جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


Robird پهبادی که بال می زند

آیا هواپیمایی که در سال 2009 در رودخانه هادسون فرود آمد و دست مایه ساخت فیلم سالی با بازی تام هنکس و کارگردانی کلینت ایستوود شد را به یاد می‌آورید؟ در آن حادثه گروهی از غازهای کانادایی با موتورهای جت هواپیما برخورد کردند و باعث از کار افتادن موتورها شدند. هر چند آن حادثه سرانجام خوبی داشت و همه مسافران زنده ماندند، اما این اتفاق ناگوار دستمایه ساخت پهباد ویژه‌ای شد.

Robird پهبادی که بال می زند


حضور پرندگان در فرودگاه‌ها می‌تواند یک مصبیت بزرگ و وحشتناک باشد. برای همین جای تعجب نیست که می‌شنویم فرودگاه‌ها هزینه‌های سنگینی از بابت دور نگه داشتن پرندگان متحمل می‌شوند. اما به نظر می‌رسد فناوری در این زمینه به یاری صنعت حمل و نقل آمده است. Robird پهبادی است که از سوی شرکت Clear Fight Solutions طراحی شده است. این پهباد به گونه‌ای طراحی شده است که به حفظ امنیت حمل و نقل هوایی کمک کند، به دلیل این‌که همانند یک عقاب در آسمان قادر است بال‌های خود را حرکت داده و باعث ترس پرندگان شود. به طور سنتی، فرودگاه‌ها و مزارع میوه در فصل برداشت و نمونه‌های مشابه از پرندگان شکاری بسیار ماهر همچون شاهین برای شکار پرندگان استفاده می‌کنند. در این رویکرد حیوانات آموزش دیده همانند یک نگهبان در آسمان به پرواز در می‌آیند و یک منطقه را به راحتی زیرنظر می‌گیرند.

اما Robird یک پهباد قابل کنترل از راه دور بوده که دقیقا قادر است همین وظیفه را بر عهده بگیرد. وسل استارتمن یکی از مهندسان سازنده این پهباد گفته است: «ایده کار این پهباد ساده است. پرندگان به خوبی پرندگان شکاری را می‌شناسند. زمانی که ما پهباد Robird را در آسمان به پرواز درآوردیم، پرندگان به سرعت متوجه شدند که یک خطر در آسمان وجود دارد و باید از آن فاصله بگیرند. این رویکرد به ما نشان داد که پهباد فوق می‌تواند معضل وجود پرندگان در فرودگاه‌ها و زمین‌های کشاورزی را حل کند.»

Robird به تقلید از رپتور طراحی شده است. این پهباد قادر است در آسمان پرواز کرده و بال‌های خود را تکان دهد. این پهباد به شکل دقیقی طراحی شده است به دلیل این‌که می‌تواند از جریان هوا استفاده کرده برای چند لحظه در هوا بدون تکان دادن بال‌های خود پرواز کند. این رویکرد درست همانند عملی است که پرندگان شکاری در هنگام شکار پرندگان از آن استفاده می‌کنند.

 

رابرت جانکر، مهندس عملیاتی این شرکت در این ارتباط گفته است: «ما به شکل دقیقی می‌توانیم پرندگان را در مسیری که می‌خواهیم قرار داده و آن‌ها را هدایت کنیم. درست به همان شکلی که سگ گله این‌کار را انجام می‌دهد.» این شرکت برای آن‌که بتواند یک پهباد پرنده بسازد، به شکلی که قادر باشد بال‌های خود را در آسمان تکان دهد نزدیک به 15 سال زمان صرف کرده است. پس از کامل شدن فرآیند آزمایش این پهباد در کشور هلند این وسیله پرنده اکنون آماده است تا به شکل بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد. جانکر گفته است: «محصولی که ما آن‌را آماده کرده‌ایم برای فروش نیست. بلکه این محصول قرار است به شکل سرویس در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.» این شرکت در مورد این‌که هزینه این سرویس چقدر خواهد بود و این سرویس‌ قرار است چگونه به دست مشتریان برسد، چیزی نگفته است.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *