جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


بهترین شهرهای جهان برای مراکز تکنولوژی

وقتی بحث تکنولوژی مطرح می‌شود، سانفرانسیسکو در سواحل غربی آمریکا سال‌هاست که به‌عنوان مرکز فناوری‌های نوین در جهان شناخته می‌شود. با این حال هزینه بالای زندگی در سانفرانسیسکو باعث شده که شرکت Savills که در زمینه املاک و مستغلات تحقیقات و فعالیت می‌کند، شهر دیگری از آمریکا را به‌عنوان اولین هاب یا مرکز تکنولوژی در جهان انتخاب و معرفی کند. شرکت Savills بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده و در نهایت گزارشی از بهترین شهرهای جهان برای فعالیت شرکت‌های تکنولوژی را منتشر کرده است. در این گزارش 22 شهر از سراسر دنیا به‌عنوان بهترین مراکز برای فعالیت صنعت تکنولوژی انتخاب شده‌اند. علاوه بر هزینه اجاره مسکن، این شرکت 100 معیار و عامل دیگر از جمله تعداد روزهای لازم برای آغاز به کار یک کسب و کار جدید گرفته تا هزینه‌های مربوط به خوراک و پوشاک را برای این بررسی و رتبه‌بندی در نظر گرفته است. در این میان محققان شرکت Savills به موضوع دسترسی به سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز و زمان جابه‌جایی به کمک حمل‌و نقل عمومی برای یک کارمند بخش تکنولوژی هم پرداخته‌اند. در نهایت این شهرها به‌عنوان بهترین مراکز برای راه‌اندازی کسب و کارهای بخش تکنولوژی در جهان انتخاب شده‌اند:

 

بهترین شهرهای جهان برای مراکز تکنولوژی

آستین در آمریکا: بهترین شهر جهان برای فعالیت شرکت‌های تکنولوژی سال‌هاست که میزبان شرکت‌های بزرگی مانند IBM، Dell و AMD بوده است و حالا مالیات کم، هزینه مناسب برای مسکن و فرهنگ و فضای کارآفرینی قوی آن توجه بسیاری از استارت‌آپ‌های حوزه تکنولوژی را به خود جلب کرده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه اجاره دفتر برای یک شرکت تکنولوژی در این شهر به 54دلار برای هر فوت مربع در هفته می‌رسد. کارمندان این شرکت‌ها اما برای اجاره مسکن اقامتی باید 1002دلار برای هر هفته بپردازند. متوسط هزینه نوشیدن یک قهوه در این شهر 5/ 3 دلار، متوسط زمان رفت و آمد کارمندان در محدوده شرکت‌های تکنولوژی شهر 16 دقیقه و هزینه آن 75/ 1 دلار است. سالانه 9/ 11میلیون مسافر به فرودگاه این شهر می‌آیند. تعداد استارت‌آپ‌های این شهر به ازای هر هزار نفر برابر 7/ 2 است. تولید ناخالص داخلی این شهر هم به ازای هر نفر برابر 62 هزار و 376 دلار است.

سانفرانسیسکو در آمریکا: معروف‌ترین مرکز تکنولوژی جهان که حضور و فعالیت شرکت‌های بزرگ و مهمی مانند Twitter، Airbnb و Uber شاید کوچک‌ترین بخش شهرت و اعتبار این شهر باشند. گروه بزرگی از نخبگان و البته اکوسیستم ثروتمند تجارت در این شهر، آن را به مکانی خوب برای فعالیت یک استارت‌آپ تبدیل کرده است. میزان تولید ناخالص داخلی این شهر به ازای هر نفر برابر 97 هزار و 856 دلار است. هزینه اجاره دفتر برای یک شرکت تکنولوژی در این شهر برابر 71 دلار برای هر فوت مربع در هفته و هزینه اجاره خانه برای اقامت کارمندان در هر هفته برابر هزار و 484 دلار است. متوسط هزینه نوشیدن یک قهوه در سانفرانسیسکو 75/ 3 دلار است. در این شهر به ازای هر هزار نفر 3/ 26 استارت‌آپ وجود دارد. کارمندان برای جابه‌جایی و رفتن به محل کارشان در مرکز تکنولوژی شهر حدود 33 دقیقه در سفر هستند و برای این رفت و آمد با وسایل حمل‌و نقل عمومی باید 25/ 2 دلار بپردازند. بد نیست بدانید که سالانه 71 میلیون نفر مسافر به فرودگاه سانفرانسیسکو می‌آیند.

نیویورک در آمریکا: این شهر میزبان نخبگان زیادی از متخصصان امور مالی گرفته تا کارشناسان فعال در حوزه تکنولوژی است که می‌توانند برای پشتیبانی از یک کسب و کار کافی باشند. هزینه‌های جاری در این شهر بالاست، اما به همان نسبت فرصت‌های رشد و موفقیت هم زیاد است. وجود دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی، فضای تجاری مناسب و ارتباطات مهم جهانی این شهر را به مکانی جذاب برای شرکت‌های نوپای تکنولوژی تبدیل کرده است. میزان تولید ناخالص داخلی برای هر شهروند در این شهر برابر 83 هزار و 470 دلار است و تعداد استارت‌آپ‌های آن به ازای هر هزار نفر به 8/ 1 می‌رسد. هزینه اجاره دفتر کار برای تاسیس یک شرکت تکنولوژی در نیویورک 81 دلار به ازای هر فوت مربع در هفته بوده و این مبلغ برای اجاره مسکن اقامتی برابر هزار و 482 دلار در هفته است. هزینه نوشیدن یک قهوه در این شهر 6/ 3 دلار است. کارمندان حدود 29 دقیقه برای رفتن به محل کارشان در مرکز تکنولوژی شهر در راه هستند و برای این رفت و آمد 75/ 2 دلار باید بپردازند. فرودگاه نیویورک سالانه میزبان 7/ 126 میلیون نفر مسافر است.

لندن در انگلستان: از آنجا که لندن قلب قدرتمند بانکداری جهان است، چندان بعید به نظر نمی‌رسد که این شهر یکی از بهترین پایتخت‌های جهان برای فعالیت شرکت‌های مالی- تکنولوژی یا فین‌تک (Fintech) باشد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه فین‌تک مانند TransferWise و Funding Circle فعالیت خودشان را از این شهر آغاز کردند. دانشگاه‌های معتبر و نزدیکی به شهرهای مهم اروپایی موقعیت لندن را به‌عنوان یک شهر تکنولوژیک تقویت کرده است. میزان تولید ناخالص داخلی این شهر برای هر شهروند برابر 63 هزار و 739 دلار است و تعداد مسافران فرودگاه آن در سال 5/ 153 میلیون نفر در سال می‌رسد. هزینه اجاره دفتر کار برای یک شرکت تکنولوژی در لندن برابر با 94 دلار در هر فوت مربع برای یک هفته بوده و هزینه اجاره خانه اقامتی در هر هفته برابر هزار و 981 دلار است. در لندن به ازای هر هزار نفر یک استارت‌آپ وجود دارد و هزینه نوشیدن یک قهوه در این شهر برابر با32/ 3 دلار است. کارمندان برای رفتن به محل کارشان در مرکز تکنولوژی شهر حدود 29 دقیقه در راه هستند و برای این رفت و آمد باید 32/ 3 دلار بپردازند.

تورنتو در کانادا: فضای استارت‌آپی در این شهر با حضور حدود 3 هزار سرمایه‌گذار فعال و استارت‌آپ‌های کانادایی مهم و شناخته شده، در سال‌های اخیر حسابی داغ شده است. تورنتو از نظر کیفیت زندگی یکی از بهترین شهرهای آمریکای شمالی است که می‌تواند آینده‌ای روشن برای فعالیت شرکت‌های تکنولوژی را ترسیم کند. میزان تولید ناخالص داخلی این شهر برای هر شهروند برابر با 44هزار و 907 دلار است و تعداد مسافران فرودگاه آن در سال به 4/ 43 میلیون نفر می‌رسد. هزینه اجاره دفتر کار در این شهر برای یک شرکت تکنولوژی 25دلار به ازای هر فوت مربع در هفته بوده و هزینه اجاره مسکن اقامتی برابر با 968 دلار در هفته است. در این شهر به ازای هر هزار نفر 1/ 1 استارت‌آپ وجود دارد و هزینه نوشیدن یک قهوه در آن برابر با 48/ 2 دلار است. کارمندان برای جابه‌جایی و رفتن به محل کارشان در مرکز تکنولوژی شهر حدود 40 دقیقه در مسیر هستند و هزینه این رفت و آمد برابر 29/ 2 دلار است.

آمستردام در هلند: پایتخت فعالیت‌های عجیب و خلاقانه می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور، فضای پررونقی برای فعالیت شرکت‌های تکنولوژی باشد. آمستردام بیشتر به‌عنوان شهری شلوغ با کیفیت بالای زندگی شناخته می‌شود که از مزایای منحصر به فردی مانند فضای کاملا دو زبانه بهره می‌برد. حدود 90 درصد مردم این شهر به دو زبان انگلیسی و آلمانی صحبت می‌کنند. همه اینها باعث شده است که در سال‌های اخیر آمستردام یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز تکنولوژی اروپا شناخته شود. میزان تولید ناخالص داخلی این شهر برای هر شهروند برابر 69 هزار و 752 دلار بوده و تعداد مسافران فرودگاه آن در سال به 3/ 58 میلیون نفر می‌رسد. هزینه اجاره یک دفتر کار برای یک شرکت تکنولوژی در این شهر به 34 دلار برای هر فوت مربع در هفته می‌رسد و این هزینه برای اجاره مسکن اقامتی در هر هفته هزار و 315 دلار است. در آمستردام به ازای هر هزار نفر 3/ 1 استارت‌آپ وجود دارد و هزینه نوشیدن یک قهوه در آن برابر 47/ 2 دلار است. متوسط زمانی که هر کارمند برای رفتن به محل کارش در مرکز تکنولوژی شهر در راه است به 29 دقیقه می‌رسد و هزینه این رفت و آمد برابر 2/ 3 دلار است.

کپنهاگ در دانمارک: فضای استارت‌آپی این شهر در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و موفقیت‌های مختلفی به‌دست آورده است. سرویس غذای بیرون‌بر آنلاین Just Eat که حالا شهرت جهانی پیدا کرده در این شهر متولد شده است. این شهر از نظر کیفیت زندگی و امید به آینده در سطح بالایی قرار دارد. سالانه 2/ 29 میلیون نفر مسافر به فرودگاه کپنهاگ می‌آیند و میزان تولید ناخالص داخلی آن برای هر شهروند برابر 64 هزار و 692 دلار است. هزینه اجاره دفتر کار برای یک شرکت تکنولوژی در این شهر 17 دلار برای هر فوت مربع در هفته است و این هزینه برای اجاره یک خانه اقامتی برابر با 982دلار در هفته است. در این شهر به ازای هر هزار نفر 8/ 0 استارت‌آپ وجود دارد و هزینه نوشیدن یک قهوه در آن برابر با 33/ 4 دلار است. کارمندان برای رفتن به محل کارشان در مرکز تکنولوژی این شهر حدود 37دقیقه در راه هستند و برای این رفت و آمد باید 56/ 3 دلار بپردازند.

بوستون در آمریکا: شاید کالیفرنیا در میان فعالان عرصه تکنولوژی شهرت زیادی داشته باشد،‌ اما وقتی بحث تکنولوژی به میان می‌آید سواحل شرقی آمریکا هم چندان دور نیستند. سال‌هاست که این شهر به خاطر فعالیت شرکت‌های دارویی و بیوتکنولوژی و همچنین صنایع های‌تک فعال در ماساچوست، شرکت‌های فعال در تجارت الکترونیک، بازی‌های ویدئویی و گردشگری شناخته می‌شود. جالب اینکه بیل گیتس و مارک زوکربرگ هر دو دوران زندگی دانشجویی‌شان را در بوستون گذرانده‌اند و در همان دوران شروع به راه‌اندازی شرکت‌هایشان کرده‌اند، اما در نهایت این شرکت‌ها را در سواحل غربی بنا کردند. فرودگاه بوستون سالانه میزبان 1/ 39 میلیون نفر مسافر است و میزان تولید ناخالص داخلی این شهر برای هر شهروند به 87 هزر و 308 دلار می‌رسد. هزینه اجاره دفتر کار برای یک شرکت تکنولوژی در این شهر برابر 72 دلار به ازای هر فوت مربع در هفته است و هزینه اجاره مسکن اقامتی به هزار و 400 دلار در هفته می‌رسد. در این شهر به ازای هر هزار نفر 8/ 5 استارت‌آپ وجود دارد و هزینه نوشیدن یک قهوه در آن به 37/ 3 دلار می‌رسد. کارمندان برای رفتن به محل کارشان در مرکز تکنولوژی شهر حدود 35 دقیقه در راه هستند و برای این رفت و آمد باید 5/ 2 دلار هزینه بپردازند.

برلین در آلمان: این شهر به‌عنوان پایتخت فرصت‌ها در اروپا شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر به خاطر هزینه‌های پایین مسکن، هزینه مناسب زندگی روزمره و رفاه نسبی نخبگان حوزه تکنولوژی در آن به یکی از مراکز کارآفرینی و استارت‌آپ‌های اروپا تبدیل شده است. SoundCloud یکی از بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های موفق این شهر است. تعداد مسافران فرودگاه‌های این شهر در سال به 5/ 29 میلیون نفر می‌رسد و میزان تولید ناخالص داخلی آن برای هر شهروند برابر 37 هزار و 328 دلار است. هزینه اجاره دفتر برای یک شرکت تکنولوژی در این شهر 25 دلار به ازای هر فوت مربع در هفته و هزینه اجاره مسکن اقامتی در آن 503 دلار در هفته است. به ازای هر هزار نفر شهروند برلینی 5/ 0 استارت‌آپ وجود دارد و هزینه نوشیدن یک قهوه در آن به 3/ 3 دلار می‌رسد. کارمندان برای رسیدن به محل کارشان در مرکز تکنولوژی شهر حدود 23 دقیقه در راه هستند و برای این رفت و آمد باید 9/ 2 دلار بپردازند.

سنگاپور: این شهر کشور در سال‌های اخیر به سرعت به قطب مهمی در حوزه بزرگ داده‌ها تبدیل شده است؛ به خصوص بعد از آنکه دولت آن حسگرهایی را در سراسر شهر نصب کرد که اطلاعات مختلف از وضعیت ترافیکی گرفته تا جمعیت متمرکز را ثبت کنند. بخش مالی قدرتمند و فضای متمرکز تجاری این شهر کمک بزرگی برای تبدیل شدن آن به یک شهر تکنولوژی کرده‌اند. میزان تولید ناخالص داخلی این شهر برای هر شهروند 52 هزار و 965 دلار است و تعداد مسافرانی که سالانه به فرودگاه‌های این شهر می‌آیند برابر با 4/ 55 میلیون نفر است. هزینه اجاره دفتر کار برای یک شرکت تکنولوژی 115 دلار برای هر فوت مربع در هفته است و این هزینه برای اجاره مسکن اقامتی به هزار و 450 دلار در هفته می‌رسد. در سنگاپور به ازای هر هزار نفر 5/ 0 استارت‌آپ وجود دارد و هزینه نوشیدن یک قهوه در آن برابر با 67/ 3 دلار است. کارمندان برای رفتن به محل کارشان در مرکز تکنولوژی سنگاپور حدود 35 دقیقه در راه هستند و هزینه این رفت و آمد برابر با 33/ 1 دلار است.

 

منبع : دنیای اقتصاد

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *