزنگاری شده نشان دهد. همانطور که آخرین وضعیت نشان می دهد، متوسط نرخ ۲۴ساعته تبادلات بیت کوین ها با دلار آمریکا ۱۱۸۴٫۸۷$ بوده و متوسط هفتگی و ماهانه بترتیب، ۱۲۰۴٫۸۵$ و ۱۰۸۰٫۲۶$ می باشند که این خود مهر تاییدی بر تلاطم بیت کوین هاست.

امکان این وجود دارد که بعضی کشورها اقدام به ایجاد یک “صندوق قابل معامله در بورس” (ETF) جهت تسهیل تجارت بیت کوین، کنند. این درحالیست که اقدامی اینچنین جهت ایجاد یک ETF توسط کمیسیون بورس اوراق بهادار امریکا رد شده است، اما احتمال بکار گرفتن آن توسط سایر ملل بعید نیست. در حال حاضر خرید و فروش بیت کوین ها یک پروسه چند مرحله ایست. ایجاد یک ETF خرید بیت کوین در بازار بورس را برای سرمایه گذاران ممکن می سازد.

بعلاوه در Blockchainهای آتی، تکنولوژی اساسی بیت کوین ممکن است انقلابی را در صنعت موسیقی بوجود آورد. رمزنگاری می تواند صنعت موسیقی را با استفاده از حساب های Blockchain دگرگون سازد. طبق گزارشات تلاش هایی در راستای رمزنگاری توزیع موسیقی صورت گرفته است. این کار با اضافه کردن موسیقی به Blockchain و دادن امکان توزیع آن موسیقی به کاربران با پرداخت مبلغی ممکن می شود. این کار همچنین به بحث کپی رایت سامان می بخشد.

نتیجتاً می توان گفت که گرچه بیت کوین به این زودی ها جای ارز حکومتی را نخواهد گرفت، اما رشد عجیبی در پذیرش ارزهای رمزنگاری شده در سراسر جهان مشاهده می شود. درحالیکه سرمایه گذاران ممکن است هنوز نسبت به سرمایه گذاری در بیت کوین دودل باشند، که البته با توجه به ریسک های آن منطقیست، تقاضای عمومی آن چندبرابر شده است. در آخر گفتنیست که وجود چارچوبی قانونی و ضابطه مند، در بلندمدت به جذب سرمایه و نتیجتاً حیات بیت کوین یاری رسان خواهد بود.

منبع : تکفارس

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *