جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


خنک‌کنندگی طبیعی در ساختمان‌ها

آب مایه حیات است، این جمله را بارها شنیده‌ایم. اما علاوه بر نیاز جسمانی انسان، آب در خنک‌سازی نیز نقش یگانه‌ای را ایفا می‌کند. به دلیل شرایط ژئوپلتیک، ساکنین مناطق گرم و خشک کشور در برابر تنش‌های آبی آسیب‌پذیر‌تر هستند. به همین دلیل، شرکت ایرانی BMDesign Studios برای مبارزه با مشکل کم‌آبی و خشک‌سالی راهکار جدیدی را با هدف افزایش خنک‌کنندگی طبیعی در ساختمان‌ها ارائه کرده است.

 

خنک‌کنندگی طبیعی در ساختمان‌ها
این شرکت با طراحی سقف‌های مقعر، یک سیستم دو سقفه را برای جمع‌آوری و ذخیره آب باران و افزایش خنک‌سازی طبیعی طراحی کرده است. سقف مقعر برای محیط‌های خشک مهندسی شده که در آن جمع‌آوری آب باران با توجه به نرخ بالای تبخیر و بارش سالانه کم امری دشوار است. سیستم دو سقفه که شامل یک سقف گنبدی در زیر حوضه آبریز کاسه مانند است، به این منظور طراحی شده تا حتی کوچکترین مقدار باران را جمع کرده و به مقادیر زیاد تبدیل کند.

با جمع‌آوری آب باران توسط این کاسه‌ها، در نهایت خنک‌کنندگی طبیعی از طریق ایجاد سایه بین دوسقف گنبدی و مقعر و حرکت باد بین دو سقف ایجاد می‌شود. این سقف‌ها به تنظیم درجه حرارت داخل ساختمان کمک می‌کنند. با این سیستم، معماران تخمین می‌زنند که 28 مترمکعب آب را می‌توان تنها با 923 مترمربع از سطح سقف مقعر برداشت کرد.

منبع: ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *