جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


با گلایدر گوگل آشنا شوید

شبکه حسگرهای سازمان ملی هواشناسی آمریکا به زودی یک همکار جدید به شکل یک گلایدر بال ثابت خو اهد داشت که با پرواز در آسمان به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد.

با گلایدر گوگل آشنا شوید

این گلایدر که توسط گوگل ساخته شده،”فناوری رادیوسوند تابشی اطلاع‌رسانی و هشدار خطرات هواشناسی”(WHAATRR) نام دارد و مانند یک پلت‌فرم علمی هوابرد عمل می‌کند و ممکن است حتی در تحقیقات جوی در مریخ نیز ایفای نقش کند.

این گلایدر مبتنی بر پهپاد بال ثابت Prandtle-m ناسا بوده که  این سازمان امیدوار است در آینده بتواند در ماموریت‌های شناسایی در ارتفاعات پایین مریخ از آن استفاده کند.

سازندگان هنوز در حال نهایی‌سازی جزئیات طراحی گلایدر   WHAATRRهستند اما گفته‌اند که طول بال آن 91 سانتی‌متر بوده و از فیبرکربن ساخته شده است.

این فناوری به چندین حسگر، ابزار و نرم‌افزار کنترل پرواز مجهز بوده تا بتواند اطلاعات دقیق‌تر و به موقع‌تری را با هزینه کمتر در مورد رویدادهایی مانند گردباد به سازمان ملی هواشناسی آمریکا ارائه کند. به گفته ناسا، این گلایدر می‌تواند تا 15 میلیون دلار در سال در هزینه‌های سازمان هواشناسی صرفه‌جویی کرده و به کاهش تاخیرهای غیرضروری خطوط هوایی و نجات هواپیماها و جان انسان‌ها کمک کند.

این هواپیمای بدون موتور علاوه ارتقای مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی زمین ممکن است در آینده نقش مشابهی در فضا و حتی مریخ ایفا کرده و به جمع‌آوری اطلاعات جوی و هدایت تصمیم‌گیری‌های اکتشافی کمک کند.

این گلایدر بطور آزمایشی در ارتفاع شش هزار متری به پرواز درخواهد آمد. پس از آن در پرتاب بعدی WHAATRR از ارتفاع 30 هزار  متری، حسگرها و ابزارهای آنبرد گلایدر به کار خواهند افتاد. این گلایدر سپس از راه دور به یک موقعیت از پیش تعیین شده هدایت خواهد شد.

منبع ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *