جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


اینترنت اشیاء در ایران

اخبار منتشر شده گویای آن است که در دنیا رقمی حدود یک چهارم سرمایه‌گذاری بخش IT به حوزه اینترنت اشیاء اختصاص می‌یابد. با این وجود وضعیت اینترنت اشیاء در ایران و سرمایه‌گذاری‌هایی که باید در این بخش صورت گیرد، با اما و اگرهایی همراه است.به گزارش فاوانیوز به نقل از ایسنا، بر اساس آخرین نسخه گزارش ودافون، بیشترین توجه دنیا در حوزه ICT به سمت مقوله جدیدی با عنوان اینترنت اشیاء جذب شده به گونه‌ای که بودجه صرف شده برای این بخش به رقمی معادل ۲۴ درصد کل بودجه IT رسیده است.

اینترنت اشیاء در ایران

بر این اساس بخش قابل توجهی از مسئولان شرکت‌های فعال در این بخش معتقدند اینترنت اشیاء یا همان IOT برای همیشه سبک زندگی افراد را تغییر خواهد داد و ظرف دو سال آینده بحث‌هایی مانند هوش شبکه اهمیتی بسیار خواهد یافت. بدین ترتیب به استناد گفته‌های فعالان این عرصه، سال ۲۰۱۶ میلادی را می‌توان سال ورود اینترنت اشیاء به رودخانه مواج IT دانست.
بر اساس تعاریف موجود اینترنت اشیاء یا چیزنت به طور کلی اشاره دارد به بسیاری از اشیاء و وسایل محیط پیرامون که به شبکه اینترنت متصل شده‌اند تا بتوان با استفاده از اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های همراه مدیریت شوند.
به زبان ساده‌تر اینترنت اشیاء ارتباط سنسورها و دستگاه‌های مختلف با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و کاربرانشان تعامل کنند. این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط گوشی هوشمند با یک دستگاه تلویزیون را برقرار کند یا با پیچیدگی‌های نظارت بر موضوعاتی مانند زیرساخت‌های شهری و ترافیک مربوط شود.
به هر صورت با ورود IT به حوزه اینترنت اشیاء ممکن است بوسیله وسایلی مانند ماشین لباسشویی و یخچال گرفته یا پوشاک و بسیاری از دستگاه‌هایی که اطراف ما را در بر گرفته‌اند، شرایط متفاوتی تجربه شود.
به عنوان مثال حتی ممکن است با بهره‌گیری از این فناوری شرایطی فراهم شود که یخچال فرد قادر باشد نیازهای غذایی خانه را به نزدیک‌ترین سوپرمارکت اعلام کند.
اما در حوزه پیشرفت اینترنت اشیاء در ایران طی این مدت کارگروهی تشکیل شده تا به بررسی زمینه‌های رشد و گسترش اینترنت اشیاء در ایران بپردازد.
مهدی روحانی‌نژاد -دبیر فروم اینترنت اشیاء در ایران – در آستانه برگزاری دومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیاء، به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت این تکنولوژی در ایران پرداخت و اظهار امیدواری کرد: در آستانه یک سالگی فعالیت این نهاد از پیش‌نویس طرح جامع اینترنت اشیاء با تمرکز بر افق پنج سال آتی رونمایی شود.
وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۴ این فروم شکل گرفته و با حدود ۲۰ شرکت فعال در حوزه‌های مربوطه ارتباطاتی را برقرار کرده‌، توضیح داد: نکته قابل توجه آنکه علاوه بر شرکت‌های فعال در حوزه ICT بخش‌های متنوع دیگری نیز هستند که می‌توانند فناوری IOT را مورد استفاده قرار دهند.
به عنوان مثال اکنون در مجموعه‌هایی مانند شرکت ملی گاز یا شرکت ملی نفت این مسئله در دست پیگیری قرار دارد و تلاش‌هایی برای ارائه کنتورهای هوشمند در جریان است.
او همچنین اظهار کرد: در همین حوزه کنترهای هوشمند اگر عملکرد موفقی وجود داشته باشد و کنتورهای آب، برق و گاز هوشمند شوند، می‌توان بازاری با ارزش حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را مدنظر داشت. البته باید توجه داشت که این طرح‌ها مربوط به یک حوزه می‌شود و اینترنت اشیاء این قابلیت را دارد که در بخش‌هایی به مراتب گسترده‌تر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی در عین حال اظهار کرد: اکنون بر اساس برآوردهای صورت گرفته پیش‌بینی ما آن است که طی ۵ سال آینده در حوزه بازار، سهم اینترنت اشیاء در ایران حدود ۴۰ میلیارد دلار باشد.
روحانی‌نژاد در ادامه صحبت‌های خود به بحث قانونگذاری در حوزه اینترنت اشیاء پرداخت و گفت: برخی بر این باورند که قانون‌گذاری در این حوزه خلاقیت را محدود می‌کند اما عده‌ای نیز اینگونه باور دارند که قانون‌گذاری در این بخش موجب می‌شود که شفافیت‌های لازم ایجاد شده و افراد از سرمایه‌گذاری در این حوزه دچار واهمه نشوند.
دبیر فروم اینترنت اشیاء همچنین بر لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف در زمینه گسترش IOT تاکید کرد و افزود: به عنوان مثال در مورد حادثه‌ای که در پلاسکو اتفاق افتاد بسیاری افراد این گونه عنوان کردند که با بهره‌گیری از اینترنت اشیاء این امکان وجود داشت که عملکرد بهتری در این خصوص صورت گیرد. به عنوان مثال این شرایط امکان‌پذیر بود که به واسطه دستبندهای خاصی که به آتش‌نشان‌ها داده می‌شد پس از حادثه امکان ردیابی مکان آنها موجود باشد.
وی افزود: به هر صورت معمولا در مواجهه با تکنولوژی‌های جدید کمی کندی وجود دارد و حتی همین حالا در حوزه دولت الکترونیک برخی دستگاه‌ها همکاری‌های لازم را نداشته‌اند و طبیعی است در این شرایط بحث پرداخت اینترنت اشیاء دشواری‌های خاص خود را خواهد داشت.
او در ادامه صحبت‌های خود به ذکر توضیحاتی درباره سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این بخش پرداخت و گفت: اگر بازاری ۴۰ میلیارد دلاری برای اینترنت اشیاء متصور شویم لازم است حداقل به اندازه یک‌چهارم این مبلغ سرمایه‌گذاری صورت گرفته باشد، اما تاکنون رقم سرمایه‌گذاری‌شده در این حوزه رقمی بسیار پایین بوده و آنچه در این خصوص دنبال می‌شود در حد طرح‌های آزمایشی است.
وی افزود: اکنون یکی از مشکلات پیشرفت این پروژه بحث بودجه است البته همان‌طور که اشاره شد دلایل دیگری مانند فقدان درک صحیح مدیران از مزایای IOT از عواملی است که در تاخیر به وجود آمده در این بخش نقشی پررنگ‌تر دارد.
روحانی‌نژاد همچنین اظهار کرد: نکته دیگر آنکه باید هماهنگی‌های لازم در این زمینه وجود داشته باشد تا دستگاه‌ها بتوانند برنامه زمان‌بندی بهتری را ارائه کنند اما اکنون از سوی یک دستگاهی در این حوزه برنامه‌ای ارائه نشده تا زمان‌بندی مشخصی وجود داشته باشد.
دبیر فروم اینترنت اشیاء در پایان عنوان کرد: طبق برخی آمارهای ارائه شده از شورای شهر تهران این گونه عنوان شده که برای برخی پروژه‌های هوشمندسازی شهر تهران بودجه‌ای معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و قرار بر آن است که این سرمایه‌گذاری طی مدت زمانی حدود سه تا پنج سال انجام شود اما هنوز این طرح در ابتدای راه است و تا زمان اجرایی شدن آن ممکن است اتفاقات متعددی رخ دهد.
به گزارش ایسنا، دومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیاء ایران، ۳۰ بهمن تا دوم اسفند ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود.

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *