جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


به روز رسانی ویندوز0ا با محیط جدید!

در همان ابتدای معرفی ویندوز ۱۰ مایکروسافت تاکید داشت که ویندوز ۱۰ یک سرویس است و به طور مداوم ویژگی های جدیدی را به خود خواهد دید.

از طرف دیگر مدیر عامل ردموندی ها همواره تاکید داشته که با یک ویندوز در همه دستگاه ها سرو کار داریم. خبر جدیدی درباره تجربه واحد ویندوز امروز منتشر شده است.

 

به روز رسانی ویندوز0ا با محیط جدید!

 

مایکروسافت در حال برداشتن قدم دیگری جهت شبیه تر شده پوسته ویندوز در کامپیوتر، موبایل و اکس باکس است.
پوسته ویندوز در حقیقت همان محیط ویندوز است که همگی آن را می شناسیم و عاشق آن هستیم. اگر بخواهیم مسئله را ساده تر شرح دهیم، در حقیقت پوسته ویندوز امکان دسترسی به عناصر سیستمی و اجزایی که برای اجرای اپلیکیشن ها ضروری هستند را فراهم می سازد.

علاوه بر این اجزایی مثل نوار وظیفه، منوی استارت، دسکتاپ و دیگر عناصر، تشکیل دهنده این پوسته هستند. در حال حاضر پوسته ویندوز بر حسب نسخه ی ویندوز ۱۰ که شما در حال استفاده از آن هستید متفاوت است. برای مثال پوسته ویندوز در موبایل متفاوت از پوسته نسخه دسکتاپ است. اما مایکروسافت در حال تغییر این مسئله و یکسان شدن تجربه ویندوز در دستگاه های مختلف است.

بر اساس منابع ما، مایکروسافت در حال ساخت پوسته تطبیق پذیری برای ویندوز ۱۰ است، که این پوسته در بین کامپیوترها و تبلت ها، گوشی های موبایل، هالولنز، و حتی اکس باکس، یکسان خواهد بود. آنچه که در حال حاضر واضح است، این است که پوسته ویندوز بر خلاف هسته یکسان فایل های زیر سیستمی و اپلیکیشن های یونیورسال ویندوز یک جز یونیورسال از ویندوز نمی باشد، کامپیوتر ها و تبلت ها به لطف کانتینیوم از پوسته یکسانی بهره می برند، اما موبایل، هالولنز، و اکس باکس هر یک پوسته حاص خود را دارند و جداگانه به روز رسانی های خود را دریافت می کنند.

اما بازی در حال تغییر است، چرا که در طی به روز رسانی های آتی ویندوز ۱۰، مایکروسافت هر کدام از این دسته بندی دستگاه ها را به زیر یک پوسته خواهد آورد، تا قطعه آخر پازل یونیورسال خود را فارغ از دستگاهی که در حال اجرای ویندوز است کامل سازد.  در منابع داخلی مایکروسافت از این پوسته جدید با عنوان Composable Shell (پوسته ترکیبی) و یا به اختصار CSHELL یاد می کنند، این پوسته جدید قادر خواهد بود تا در دستگاه های مختلف اندازه و شکل خود را تطبیق دهد، که به نوعی مشابه حالتی است که ویژگی کانتینیوم جهت جابجایی بین حالت دسکتاپ مد و تبلت مد فراهم کرده است، که البته این بار این تطبیق پذیری به اکس باکس و موبایل هم راه خواهد یافت.

به ما اطلاع داده شده که پوسته تطبیقی در طی به روز رسانی های بزرگ بعدی ویندوز ۱۰ برای موبایل، کامپیوتر و اکس باکس معرفی خواهد شد. در حقیقت، مایکروسافت در طی دمویی که برای نشان دادن بهبود های حالت کانتینیوم برای موبایل چند ماه پیش به نمایش گذاشت، بخشی از این پوسته را آشکار ساخته بود. در این دمو مایکروسافت محیط کانتینیوم را برای گوشی های موبایل به نمایش گذاشت که به شدت شبیه محیط ویندوز ۱۰ دسکتاپ کنونی است که ما با آن خو گرفته ایم و شیفته آن هستیم. این دمو در حقیقت پوسته تطبیقی یا CSHELL در دوران طفولیت خود است.

آن دمو نشان داد که مایکروسافت در حال دو طرفه کردن جاده کانتینیوم است، بدین معنی که ویندوز ۱۰ موبایل می تواند به شکل یک محیط دسکتاپ کامل گسترده شود و از طرف دیگر ویندوز ۱۰ دسکتاپ می تواند نقطه مقابل را اجرا کند یعنی در دستگاه هایی نظیر هالولنز و اکس باکس تطابق یابد.

مثال ایده آلی برای کاربرد این پوسته جدید سرفس فون افسانه ای است و ویندوز ۱۰ بر مبنای ARM است. همه ما دوست داریم تا مایکروسافت موبایلی ارایه کند که نسخه کامل ویندوز ۱۰ را بر روی پردازنده های ARM اجرا کند، اما این مسئله با وضع فعلی ویندوز ۱۰ امکان پذیر نیست چرا که رابط کاربری فعلی ویندوز ۱۰ برای صفحاتی با اندازه کمتر از ۶ اینچ چندان مناسب نیست. با پوسته ترکیبی جدید این مسئله دیگر مشکلی نخواهد بود چرا که نسخه کامل ویندوز ۱۰ قادر خواهد بود تا به حالت phone-mode  تبدیل شود و این امر می تواند شروع دوران جدیدی برای ویندوز ۱۰ و ردموندی ها باشد.

علاوه بر این با توجه به احتمال بهره گیری سرفس فون از صفحه انعطاف پذیر و تاشو، پوسته ترکیبی می تواند هنگام تا کردن صفحه نمایش به راحتی خود را تطبیق دهد. بدین شکل که هنگامی که صفحه نمایش را تا کنیم، ویندوز ۱۰ در حالت phone-mode قرار می گیرد، اما هنگام باز کردن صفحه نمایش به صورت خودکار به حالت تبلت/ دسکتاپ تبدیل می شود. دستگاه ویندوزی بهره مند از ویندوز کامل در جیب شما، به همراه محیط ویندوز دسکتاپ و محیط مناسب برای موبایل در مواقع نیاز تجربه ای انقلابی خواهد بود که پوسته ترکیبی یا CSHELL فراهم خواهد کرد.

حتی اگر سرفس فون افسانه ای به جای ویندوز ۱۰ بر مبنای ARM از ویندوز ۱۰ موبایل بهره ببرد این پوسته ترکیبی می تواند برای دستگاه های آینده مفید واقع شود. به هر شکل همین حالا هم مایکروسافت در حال شبیه تر کردن محیط کاربری ویندوز ۱۰ موبایل به ویندوز ۱۰ دسکتاپ در حالت کانتینیوم است.

مزیت دیگر این پوسته جدید این است که مایکروسافت دیگر مجبور نخواهد بود تا پوسته و ظاهر ویندوز را در دستگاه های مختلف، جداگانه به روز رسانی کند. پوسته ترکیبی در بین همه دستگاه های ویندوزی قابلیت تطابق پذیری خواهد داشت، با این روال با یک به روز رسانی همه دستگاه ها از آن بهره خواهند جست.

باید اضافه کنیم اگرچه این پوسته جدید یونیورسال است اما این پوسته باعث نمایش ویژگی های غیر کاربردی و دست و پاگیر در دستگاه های مختلف نخواهد شد، بدین معنی که اکس باکس در وهله اول شبیه و متمایل به اکس باکس می ماند، موبایل در وهله اول شبیه و متمایل به موبایل باقی می ماند و دسکتاپ شبیه و متمایل به دسکتاپ باقی خواهد ماند، از این حیث نباید نگران شلوغ شدن رابط کاربری در دستگاه های مختلف ویندوزی بود. این جادوی کانتیونیم و پوسته ترکیبی است، به سادگی تطابق پیدا خواهد کرد.

و در انتها در مورد علت نام گذاری پوسته ترکیبی یا Composable Shell بدین نام باید اشاره کنم که معنی لغت Composable به خوبی بیانگر علت این نامگذاری است: یک سیستم با قابل ترکیب بالا می تواند اجزای ترکیبی متفاوت را در حالات ترکیبی مختلف و با توجه به خواست و نیاز کاربر چیدمان کند.

منبع:winphone

 

 

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *