جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تکنولوژی‌ برای ردیابی آتش‌نشانان

آتش‌نشانان برای نجات جان مردم باید بیشتر از هر چیزی به روی 5 حس خود تکیه کنند اما به تازگی تحقیقاتی توسط لابراتوار Jet Propulsion ناسا در کالیفرنیا به کمک این قشر فداکار و از جان گذشته آمده است.

تکنولوژی‌ برای ردیابی آتش‌نشانان

در سال 1999، 6 آتش‌نشان بعد از اعزام به محل یک سانحه آتش سوزی، جان خود را از دست دادند. آنها بخشی از گروه 73 شهر ماساچوست بودند که به منظور مهار یک آتش سوزی یک انبار اعزام شدند و بعد از داخل شدن به انبار آتش گرفته، دیگر نتوانستند راه خروجی را پیدا کنند و به دلیل کمبود اکسیژن جان خود را از دست دادند.

سال هاست که جلوگیری از وقوع حوادث این چنینی، یک چالش بزرگ تکنیکی برای آتش‌نشانان محسوب می شود.در حال حاضر آتش نشانان در فضای باز می‌توانند از طریق GPS، یک دیگر را پیدا کنند و با دستگاه‌های رادیویی باهم ارتباط داشته باشند.اما زمانی که وارد ساختمان‌های با اسکلت فلزی و یا بتنی می شوند، این تکنولوژی ها دیگر قابل اعتماد و جواب‌گو نیست.

یک تیم تحقیقاتی در لابراتوار Jet Propulsion ناسا در کالیفرنیا، یک سیستم جدید ردیابی اختراع کرده است که حفظ امنیت آتش نشانان را حین انجام عملیات وارد فاز جدیدی می‌کند. این سیستم  که “Pointer” نام دارد، در محیط‌های ارتشی و صنعتی نیز می‌تواند کاربردهای امنیتی فراوان داشته باشد.

Greg Price ، معاون بخش تکنولوژی  امنیت داخلی می‌گوید:

” تا به امروز، مسئله ردیابی و پیدا کردن ماموران اعزام شده در مواقع اورژانسی و هنگام رخ دادن حوادث، همیشه در اولویت قرار داشته است. با تکنولوژی پوینتر، ماموران می‌توانند با امنیت بیشتری انجام وظیفه کنند. ”

 

شرح عکس: تکنولوژی پوینتر با استفاده از امواج الکترومغناطیس برد کوتاه می‌تواند جای آتش‌نشان را روی نقشه و داخل ساختمان حادثه دیده مشخص کند. اندازه و وزن این دستگاه بسیار کم شده و به حدود 11 گرم رسیده است.

تکنولوژی‌ برای ردیابی آتش‌نشانان2

در ماه سپتامبر، نمایندگان  دپارتمان‌های آتش‌‌نشانی در سرتاسر آمریکا در بازدیدی از این لابراتوار، با طرز کار پوینتر آشنا شدند. طبق گفته یکی از نمایندگان ، تکنولوژی این محصول بسیار هیجان انگیز و کاربردی است و قطعا در پیدا کردن افراد گم شده داخل ساختمان های دچار فاجعه ، بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

پوینتر هم یک دستاورد تکنولوژیک و هم مکانیکی داشته است. این لابراتوار در حقیقت مسئله ای را که محققان از سال 1970 راهی برای آن کشف نکرده بودند را حل کرده است. بیشتر محققان تا قبل از این بیشتر به روی امواج رادیویی تمرکز داشتند زیرا این امواج قابلیت ارسال انرژی به مسافت‌های طولانی را دارند و به همین دلیل برای برقراری ارتباط ایده آل هستند. اما استفاده از این تکنولوژی در سازه‌های فلزی و یا بتنی با محدودیت همراه است. به همین دلیل است که شاید زمانی که وارد یک ساختمان از جنس فلز و یا زیر زمین می‌شوید، سینگال تلفن همراه خود را از دست می‌دهید.

 

شرج عکس: نمایی از نمونه اولیه دستگاه گیرنده پوینتر

تکنولوژی‌ برای ردیابی آتش‌نشانان3

اما این دستگاه ردیاب جدید ، از میدان‌های الکترومغناطیس استفاده می‌کند که محققان به دلیل برد کوتاه ، توجه زیادی به آن نکرده‌اند. این میدان‌ها، دیوار‌ها را دور می‌رنند و ماهیت‌شان با امواج متفاوت است. همچنین می‌توان با بهینه سازی این میدان‌ها، آنها را در اندازه‌ها و با طول موج‌های متفاوت انتشار داد.

علاوه بر این، این ردیاب قادر است میدان‌های شبه استاتیک تولید کند که می‌تواند اطلاعات جغرافیایی و جهت ها را نشان دهد، فرمانده عملیات می‌تواند از طریق این وسیله بفهمد که شخص داخل ساختمان ثابت است و یا روی زمین می خزد، صورت وی رو به زمین است و یا بالعکس و غیره.

وزن این دستکاه 11.7 گرم است و تیم سازنده بازهم امیدوار هستند که بتواند اندازه و وزن آن را کمتر کند تا وسیله، کاربردی‌تر عرضه شود و محدودیتی برای افراد به دنبال نداشته باشد.

AUDREY فرشته نجات آتش نشانان

این آزمایشکاه در پروژه ‌ای دیگر ، وسیله‌ای را معرفی کرد که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات،درجه هوا، میزان گازهای موجود در هوا و دیگر عوامل خطر زا را از قبل اعزام تیم آتش نشانان برای آنها جمع آوری کرده و بفرستد. اسم این دستیار هوشمند   Audrey است و اطلاعات را از طریق استد لال، استخراج و تلفیق دریافت کرده و تحلیل می کند. از این دستگاه می‌توان در مراکز آتش نشانی، ادارات پلیس و مراکز امدادگری استفاده کرد تا همیشه قبل از ورود انسان‌ها به مکان‌های پرخطر، اطلاعات کافی از داخل ساختمان وجود داشته باشد.

علاوه بر این، آدری می‌تواند تمام یک تیم آتش نشانان را حین انجام ماموریت ردیابی کند و سیگنال‌های مکان یابی و یا کمک رسانی بفرستد و یا حتی تیم را رهبری کند!

آدری با تکنولوژی “اینترنت اشیا” کار می‌کند ( اینترنت اشیا به سیستمی گفته می‌شود که چندین وسیله و یا سنسور را به طور بی سیم به یکدیگر متصل می‌کند.). به علاوه اگر اتش نشانان مجهز به لباس‌های سنسور دار باشند، مکان دقیق آنها قابل ردیابی است. نشان دادن درجه هو، ارسال تصاویر ماهواره ایی از مکان مورد نظر و قابلیت‌های بسیار دیگر، از جمله ویژگی‌های این دستگاه است.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *