جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


مدل شبیه سازی جایگزین ماهی زبرا

طی چند سال اخیر از یکی از گونه های کپورماهیان که با نام علمی «زبرا» یا «گورخرماهی» شناخته می شود، به عنوان حیوان آزمایشگاهی مانند موش ها استفاده می گردد.

مدل شبیه سازی جایگزین ماهی زبرا

چرا؟ چون این ماهی از نظر ژنتیکی شباهت های نسبتاً عمده ای با بدن انسان دارد و در نتیجه یکی از بهترین گزینه ها برای انجام تحقیقاتی خواهد بود که امکان آزمایش واقعی آن میسر نیست.

حالا تیم تحقیقات واحد مهندسی دانشگاه نیویورک به جهت تسهیل شرایط نگهداری و مشکلات انجام آزمایشات روی این گونه از ماهی ها، با شبیه سازی رفتارهای عصبی و زیستی و طراحی قالب سه بعدی آنها پلتفرمی را تدارک دیده اند که می تواند به سادگی جایگزین نمونه های واقعی شوند.

الگوی اولیه این بستر اوایل سال 2015 به صورت دو بعدی طراحی شده بود، اما دستاورد فعلی با دقت و ظرافت بسیار بالاتری طراحی شده و تمام المان های منحصر به فرد گورخرماهی ها مانند حرکات جهشی و سرعت بالای شان را در قالب سه بعدی شبیه سازی کرده است.

با این وجود محققین تاکید دارند که این پلتفرم نمی تواند به طور صد در صد جایگزین حیوانات واقعی شود، اما در کاهش هزینه ها و شرایط دشوار پدید آمده برای ماهی مورد بحث موثر خواهد بود.
منبع:
Engadget

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *