جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


خودروی جدید مفهومی نیسان

نیسان Vmotion 2.0 یک خودروی مفهومی معمولی نیست. خودروهای مفهومی که این روزها معرفی می‌شوند مجموعه‌ای از ویژگی‌های بی‌معنی و قدرت‌های دیوانه کننده هستند. اما تمام مفهوم این اتومبیل در طراحی آن جا گرفته است. نیسان می‌گوید با معرفی این خودرو؛ در حقیقت سمت‌وسوی طراحی سدان‌های نسل بعد را معرفی کرده است.

خودروی جدید مفهومی نیسان
به‌نظر می‌رسد این خودرو از سر صحنه فیلم‌های هالیوودی مانند Minority Report یا I,Robot بیرون آمده است. معمولا این نوعِ طراحی است که باعث ایجاد تفاوت بین خودروها می‌شود و به‌عنوان صدای ناگفته برند شناخته می‌شود.

به‌عنوان مثال؛ فورد موستانگ به‌خاطر طراحی خاص خود موستانگ شده و کمتر کسی به مشخصات فنی آن توجه می‌کند. حتی اگر کسی به ظاهر و طراحی خودرو توجه چندانی نکند؛ در نهایت روی تصمیم‌گیری وی تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. همه اتومبیل‌هایی که تولید می‌شوند سرنشینان خود را از نقطه A به نقطه B می‌رسانند؛ اما خودرویی که سوار می‌شوید گویای خیلی از چیزها درباره شخصیت وجودی شماست.

این قضیه در مورد خودروهای خودران هم صدق می‌کند؛ با این‌که این فناوری باعث شده تا کمی از اهمیت تجربه رانندگی کاسته شود؛ اما طراحی هم‌چنان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ حتی شاید در این خودروها بیشتر هم شده باشد و به‌همین خاطر است که مشخصات فنی اهمیت کمتری دارد.

زمانی‌که خودرو در مود خودران حرکت می‌کند؛ لایتینگ اطراف نشان نیسان در جلوبندی و عقب خودرو نورانی می‌شود و به راننده‌های خودروهای دیگر و عابران پیاده اعلام می‌کند که کامپیوتر کنترل خودرو را به‌عهده دارد. البته مشابه این ویژگی پیش از این در خودروهای دیگر هم دیده شده و خودروسازان در تلاش هستند تا راهی برای تعامل خودروهای بدون راننده با دنیای بیرون پیدا کنند. در واقع؛ آن‌ها در صدد هستند به عابران پیاده اطمینان دهند که خودرو آن‌ها را می‌بیند و به‌همین دلیل نیازی به فرار نیست.

خودروی جدید نیسان مانند سایر رقبای خود به نمایشگرهای جدید برای استفاده در سیستم‌های بدون راننده مجهز است. سیستم بدون راننده نیسان “پرو پایلوت” نام دارد و یک کلاستر کاملا واید و سیستم اینفوتینمنت در داخل آن طراحی شده است. در این حالت؛ راننده و سرنشینان قادر به دیدن همه چیزهایی که روی نمایشگر نشان داده می‌شود؛ هستند. علاوه بر این؛ سرنشینان عقب خودرو می‌توانند از نمایشگر کوچکی که  پشت کنسول مرکزی قرار دارد برای دیدن همان اطلاعات استفاده کنند.

اما امضای طراحی نیسان در جلوبندی V-motion این خودرو طراحی شده است. با این تفاوت که به‌جای استفاده در دماغه خودرو؛ طراحان نیسان تصمیم گرفتند تا طرح V را در تمام طول خودرو بگنجانند. درهای بال شکل این خودرو حالت خاصی به V-motion داده و بیشترین مزیت آن برای عکاسانی است که می‌خواهند طراحی داخلی آن را ببینند. هرچند که خیلی بعید است این مدل در نمونه‌ای که وارد بازار می‌شود استفاده شود.

نیسان در تعریف Vmotion از زبان طراحان سخن می‌گوید و آن را “ژئومتری احساس و عاطفه” و “تم طراحی بال هواپیمای بدون موتور” معرفی می‌کند. سه ماهه چهارم سال 2016 شاهد موفقیت خودروهای نیسان بود و برای نخستین بار فروش وانت‌ها؛ SUVها و کراس‌اورها از سدان‌های این شرکت پیشی گرفت.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *